loadingInfrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD). Arkivbild. Foto: Marko Säävälä/TT
Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD). Arkivbild. Foto: Marko Säävälä/TT
Inrikes

Regeringen vill rusta upp med ökade banavgifter

Patrik Dokk

Tajta till svångremmen och sök mer pengar från EU och näringslivet. Det är två uppdrag som regeringen ger Trafikverket när planerna för framtidens vägar, järnvägar och andra färdsätt ska tas fram.

Den långsiktiga planeringen för den så kallade transportinfrastrukturen – som vägar och järnvägar – görs i tolvårssjok. Nu börjar planeringen för åren 2026–2037 och i det första steget får Trafikverket i uppdrag från regeringen att ta fram ett omfattande underlag för inriktningen.

Som regeringen tidigare aviserat har man strukit alla satsningar på nya höghastighetsbanor. I stället vill regeringen rusta upp det som redan finns och pekar ut tre områden för Trafikverket att fokusera på.

Trafikinfrastrukturplanen 2026–2037

(TT)

Nationella planer för transportinfrastruktur beslutas av regeringen. De är tolvåriga men revideras en gång per mandatperiod. Den nu gällande planen avser åren 2022–2033 och fastställdes i juni 2022.

Det regeringen nu har gett Trafikverket i uppdrag är att ta fram ett så kallat inriktningsunderlag för den kommande planperioden, 2026–2037.

Uppdraget ska redovisas senast den 15 januari 2024.

Underlaget ska hjälpa regeringen att bedöma hur stora ekonomiska ramar området ska ha under tolvårsperioden, samt hur pengarna ska fördelas mellan investeringar och underhåll.

Regeringen ska lämna en proposition om infrastrukturen till riksdagen senare nästa år.

Källa: Regeringen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingInfrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD). Arkivbild. Foto: Marko Säävälä/TT
Infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD). Arkivbild. Foto: Marko Säävälä/TT
Inrikes

Regeringen vill rusta upp med ökade banavgifter

Patrik Dokk

Tajta till svångremmen och sök mer pengar från EU och näringslivet. Det är två uppdrag som regeringen ger Trafikverket när planerna för framtidens vägar, järnvägar och andra färdsätt ska tas fram.

Den långsiktiga planeringen för den så kallade transportinfrastrukturen – som vägar och järnvägar – görs i tolvårssjok. Nu börjar planeringen för åren 2026–2037 och i det första steget får Trafikverket i uppdrag från regeringen att ta fram ett omfattande underlag för inriktningen.

Som regeringen tidigare aviserat har man strukit alla satsningar på nya höghastighetsbanor. I stället vill regeringen rusta upp det som redan finns och pekar ut tre områden för Trafikverket att fokusera på.

Trafikinfrastrukturplanen 2026–2037

(TT)

Nationella planer för transportinfrastruktur beslutas av regeringen. De är tolvåriga men revideras en gång per mandatperiod. Den nu gällande planen avser åren 2022–2033 och fastställdes i juni 2022.

Det regeringen nu har gett Trafikverket i uppdrag är att ta fram ett så kallat inriktningsunderlag för den kommande planperioden, 2026–2037.

Uppdraget ska redovisas senast den 15 januari 2024.

Underlaget ska hjälpa regeringen att bedöma hur stora ekonomiska ramar området ska ha under tolvårsperioden, samt hur pengarna ska fördelas mellan investeringar och underhåll.

Regeringen ska lämna en proposition om infrastrukturen till riksdagen senare nästa år.

Källa: Regeringen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024