loadingDet gäller att ha vetenskapliga bevis för påstådda hälsoeffekter om man vill göra reklam för kosttillskott med växtingredienser. Arkivbild. Foto: Henrik Montgomery/TT
Det gäller att ha vetenskapliga bevis för påstådda hälsoeffekter om man vill göra reklam för kosttillskott med växtingredienser. Arkivbild. Foto: Henrik Montgomery/TT
Inrikes

Reklam för vissa kosttillskott förbjuds

TT

Företag förbjuds att marknadsföra nyttan med växtingredienser i kosttillskott, om vetenskapliga bevis saknas.

Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) konstaterar att det krävs vetenskapliga belägg för de påstådda hälsoeffekterna om man vill göra reklam för kosttillskott med växtingredienser.

"Det går inte att påstå i reklamen att blåbär är bra för synen, ingefära för lederna och maskros och kronärtskocka för magen. I alla fall inte om de ingår som ingredienser i kosttillskott och vetenskapliga bevis saknas", skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingDet gäller att ha vetenskapliga bevis för påstådda hälsoeffekter om man vill göra reklam för kosttillskott med växtingredienser. Arkivbild. Foto: Henrik Montgomery/TT
Det gäller att ha vetenskapliga bevis för påstådda hälsoeffekter om man vill göra reklam för kosttillskott med växtingredienser. Arkivbild. Foto: Henrik Montgomery/TT
Inrikes

Reklam för vissa kosttillskott förbjuds

TT

Företag förbjuds att marknadsföra nyttan med växtingredienser i kosttillskott, om vetenskapliga bevis saknas.

Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD) konstaterar att det krävs vetenskapliga belägg för de påstådda hälsoeffekterna om man vill göra reklam för kosttillskott med växtingredienser.

"Det går inte att påstå i reklamen att blåbär är bra för synen, ingefära för lederna och maskros och kronärtskocka för magen. I alla fall inte om de ingår som ingredienser i kosttillskott och vetenskapliga bevis saknas", skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024