I Riksrevisionens granskning av SOS Alarms hantering av larm redovisas stora brister i måluppfyllelsen för svarstider på larmsamtal. Orsakerna uppges vara brister i regelverk, krav och uppföljning.
SOS Alarm är en viktig samhällsfunktion som drivs i bolagsform med staten och Sveriges kommuner och regioner, SKR, som ägare. Verksamheten omfattar dels larmnumret 112, dels vissa andra stödfunktioner som tillhandahålls olika kunder under kommersiella förutsättningar. Riksrevisionens granskning (RiR 2023:22) handlar om hur samtal till larmnumret 112 och efterföljande utlarmning hanteras av SOS Alarm. Man har också granskat hur staten agerat för att skapa rätt förutsättningar för verksamheten, genom lagstiftning och annan styrning, liksom hur uppföljning och styrning av verksamheten fungerar.
Riksrevisionens slutsatser av granskningen visar att det finns stora regionala och tidsmässiga skillnader i hur SOS Alarm klarar av att nå uppsatta mål för svarstider på larmnumret 112. Det grundläggande kravet på SOS Alarm är att medelsvarstiden för larmsamtal till 112 ska vara maximalt 8 sekunder. Granskningen visar att SOS Alarm inte klarat av att nå detta mål något år under perioden 2016 till 2022.