loadingSkolverkets kritik bortser från kritiska detaljer, enligt debattören. Foto: Sofia Drevemo
Skolverkets kritik bortser från kritiska detaljer, enligt debattören. Foto: Sofia Drevemo
Debatt

Replik: Det är Skolverket som inte håller sig till fakta

Martin Lantz

Detta är en opinionstext. Åsikterna är skribentens egna.

Skolverket bemötte nyligen kritiken om att läroplanen för barn sexualiseras. I en svarsreplik påpekas att Skolverket i sin replik ignorerar inflytandet från organisationer som RFSU. Det menar Martin Lantz för medborgarinitiativet Vi tillsammans.

I en replik på vår debattartikel betonar Skolverket (precis som vi) hur viktigt det är med en debatt kring sexualisering av barn och att utgå från korrekta fakta.

Skolverket förefaller acceptera vår beskrivning av det som sker i skolan, men riktar kritik mot oss på två punkter. Det står ingenting om sexualitet i läroplanen för förskolan, framhåller man, samt att vi har fel om att Skolverket påverkas av EU och WHO när sexualundervisningen nu förändras och tidigareläggs. 

Men det är Skolverket som inte håller sig till fakta. Man refererar till exempel till WHO:s material och standard ett flertal gånger i olika texter på webbplatsen. I stödmaterial för grundsärskolan hela tio gånger.

Runt om i Europa och övriga världen finns initiativ som precis som vi vill förhindra myndigheters sexualisering av barn. Men vi behöver inte gå utomlands för att se WHO:s standards inflytande på myndigheter och skola. Det är tydligt att grundskolans läroplaner och resursmaterial alltmer närmar sig den. Standarden går till och med att hitta, under rubriken Barns sexualitet, i Rikshandboken i barnhälsovård.

Vi behöver inte gå utomlands för att se WHO:s standards inflytande på myndigheter.

”Unescos och UNAIDS Technical Guidelines on Sexuality Education (2009) och WHO Europas Standards for Sexuality Education (2010) ger förslag på vad undervisningen kan innehålla, och ringar in vad en comprehensive eller holistisk sexualundervisning kan vara. De svenska läroplanerna har också ett tydligt sådant perspektiv.” (Ur Från befolkningsfrågor till SRHR, Utrikesdepartementet, 2013)

Skolverket ger sken av att det endast är läroplanen som påverkar undervisningen i för- och grundskola. Men eftersom läroplanerna är otydliga kring sexualundervisningens innehåll, har externa organisationer och material fått inflytande och variationen har varit stor. 2022 förtydligades innehållet något. Porr ska med i undervisningen och sexualitet ska nu genomsyra verksamheten redan i förskoleklass.

Svenska småbarnsföräldrar hör bekymrat av sig till oss när frågor kring sexualitet, samtycke och relationer tas upp av förskolepedagoger. Det kan bero på det inflytande som RFSU, som är en lobbyorganisation för WHO:s standard, har genom fortbildning och besök på förskolan.

Allt sker utan att föräldrar tillfrågats. Vart tog den viktiga debatten som Skolverket vill ha vägen? 

Vi uppmanar fortfarande Skolverket att ta avstånd från WHO:s standard för sexualundervisning och omgående se till att sexualisering av barn upphör.

Martin Lantz, Aida Reva, Maria Gontevas, Jesper Kekki, Lorena König, Marianne Liljeholt, Tina L Hedenquist för Vi tillsammans

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSkolverkets kritik bortser från kritiska detaljer, enligt debattören. Foto: Sofia Drevemo
Skolverkets kritik bortser från kritiska detaljer, enligt debattören. Foto: Sofia Drevemo
Debatt

Replik: Det är Skolverket som inte håller sig till fakta

Martin Lantz

Detta är en opinionstext. Åsikterna är skribentens egna.

Skolverket bemötte nyligen kritiken om att läroplanen för barn sexualiseras. I en svarsreplik påpekas att Skolverket i sin replik ignorerar inflytandet från organisationer som RFSU. Det menar Martin Lantz för medborgarinitiativet Vi tillsammans.

I en replik på vår debattartikel betonar Skolverket (precis som vi) hur viktigt det är med en debatt kring sexualisering av barn och att utgå från korrekta fakta.

Skolverket förefaller acceptera vår beskrivning av det som sker i skolan, men riktar kritik mot oss på två punkter. Det står ingenting om sexualitet i läroplanen för förskolan, framhåller man, samt att vi har fel om att Skolverket påverkas av EU och WHO när sexualundervisningen nu förändras och tidigareläggs. 

Men det är Skolverket som inte håller sig till fakta. Man refererar till exempel till WHO:s material och standard ett flertal gånger i olika texter på webbplatsen. I stödmaterial för grundsärskolan hela tio gånger.

Runt om i Europa och övriga världen finns initiativ som precis som vi vill förhindra myndigheters sexualisering av barn. Men vi behöver inte gå utomlands för att se WHO:s standards inflytande på myndigheter och skola. Det är tydligt att grundskolans läroplaner och resursmaterial alltmer närmar sig den. Standarden går till och med att hitta, under rubriken Barns sexualitet, i Rikshandboken i barnhälsovård.

Vi behöver inte gå utomlands för att se WHO:s standards inflytande på myndigheter.

”Unescos och UNAIDS Technical Guidelines on Sexuality Education (2009) och WHO Europas Standards for Sexuality Education (2010) ger förslag på vad undervisningen kan innehålla, och ringar in vad en comprehensive eller holistisk sexualundervisning kan vara. De svenska läroplanerna har också ett tydligt sådant perspektiv.” (Ur Från befolkningsfrågor till SRHR, Utrikesdepartementet, 2013)

Skolverket ger sken av att det endast är läroplanen som påverkar undervisningen i för- och grundskola. Men eftersom läroplanerna är otydliga kring sexualundervisningens innehåll, har externa organisationer och material fått inflytande och variationen har varit stor. 2022 förtydligades innehållet något. Porr ska med i undervisningen och sexualitet ska nu genomsyra verksamheten redan i förskoleklass.

Svenska småbarnsföräldrar hör bekymrat av sig till oss när frågor kring sexualitet, samtycke och relationer tas upp av förskolepedagoger. Det kan bero på det inflytande som RFSU, som är en lobbyorganisation för WHO:s standard, har genom fortbildning och besök på förskolan.

Allt sker utan att föräldrar tillfrågats. Vart tog den viktiga debatten som Skolverket vill ha vägen? 

Vi uppmanar fortfarande Skolverket att ta avstånd från WHO:s standard för sexualundervisning och omgående se till att sexualisering av barn upphör.

Martin Lantz, Aida Reva, Maria Gontevas, Jesper Kekki, Lorena König, Marianne Liljeholt, Tina L Hedenquist för Vi tillsammans

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024