loading




En rapport från organisationen PEN America visar att den kinesiska kommunistregimen fortsätter att utöva press på Hollywoods producenter och filmskapare för att censurera i filmer som har innehåll om Kina och kinesiska intressen. Foto: Joe Klamar/AFP via Getty Images
En rapport från organisationen PEN America visar att den kinesiska kommunistregimen fortsätter att utöva press på Hollywoods producenter och filmskapare för att censurera i filmer som har innehåll om Kina och kinesiska intressen. Foto: Joe Klamar/AFP via Getty Images
Utrikes

Rapport: Hollywood fortsätter att buga för Kommunistkinas censur

Cathy He

Hollywood kapitulerar alltmer inför pressen från den kinesiska regimen om att censurera sina filmer. Det hotar yttrandefriheten, enligt en ny rapport från organisationen PEN America.

Rapporten som främst baserar sig på intervjuer med folk inom filmindustrin säger att Peking lockar med Kinas enorma filmmarknad för att få filmmakarna att censurera eller ändra i filmer – antingen genom direkta censurkrav eller, vilket sker allt oftare, genom frivillig självcensur.

I år beräknas den kinesiska filmmarknaden att gå om USA:s, vars biljettintäkter 2019 uppgick till 11,4 miljarder dollar (ca 100 miljarder svenska kronor). Peking tillåter endast 34 internationella filmer att visas i landet varje år.

”Peking har sänt ett tydligt budskap till filmvärlden, att filmskapare som kritiserar Kina kommer att straffas, men att de som följer dess censurregler kommer att belönas", säger rapporten ”Made in Hollywood, censored by Beijing,” (ung. Tillverkad i Hollywood, censurerad av Peking) som släpptes den 5 augusti.

”Faktum är att det kinesiska kommunistpartiet har stor makt över om en Hollywoodfilm blir lönsam eller inte – och studiocheferna vet det.”

Självcensur

Rapporten granskar ett flertal fall där Hollywood utövat självcensur i försök att blidka regimen. Exempelvis togs den taiwanesiska flaggan bort från Tom Cruises jacka i den kommande uppföljaren till ”Top Gun”, och en av scenerna i zombiefilmen ”World War Z” från 2013 ändrades och man tog bort en hänvisning till att viruset som satte igång zombieutbrottet hade sitt ursprung i Kina.

”Även om vissa av dessa förändringar kan tyckas små så går den här formen av censur, såsom borttagningen av en taiwanesisk flagga här och ändringen av en mindre intrig där, när den ökar emot konstnärlig och kulturell frihet, tystar oliktänkande röster och kan snedvrida den globala uppfattning som formas av starka filmer”, säger James Tager, huvudförfattare till rapporten, i ett uttalande.

Varningen kom efter det att USA:s justitieminister William Barr i förra månaden kritiserade Hollywood för att ”buga” för kommunistregimen för ekonomisk vinst.

"Varje år vid Oscarsgalan får amerikanerna höra hur detta land kommer till korta när det gäller Hollywoods ideal om social rättvisa. Men numera censurerar Hollywood regelbundet sina egna filmer för att blidka det kinesiska kommunistpartiet – världens största människorättsförbrytare”, sade Barr den 16 juli.

Pressen från Peking är inte begränsad till filmer för den kinesiska marknaden. Rapporten citerade Stanley Rosen, professor i statsvetenskap och internationella relationer vid University of Southern California, som varnade för att regimen ”kommer att fokusera på allt som har en Kinakomponent i sig”.

"Även om man gör något som inte är avsett för Kina, utan bara riktar sig till en begränsad marknad, tror jag inte att det passerar obemärkt i Kina och inte kommer att skada ens filmsuccé", säger Rosen. 

Rädsla för repressalier

En producent som arbetade på flera projekt med kinesiskt stöd berättade för PEN: ”De flesta bränner inte Kina eftersom det finns en förväntan om att ’Jag kommer aldrig att arbeta igen’.”

PEN noterar att många producenter och manusförfattare ville vara anonyma när de pratade med organisationen, av rädsla för ekonomiska och professionella repressalier om de öppet kritiserar regimens växande inflytande över Hollywood.

Rapporten säger också att samproduktioner mellan amerikanska och kinesiska studior, som ger Hollywood ytterligare en väg in på den kinesiska marknaden, har censur som ett inbyggt krav. Dessa samproduktioner har gjort det möjligt för regimen att framföra sitt politiska budskap, säger den. Till exempel visar den animerade filmen "Abominable" från 2019 en karta med den ”niostreckade linjen”, som regimen använder för att ange sina territoriella anspråk i Sydkinesiska havet. Pekings anspråk bestrids av flera länder i Sydostasien och ansågs vara olagliga av en internationell domstol 2016.

De växande kinesiska investeringarna i Hollywood har också medfört en indirekt press att behaga kinesiska censorer. ”Investerare har starka incitament för att se till att deras Hollywoodpartners och den [Kinas] centrala propagandaavdelningen är överens”, säger rapporten. 

