loading



Kungliga Baletten i nypremiär av Giselle. På bilden: Haruka Sassa som Giselle och Dawid Kupinski som Albert. Dansare ur Kungliga Baletten. Foto: Markus Gårder
Kungliga Baletten i nypremiär av Giselle. På bilden: Haruka Sassa som Giselle och Dawid Kupinski som Albert. Dansare ur Kungliga Baletten. Foto: Markus Gårder
Recension

Recension: Succé och stående ovationer på nypremiären av Giselle

Kristina I Kleinert

Baletten Giselle är en av romantikens stora mästerverk. Den förmedlar en tidlös berättelse om förälskelse, svek, död och sorg, men framför allt om den rena kärleken som förlöser och försonar. I den världsberömda koreografen och före detta prima ballerina Natalia Makarovas tolkning har berättelsens essens lyfts fram i den klassiska balettens vackraste form.

Koreografi: Natalia Makarova efter Jean Coralli och Jules Perrot
Musik: Adolphe Adam
Libretto: Théophile Gautier och Vernoy de Saint-Georges efter en berättelse av Heinrich Heine
Scenografi: Tony Straiges
Kostym: David Walker
Ljus: Martin Säfström

Under premiärkvällen bjöds publiken på en föreställning med mycket känslor, dramatik och scennärvaro av både solister och kårdansare. Det var en gripande skildring som Kungliga baletten framförde, och genom fin dansteknik och konstnärligt uttryck glänste de i den romantiska balettens stil.

Kungliga Baletten i nypremiär av Giselle. På bilden: dansare ur Kungliga Baletten. Foto: Markus Gårder

Baletten består av två akter, den första börjar glädjefullt med ett kärleksfullt möte mellan Giselle och Albert och slutar dramatiskt med dansösens död. Det är en övergång från ljus till mörker som sker på kort tid och kräver det yttersta av dansarna för att skapa den trovärdighet som baletten kräver. I andra akten sörjs Giselle av både Albert och Hilarion, och scenen domineras av de vitklädda övernaturliga vilierna som vill dansa de båda männen till döds. Det är vackert och sorgligt, och förmedlar människans varande som en del av en större helhet där världar korsas och möts.

Kvällens mittpunkt var huvudpersonen Giselle gestaltad av Haruka Sassa på ett underbart sätt. I första aktens glädjefulla möte med Albert dansade hon med en ung flickas oskuldsfullhet och naivitet. Hennes lätta ballonnéer, svävande balanser och uttrycksfulla armar skapade en Giselle oförstörd och oberörd av världen. Vansinnesscenen som är en av balettvärldens mest omtalade och svårdansade fick i Sassas tolkning en ungdomlig sårbarhet och enkelhet som bar hela vägen. Hon matchades utmärkt av Dawid Kupinski som Albert, som med säker teknik och stor närvaro förvandlades från charmig förförare till förkrossad man. De båda dansade med lätthet och tyngdlöshet, och använde danstekniken som språngbräda för att förmedla de djupare nyanserna av baletten. I andra aktens svåra och långa balanser i arabesk och à la second briljerade Sassa med höga ben och stor säkerhet. Under kvällen mötte hon Kupinski i några vackra pas de deux, där han visade vilken utmärkt partner han är i de höga lyften och piruetterna.

Kungliga Baletten i nypremiär av Giselle. På bilden: Haruka Sassa som Giselle och Dawid Kupinski som Albert. Foto: Markus Gårder

I rollen som Hilarion sågs Calum Lowden, som uttrycksfullt dansade den försmådda beundraren. Viliernas drottning dansades av Desislava Stoeva med den kyla och strama teknik som rollen kräver.

Musiken av Adolphe Adams klingade vackert och storslaget under dirigent Nathan Brocks ledning och kostymerna var utsökta. Det som drog ner föreställningens helhetsintryck var scenbilderna som skapade en distraktion speciellt i första akten. En mer klassisk målning i realistisk stil hade kompletterat baletten bättre.

Kvällen avslutades högtidligt med att Sassa utnämndes till premiärdansare i närvaro av konstnärliga chefen för Kungliga baletten Nicolas Le Riche och koreografen Natalia Makarova.

