loadingEkologiskt frukt och grönt, ekoägg samt ekologiska mejeriprodukter tappar i försäljning ute i landets matbutiker. Arkivbild. Foto: Izabelle Nordfjell / TT
Ekologiskt frukt och grönt, ekoägg samt ekologiska mejeriprodukter tappar i försäljning ute i landets matbutiker. Arkivbild. Foto: Izabelle Nordfjell / TT
Inrikes

Rapport: Konsumenter fortsätter rata ekomat

Anna Karolina Eriksson

Ute i landets livsmedelsbutiker fortsätter tappet för ekologiskt i takt med att kunderna letar billigare mat. Samtidigt tvingas många av landets ekobönder sadla om. Ekologisk odlingsmark motsvarande över 100 ekogårdar har försvunnit på bara ett år.

Matpriserna – det ständiga diskussionsämnet när konsumenter vänder på slantarna i pågående inflation. I fajten mellan konventionellt framställd kontra ekologisk mat fortsätter den sistnämnda inte oväntat att ta stryk ute i landets matbutiker, enligt den Ekologiska årsrapporten 2022 som precis släppts.

– Försäljningen har stått och stampat i ett par år, men i år ser vi en drastisk minskning, säger Ida Lind, marknads- och hållbarhetsexpert på Ekologiska Lantbrukarna, som producerat rapporten tillsammans med Organic Sweden, Krav och Ekomatcentrum.

Så mycket minskar ekomaten i dagligvaruhandeln

(TT)

I dagligvaruhandeln minskade försäljningen av ekologiska livsmedel med 540 miljoner under 2022.

Det såldes livsmedel i fysiska matbutiker samt e-handel för totalt 309 miljarder kronor. Av den summan utgjorde ekologiskt 19 miljarder.

Det motsvarar en andel ekologiskt på 6,1 procent (varav 2,6 Krav-märkt.) Föregående år, 2021, var andelen 6,9 procent och 2019 låg andelen på 7,8 procent.

Försäljningen av ekoprodukter har mattats av sedan 2017.

Ekologiskt frukt och grönt, ekoägg samt ekologiska mejeriprodukter tappar i försäljning. Den enda kategorin ekomat som ökar något är kött och chark.

Både ekologiska och konventionella livsmedel har stigit kraftigt i pris under 2022.

I fysiska butiker minskade försäljningsvärdet för ekomaten med 0,5 procent samtidigt som den steg med 8,4 procent för konventionella livsmedel.

Källa: Ekologiska årsrapporten 2022

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEkologiskt frukt och grönt, ekoägg samt ekologiska mejeriprodukter tappar i försäljning ute i landets matbutiker. Arkivbild. Foto: Izabelle Nordfjell / TT
Ekologiskt frukt och grönt, ekoägg samt ekologiska mejeriprodukter tappar i försäljning ute i landets matbutiker. Arkivbild. Foto: Izabelle Nordfjell / TT
Inrikes

Rapport: Konsumenter fortsätter rata ekomat

Anna Karolina Eriksson

Ute i landets livsmedelsbutiker fortsätter tappet för ekologiskt i takt med att kunderna letar billigare mat. Samtidigt tvingas många av landets ekobönder sadla om. Ekologisk odlingsmark motsvarande över 100 ekogårdar har försvunnit på bara ett år.

Matpriserna – det ständiga diskussionsämnet när konsumenter vänder på slantarna i pågående inflation. I fajten mellan konventionellt framställd kontra ekologisk mat fortsätter den sistnämnda inte oväntat att ta stryk ute i landets matbutiker, enligt den Ekologiska årsrapporten 2022 som precis släppts.

– Försäljningen har stått och stampat i ett par år, men i år ser vi en drastisk minskning, säger Ida Lind, marknads- och hållbarhetsexpert på Ekologiska Lantbrukarna, som producerat rapporten tillsammans med Organic Sweden, Krav och Ekomatcentrum.

Så mycket minskar ekomaten i dagligvaruhandeln

(TT)

I dagligvaruhandeln minskade försäljningen av ekologiska livsmedel med 540 miljoner under 2022.

Det såldes livsmedel i fysiska matbutiker samt e-handel för totalt 309 miljarder kronor. Av den summan utgjorde ekologiskt 19 miljarder.

Det motsvarar en andel ekologiskt på 6,1 procent (varav 2,6 Krav-märkt.) Föregående år, 2021, var andelen 6,9 procent och 2019 låg andelen på 7,8 procent.

Försäljningen av ekoprodukter har mattats av sedan 2017.

Ekologiskt frukt och grönt, ekoägg samt ekologiska mejeriprodukter tappar i försäljning. Den enda kategorin ekomat som ökar något är kött och chark.

Både ekologiska och konventionella livsmedel har stigit kraftigt i pris under 2022.

I fysiska butiker minskade försäljningsvärdet för ekomaten med 0,5 procent samtidigt som den steg med 8,4 procent för konventionella livsmedel.

Källa: Ekologiska årsrapporten 2022

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024