loading
Foto: Claudio Bresciani/TT-arkivbild
Foto: Claudio Bresciani/TT-arkivbild
Inrikes

Postnord får hård kritik för sin pakethantering

Epoch Times

Postnord får hård kritik av Post- och telestyrelsen (PTS) för sin pakethantering efter att en avgift på 75 kronor infördes i mars. Bland annat riktas kritik mot Postnord för att man inte delar ut sina paket i tid, skriver DN.

– När man väl har betalat sitt paket ska man få det inom normal tid. Det är inte acceptabelt att få vänta tre, fyra veckor. Postnord måste få ned tiden, säger Olof Bjurå, postchef på PTS, till DN.

Den 1 mars införde Postnord en avgift på 75 kronor plus moms för varje paket som beställs på internet utanför EU. Hanteringen av den nya avgiften har då medfört att paketutdelningen har försenats.

Enligt Bjurö handlar klagomålen inte bara på avgiften på 75 kronor utan även på långa väntetider för att komma fram till kundtjänst och man får vänta länge på paketen efter att avgiften är betald.

Enligt Postnord ska problemet bero på inkörningsproblem och att man ofta manuellt behöver gå igenom paketen på den nya postterminalen i Örebro för att se vilka som har betalt.

Expressen har skrivit att Postnord kan tvingas skicka tillbaka upp mot 600 000 paket till Kina. Man hoppas samtidigt att de 75 kronorna i tillägg kan försvinna. Postnord säger att de diskuterar med de stora e-handelsbolagen och hoppas hitta en annan lösning.

Orsaken till att så många paket kan skickas tillbaka är att många vägrat att betala in den nya avgiften på 75 kronor.

Göteborgs postterminal syns i bakgrunden. Foto: Wikimedia Commons.

 

 

 

Bakgrunden till tilläggsavgiften

Innan jul beställdes en mängd paket från utlandet. Men många kunder valde att inte betala in den svenska momsen. Detta gillade inte finansminister Magdalena Andersson (S). Hon krävde därför att Tullverket skulle presentera en handlingsplan så att staten kunde få in sina pengar.

Tullverket krävde i sin tur att Postnord skulle presentera en handlingsplan senast den 1 mars. Men istället införde man ett system vilket innebar att man tog ut en avgift på 75 kronor så att momsen kunde betalas in.

Många kunder beställde sina varor i februari och visste därför inte att det skulle tillkomma en avgift på 75 kronor. Det är en av orsakerna till att så många har struntat i att lösa ut sina paket.

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Foto: Claudio Bresciani/TT-arkivbild
Foto: Claudio Bresciani/TT-arkivbild
Inrikes

Postnord får hård kritik för sin pakethantering

Epoch Times

Postnord får hård kritik av Post- och telestyrelsen (PTS) för sin pakethantering efter att en avgift på 75 kronor infördes i mars. Bland annat riktas kritik mot Postnord för att man inte delar ut sina paket i tid, skriver DN.

– När man väl har betalat sitt paket ska man få det inom normal tid. Det är inte acceptabelt att få vänta tre, fyra veckor. Postnord måste få ned tiden, säger Olof Bjurå, postchef på PTS, till DN.

Den 1 mars införde Postnord en avgift på 75 kronor plus moms för varje paket som beställs på internet utanför EU. Hanteringen av den nya avgiften har då medfört att paketutdelningen har försenats.

Enligt Bjurö handlar klagomålen inte bara på avgiften på 75 kronor utan även på långa väntetider för att komma fram till kundtjänst och man får vänta länge på paketen efter att avgiften är betald.

Enligt Postnord ska problemet bero på inkörningsproblem och att man ofta manuellt behöver gå igenom paketen på den nya postterminalen i Örebro för att se vilka som har betalt.

Expressen har skrivit att Postnord kan tvingas skicka tillbaka upp mot 600 000 paket till Kina. Man hoppas samtidigt att de 75 kronorna i tillägg kan försvinna. Postnord säger att de diskuterar med de stora e-handelsbolagen och hoppas hitta en annan lösning.

Orsaken till att så många paket kan skickas tillbaka är att många vägrat att betala in den nya avgiften på 75 kronor.

Göteborgs postterminal syns i bakgrunden. Foto: Wikimedia Commons.

 

 

 

Bakgrunden till tilläggsavgiften

Innan jul beställdes en mängd paket från utlandet. Men många kunder valde att inte betala in den svenska momsen. Detta gillade inte finansminister Magdalena Andersson (S). Hon krävde därför att Tullverket skulle presentera en handlingsplan så att staten kunde få in sina pengar.

Tullverket krävde i sin tur att Postnord skulle presentera en handlingsplan senast den 1 mars. Men istället införde man ett system vilket innebar att man tog ut en avgift på 75 kronor så att momsen kunde betalas in.

Många kunder beställde sina varor i februari och visste därför inte att det skulle tillkomma en avgift på 75 kronor. Det är en av orsakerna till att så många har struntat i att lösa ut sina paket.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024