Giselle är ett långt pärlhalsband av underbara koreografiska pärlor som speglar både människans mörker och ljus. Det är bara att lyckönska till succén och hoppas att Le Riche fortsätter att lyfta fram de klassiska baletterna till glädje för publik och dansare.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!
En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

 

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading



Kungliga Baletten i nypremiär av Giselle. På bilden: Haruka Sassa som Giselle och Dawid Kupinski som Albert. Dansare ur Kungliga Baletten. Foto: Markus Gårder
Kungliga Baletten i nypremiär av Giselle. På bilden: Haruka Sassa som Giselle och Dawid Kupinski som Albert. Dansare ur Kungliga Baletten. Foto: Markus Gårder
Recension

Recension: Succé och stående ovationer på nypremiären av Giselle

Kristina I Kleinert

Baletten Giselle är en av romantikens stora mästerverk. Den förmedlar en tidlös berättelse om förälskelse, svek, död och sorg, men framför allt om den rena kärleken som förlöser och försonar. I den världsberömda koreografen och före detta prima ballerina Natalia Makarovas tolkning har berättelsens essens lyfts fram i den klassiska balettens vackraste form.

Koreografi: Natalia Makarova efter Jean Coralli och Jules Perrot
Musik: Adolphe Adam
Libretto: Théophile Gautier och Vernoy de Saint-Georges efter en berättelse av Heinrich Heine
Scenografi: Tony Straiges
Kostym: David Walker
Ljus: Martin Säfström

Under premiärkvällen bjöds publiken på en föreställning med mycket känslor, dramatik och scennärvaro av både solister och kårdansare. Det var en gripande skildring som Kungliga baletten framförde, och genom fin dansteknik och konstnärligt uttryck glänste de i den romantiska balettens stil.

Kungliga Baletten i nypremiär av Giselle. På bilden: dansare ur Kungliga Baletten. Foto: Markus Gårder

Baletten består av två akter, den första börjar glädjefullt med ett kärleksfullt möte mellan Giselle och Albert och slutar dramatiskt med dansösens död. Det är en övergång från ljus till mörker som sker på kort tid och kräver det yttersta av dansarna för att skapa den trovärdighet som baletten kräver. I andra akten sörjs Giselle av både Albert och Hilarion, och scenen domineras av de vitklädda övernaturliga vilierna som vill dansa de båda männen till döds. Det är vackert och sorgligt, och förmedlar människans varande som en del av en större helhet där världar korsas och möts.

Kvällens mittpunkt var huvudpersonen Giselle gestaltad av Haruka Sassa på ett underbart sätt. I första aktens glädjefulla möte med Albert dansade hon med en ung flickas oskuldsfullhet och naivitet. Hennes lätta ballonnéer, svävande balanser och uttrycksfulla armar skapade en Giselle oförstörd och oberörd av världen. Vansinnesscenen som är en av balettvärldens mest omtalade och svårdansade fick i Sassas tolkning en ungdomlig sårbarhet och enkelhet som bar hela vägen. Hon matchades utmärkt av Dawid Kupinski som Albert, som med säker teknik och stor närvaro förvandlades från charmig förförare till förkrossad man. De båda dansade med lätthet och tyngdlöshet, och använde danstekniken som språngbräda för att förmedla de djupare nyanserna av baletten. I andra aktens svåra och långa balanser i arabesk och à la second briljerade Sassa med höga ben och stor säkerhet. Under kvällen mötte hon Kupinski i några vackra pas de deux, där han visade vilken utmärkt partner han är i de höga lyften och piruetterna.

Kungliga Baletten i nypremiär av Giselle. På bilden: Haruka Sassa som Giselle och Dawid Kupinski som Albert. Foto: Markus Gårder

I rollen som Hilarion sågs Calum Lowden, som uttrycksfullt dansade den försmådda beundraren. Viliernas drottning dansades av Desislava Stoeva med den kyla och strama teknik som rollen kräver.

Musiken av Adolphe Adams klingade vackert och storslaget under dirigent Nathan Brocks ledning och kostymerna var utsökta. Det som drog ner föreställningens helhetsintryck var scenbilderna som skapade en distraktion speciellt i första akten. En mer klassisk målning i realistisk stil hade kompletterat baletten bättre.

Kvällen avslutades högtidligt med att Sassa utnämndes till premiärdansare i närvaro av konstnärliga chefen för Kungliga baletten Nicolas Le Riche och koreografen Natalia Makarova.

Giselle är ett långt pärlhalsband av underbara koreografiska pärlor som speglar både människans mörker och ljus. Det är bara att lyckönska till succén och hoppas att Le Riche fortsätter att lyfta fram de klassiska baletterna till glädje för publik och dansare.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!
En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024