Postnord får hård kritik av Post- och telestyrelsen (PTS) för sin pakethantering efter att en avgift på 75 kronor infördes i mars. Bland annat riktas kritik mot Postnord för att man inte delar ut sina paket i tid, skriver DN.
– När man väl har betalat sitt paket ska man få det inom normal tid. Det är inte acceptabelt att få vänta tre, fyra veckor. Postnord måste få ned tiden, säger Olof Bjurå, postchef på PTS, till DN.
Den 1 mars införde Postnord en avgift på 75 kronor plus moms för varje paket som beställs på internet utanför EU. Hanteringen av den nya avgiften har då medfört att paketutdelningen har försenats.
Enligt Bjurö handlar klagomålen inte bara på avgiften på 75 kronor utan även på långa väntetider för att komma fram till kundtjänst och man får vänta länge på paketen efter att avgiften är betald.
Enligt Postnord ska problemet bero på inkörningsproblem och att man ofta manuellt behöver gå igenom paketen på den nya postterminalen i Örebro för att se vilka som har betalt.
Expressen har skrivit att Postnord kan tvingas skicka tillbaka upp mot 600 000 paket till Kina. Man hoppas samtidigt att de 75 kronorna i tillägg kan försvinna. Postnord säger att de diskuterar med de stora e-handelsbolagen och hoppas hitta en annan lösning.
Orsaken till att så många paket kan skickas tillbaka är att många vägrat att betala in den nya avgiften på 75 kronor.