Regeringen vill att så många som möjligt ska sköta sina kontakter med myndigheterna via en digital brevlåda.
– Vill medborgaren ha digital kommunikation ska han eller hon ha rätt till det, säger civilminister Ardalan Shekarabi (S).
Han tillägger att digital kommunikation mellan medborgare och myndighet "ska vara huvudregel". I dag är cirka en miljon personer ansluta till tjänsten Mina meddelanden, genom vilken det går att få digital myndighetspost.
I Danmark har den mycket snabba övergången från vanlig till digital post inneburit stora problem för den danska posten, en del av det svenskdanska Postnord. Postmängden i form av vanliga brev har minskat så mycket att bolaget har fått kraftigt minskade intäkter, vilket hotar verksamheten.
Alla ska få
En utredare som går igenom arbetet med digitalisering av den statliga förvaltningen föreslår att alla myndigheter ska vara skyldiga att ansluta sig till Mina meddelanden, och erbjuda medborgare att få all post från myndigheten digitalt. Utredaren föreslår också att ansvaret för att digitalisera staten ska samlas hos en myndighet.
Ardalan Shekarabi säger att hans mål är desamma som utredarens. Men han vill göra det på ett annat sätt än i Danmark.
– Det är medborgaren vi ska utgå från, vill medborgaren ha det ska han eller hon ha rätt till det. I det danska fallet anslöt man alla, även om vissa kunde få undantag, säger Shekarabi.
Postnords problem kan inte vara huvudfrågan för digitalisering eller inte, enligt honom.
– Postnords framtid och posttjänsternas framtid påverkas självklart av den offentliga sektors digitalisering, men det är bara en del av digitaliseringen, säger Shekarabi.
Fasa ut faxen
Han hävdar att den svenska förvaltningen har halkat efter vad gäller digitalisering.
– Vår ambition måste vara att också på kort sikt fasa ut faxen från offentlig sektor. En del skrattar när jag säger det, de tror inte att det finns faxapparater, men de används, säger ministern som vill se ett slutdatum för när den offentliga förvaltningen ska vara digitaliserad.
(TT)