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för vilseledande information. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi bevakar viktiga nyheter som annars kan ignoreras. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading




En rapport från organisationen PEN America visar att den kinesiska kommunistregimen fortsätter att utöva press på Hollywoods producenter och filmskapare för att censurera i filmer som har innehåll om Kina och kinesiska intressen. Foto: Joe Klamar/AFP via Getty Images
En rapport från organisationen PEN America visar att den kinesiska kommunistregimen fortsätter att utöva press på Hollywoods producenter och filmskapare för att censurera i filmer som har innehåll om Kina och kinesiska intressen. Foto: Joe Klamar/AFP via Getty Images
Utrikes

Rapport: Hollywood fortsätter att buga för Kommunistkinas censur

Cathy He

Hollywood kapitulerar alltmer inför pressen från den kinesiska regimen om att censurera sina filmer. Det hotar yttrandefriheten, enligt en ny rapport från organisationen PEN America.

Rapporten som främst baserar sig på intervjuer med folk inom filmindustrin säger att Peking lockar med Kinas enorma filmmarknad för att få filmmakarna att censurera eller ändra i filmer – antingen genom direkta censurkrav eller, vilket sker allt oftare, genom frivillig självcensur.

I år beräknas den kinesiska filmmarknaden att gå om USA:s, vars biljettintäkter 2019 uppgick till 11,4 miljarder dollar (ca 100 miljarder svenska kronor). Peking tillåter endast 34 internationella filmer att visas i landet varje år.

”Peking har sänt ett tydligt budskap till filmvärlden, att filmskapare som kritiserar Kina kommer att straffas, men att de som följer dess censurregler kommer att belönas", säger rapporten ”Made in Hollywood, censored by Beijing,” (ung. Tillverkad i Hollywood, censurerad av Peking) som släpptes den 5 augusti.

”Faktum är att det kinesiska kommunistpartiet har stor makt över om en Hollywoodfilm blir lönsam eller inte – och studiocheferna vet det.”

Självcensur

Rapporten granskar ett flertal fall där Hollywood utövat självcensur i försök att blidka regimen. Exempelvis togs den taiwanesiska flaggan bort från Tom Cruises jacka i den kommande uppföljaren till ”Top Gun”, och en av scenerna i zombiefilmen ”World War Z” från 2013 ändrades och man tog bort en hänvisning till att viruset som satte igång zombieutbrottet hade sitt ursprung i Kina.

”Även om vissa av dessa förändringar kan tyckas små så går den här formen av censur, såsom borttagningen av en taiwanesisk flagga här och ändringen av en mindre intrig där, när den ökar emot konstnärlig och kulturell frihet, tystar oliktänkande röster och kan snedvrida den globala uppfattning som formas av starka filmer”, säger James Tager, huvudförfattare till rapporten, i ett uttalande.

Varningen kom efter det att USA:s justitieminister William Barr i förra månaden kritiserade Hollywood för att ”buga” för kommunistregimen för ekonomisk vinst.

"Varje år vid Oscarsgalan får amerikanerna höra hur detta land kommer till korta när det gäller Hollywoods ideal om social rättvisa. Men numera censurerar Hollywood regelbundet sina egna filmer för att blidka det kinesiska kommunistpartiet – världens största människorättsförbrytare”, sade Barr den 16 juli.

Pressen från Peking är inte begränsad till filmer för den kinesiska marknaden. Rapporten citerade Stanley Rosen, professor i statsvetenskap och internationella relationer vid University of Southern California, som varnade för att regimen ”kommer att fokusera på allt som har en Kinakomponent i sig”.

"Även om man gör något som inte är avsett för Kina, utan bara riktar sig till en begränsad marknad, tror jag inte att det passerar obemärkt i Kina och inte kommer att skada ens filmsuccé", säger Rosen. 

Rädsla för repressalier

En producent som arbetade på flera projekt med kinesiskt stöd berättade för PEN: ”De flesta bränner inte Kina eftersom det finns en förväntan om att ’Jag kommer aldrig att arbeta igen’.”

PEN noterar att många producenter och manusförfattare ville vara anonyma när de pratade med organisationen, av rädsla för ekonomiska och professionella repressalier om de öppet kritiserar regimens växande inflytande över Hollywood.

Rapporten säger också att samproduktioner mellan amerikanska och kinesiska studior, som ger Hollywood ytterligare en väg in på den kinesiska marknaden, har censur som ett inbyggt krav. Dessa samproduktioner har gjort det möjligt för regimen att framföra sitt politiska budskap, säger den. Till exempel visar den animerade filmen "Abominable" från 2019 en karta med den ”niostreckade linjen”, som regimen använder för att ange sina territoriella anspråk i Sydkinesiska havet. Pekings anspråk bestrids av flera länder i Sydostasien och ansågs vara olagliga av en internationell domstol 2016.

De växande kinesiska investeringarna i Hollywood har också medfört en indirekt press att behaga kinesiska censorer. ”Investerare har starka incitament för att se till att deras Hollywoodpartners och den [Kinas] centrala propagandaavdelningen är överens”, säger rapporten. 

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för vilseledande information. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi bevakar viktiga nyheter som annars kan ignoreras. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024