Omkring 18 miljarder kronor i bidrag betalas varje år ut felaktigt. I höstbudgeten satsar regeringen tillsammans med C och L nästan 200 miljoner kronor för att stoppa bidrags- och skattefusket.
Stora belopp betalas varje år ut felaktigt från välfärdssystemet, i form av bidrag. De flesta fel orsakas av de som söker bidragen, i bland omedvetet, men en hög andel fel bedöms vara medvetna. Andelen felaktiga utbetalningar riskerar dessutom att öka då historiskt stora summor betalts ut för att lindra konsekvenserna av pandemin.
I höstbudgeten föreslår regeringen, Centerpartiet och Liberalerna en satsning för att komma till rätta med fusket. Flera myndigheter ska få sammanlagt 189 miljoner kronor för att jobba med detta.
– Det är väsentliga summor som försvinner i medvetet fusk. Vi kommer vara tydliga med att de här pengarna ska användas till att systematiskt och hårdare jobba med att stoppa fusket, säger finansminister Magdalena Andersson (S), till DN.
Fusk finansierar brottslighet
Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Pensionsmyndigheten, Centrala studiestödsnämnden (CSN) och Migrationsverket får tillsammans 150 miljoner kronor för detta ändamål.
Utöver detta ska Ekonomistyrningsverket (ESV), enligt förslaget, få nio miljoner. Pengarna ska gå till en särskild funktion som ska hjälpa till att stötta, samordna och följa upp arbetet.
Skatteverket föreslås få 30 miljoner kronor för arbetet med att bekämpa skattefusk.
Ett viktigt syfte med förslaget är att förhindra att bidragsfusket blir en del i att finansiera organiserad brottslighet.
– Vi vill stoppa pengarna till de kriminella nätverken, oavsett om det är mc-gäng, klaner eller mer löst sammansatta nätverk. Det här är ett led i att stoppa penningtillförseln dit, säger Magdalena Andersson till DN.
Förslag om ny myndighet
I juni 2018 beslutade regeringen att en särskild utredare skulle få i uppdrag att undersöka bland annat hur felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen kan förhindras. I ett betänkande som lämnades till regeringen i juni i år föreslår utredningen bland annat att en ny myndighet, Myndigheten för utbetalningskontroll, ska inrättas 1 juli 2022. Myndighetens uppdrag ska vara att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från de statliga välfärdssystemen.
Förslaget är nu ute på remiss och svaren ska lämnas till Finansdepartementet senast 30 oktober 2020.
(Ellinor Knoxborn/TT)