loadingRiksrevisionen menar att orsakerna till de brister de hittat är brister i regelverk, krav och uppföljning. Foto: SOS Alarm
Riksrevisionen menar att orsakerna till de brister de hittat är brister i regelverk, krav och uppföljning. Foto: SOS Alarm
Inrikes

SOS Alarm lever inte upp till kraven för svarstid enligt RiR

Olle Felten

I Riksrevisionens granskning av SOS Alarms hantering av larm redovisas stora brister i måluppfyllelsen för svarstider på larmsamtal. Orsakerna uppges vara brister i regelverk, krav och uppföljning.

SOS Alarm är en viktig samhällsfunktion som drivs i bolagsform med staten och Sveriges kommuner och regioner, SKR, som ägare. Verksamheten omfattar dels larmnumret 112, dels vissa andra stödfunktioner som tillhandahålls olika kunder under kommersiella förutsättningar. Riksrevisionens granskning (RiR 2023:22) handlar om hur samtal till larmnumret 112 och efterföljande utlarmning hanteras av SOS Alarm. Man har också granskat hur staten agerat för att skapa rätt förutsättningar för verksamheten, genom lagstiftning och annan styrning, liksom hur uppföljning och styrning av verksamheten fungerar.

Riksrevisionens slutsatser av granskningen visar att det finns stora regionala och tidsmässiga skillnader i hur SOS Alarm klarar av att nå uppsatta mål för svarstider på larmnumret 112. Det grundläggande kravet på SOS Alarm är att medelsvarstiden för larmsamtal till 112 ska vara maximalt 8 sekunder. Granskningen visar att SOS Alarm inte klarat av att nå detta mål något år under perioden 2016 till 2022.

SOS Alarms uppdrag

Regleringen av SOS Alarms uppdrag från staten och SKR görs i det så kallade Alarmeringsavtalet. Syftet med avtalet är att skapa möjligheter att tillkalla eller komma i kontakt med polis, räddningstjänst samt ambulans med mera.. Avtalet omfattar ett antal punkter, där det föreskrivs att SOS alarm skall:

• driva SOS–centraler som upprätthåller SOS tjänsten för nödnumret 112 i hela landet

• erbjuda samtliga kommuner, regioner och statliga räddningsorgan att träffa avtal för anslutning av alarmeringstjänster

• utnyttja positionering av 112-samtal där så är möjligt i fast och mobil telefoni

• ansvara för samhällsinformationen

• utveckla SOS-tjänstens innehåll i takt med att omvärldens behov, samhället och tekniken förändras

• följa och medverka i det internationella samarbetet och utvecklingen inom området

• sammankalla och ansvara för ett 112-råd

• lämna en årlig verksamhetsrapport till regeringen

• fullgöra åtaganden även vid större krissituationer eller extraordinära händelser.

Källa: MSB.SE

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingRiksrevisionen menar att orsakerna till de brister de hittat är brister i regelverk, krav och uppföljning. Foto: SOS Alarm
Riksrevisionen menar att orsakerna till de brister de hittat är brister i regelverk, krav och uppföljning. Foto: SOS Alarm
Inrikes

SOS Alarm lever inte upp till kraven för svarstid enligt RiR

Olle Felten

I Riksrevisionens granskning av SOS Alarms hantering av larm redovisas stora brister i måluppfyllelsen för svarstider på larmsamtal. Orsakerna uppges vara brister i regelverk, krav och uppföljning.

SOS Alarm är en viktig samhällsfunktion som drivs i bolagsform med staten och Sveriges kommuner och regioner, SKR, som ägare. Verksamheten omfattar dels larmnumret 112, dels vissa andra stödfunktioner som tillhandahålls olika kunder under kommersiella förutsättningar. Riksrevisionens granskning (RiR 2023:22) handlar om hur samtal till larmnumret 112 och efterföljande utlarmning hanteras av SOS Alarm. Man har också granskat hur staten agerat för att skapa rätt förutsättningar för verksamheten, genom lagstiftning och annan styrning, liksom hur uppföljning och styrning av verksamheten fungerar.

Riksrevisionens slutsatser av granskningen visar att det finns stora regionala och tidsmässiga skillnader i hur SOS Alarm klarar av att nå uppsatta mål för svarstider på larmnumret 112. Det grundläggande kravet på SOS Alarm är att medelsvarstiden för larmsamtal till 112 ska vara maximalt 8 sekunder. Granskningen visar att SOS Alarm inte klarat av att nå detta mål något år under perioden 2016 till 2022.

SOS Alarms uppdrag

Regleringen av SOS Alarms uppdrag från staten och SKR görs i det så kallade Alarmeringsavtalet. Syftet med avtalet är att skapa möjligheter att tillkalla eller komma i kontakt med polis, räddningstjänst samt ambulans med mera.. Avtalet omfattar ett antal punkter, där det föreskrivs att SOS alarm skall:

• driva SOS–centraler som upprätthåller SOS tjänsten för nödnumret 112 i hela landet

• erbjuda samtliga kommuner, regioner och statliga räddningsorgan att träffa avtal för anslutning av alarmeringstjänster

• utnyttja positionering av 112-samtal där så är möjligt i fast och mobil telefoni

• ansvara för samhällsinformationen

• utveckla SOS-tjänstens innehåll i takt med att omvärldens behov, samhället och tekniken förändras

• följa och medverka i det internationella samarbetet och utvecklingen inom området

• sammankalla och ansvara för ett 112-råd

• lämna en årlig verksamhetsrapport till regeringen

• fullgöra åtaganden även vid större krissituationer eller extraordinära händelser.

Källa: MSB.SE

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024