loading
Postnord går med stora förluster och kan i framtiden tvingas dela ut post mindre än fem dagar i veckan. Foto: Holger Ellgaard
Postnord går med stora förluster och kan i framtiden tvingas dela ut post mindre än fem dagar i veckan. Foto: Holger Ellgaard
Ekonomi & Näringsliv

Postnord vill inte dela ut post fem dagar i veckan

Epoch Times

Postnord har gått med förlust sedan 2012. Brevvolymerna har minskat med 45 procent sedan 2000. Nu vill man slippa att dela ut brev fem dagar i veckan och man vill även höja priset på frimärken, säger Annemarie Gardshol, bolagets vd i Sverige, i Ekots lördagsintervju.

Digitaliseringen har gjort att bolaget står inför en stor utmaning i framtiden. Man kan därför tvingas till en postreglering, vilket bland annat innebär att man kan behöva frångå kravet på att dela ut fem dagar i veckan.

Bara under det senaste kvartalet minskade fysiska brev med 12 procent. Postnord förlorar därmed miljontals kronor.

– Det är stora fasta kostnader som vi dras med och en miljard som försvinner i intäkter på ett år, säger hon till radiokanalen. 

I framtiden säger hon att man ”skulle gärna se att man frångår det här femdagarskravet” och över tid behövs antalet dagar därför gå ner.

– Exakt i vilken tid, det styrs ju av i vilken takt brevvolymerna går ner. Men jag tror att vi ganska snart är i ett skede där vi kanske inte kan dela ut fem dagar i veckan om det här inte ska bli en förlustverksamhet.

Postnord vill ta bort pristaket och vill därför gärna se en ny postlag vad gäller prissättningen på frimärke. Annemarie Gardshol vill därför höja portot med en krona om året.

Bolaget som ägs av svenska och danska staten går dåligt ekonomiskt och man har låga förtroendesiffror. Kritiken har varit hård vad gäller kvaliteten på postutdelningen.

Förra månaden fick man in 3 300 klagomål. Hon säger att man tar till sig kritiken. Klagomålen har gått ner och bolaget har bättrat sig, säger hon till Ekot.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Postnord går med stora förluster och kan i framtiden tvingas dela ut post mindre än fem dagar i veckan. Foto: Holger Ellgaard
Postnord går med stora förluster och kan i framtiden tvingas dela ut post mindre än fem dagar i veckan. Foto: Holger Ellgaard
Ekonomi & Näringsliv

Postnord vill inte dela ut post fem dagar i veckan

Epoch Times

Postnord har gått med förlust sedan 2012. Brevvolymerna har minskat med 45 procent sedan 2000. Nu vill man slippa att dela ut brev fem dagar i veckan och man vill även höja priset på frimärken, säger Annemarie Gardshol, bolagets vd i Sverige, i Ekots lördagsintervju.

Digitaliseringen har gjort att bolaget står inför en stor utmaning i framtiden. Man kan därför tvingas till en postreglering, vilket bland annat innebär att man kan behöva frångå kravet på att dela ut fem dagar i veckan.

Bara under det senaste kvartalet minskade fysiska brev med 12 procent. Postnord förlorar därmed miljontals kronor.

– Det är stora fasta kostnader som vi dras med och en miljard som försvinner i intäkter på ett år, säger hon till radiokanalen. 

I framtiden säger hon att man ”skulle gärna se att man frångår det här femdagarskravet” och över tid behövs antalet dagar därför gå ner.

– Exakt i vilken tid, det styrs ju av i vilken takt brevvolymerna går ner. Men jag tror att vi ganska snart är i ett skede där vi kanske inte kan dela ut fem dagar i veckan om det här inte ska bli en förlustverksamhet.

Postnord vill ta bort pristaket och vill därför gärna se en ny postlag vad gäller prissättningen på frimärke. Annemarie Gardshol vill därför höja portot med en krona om året.

Bolaget som ägs av svenska och danska staten går dåligt ekonomiskt och man har låga förtroendesiffror. Kritiken har varit hård vad gäller kvaliteten på postutdelningen.

Förra månaden fick man in 3 300 klagomål. Hon säger att man tar till sig kritiken. Klagomålen har gått ner och bolaget har bättrat sig, säger hon till Ekot.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024