loading
Postnords huvudkontor i Solna. Foto: TT-arkivbild.
Postnords huvudkontor i Solna. Foto: TT-arkivbild.
Inrikes

Post- och telestyrelsen kräver färre felleveranser

Epoch Times

Statliga Postnord och privata Bring Citymail brottas fortfarande med kvalitetsproblem, även om fjolårets våg av klagomål har mattats av något.
Det behövs mer åtgärder för att få ned antalet felleveranser, enligt Post- och telestyrelsen (PTS).

Klagomålen är på en onormalt hög nivå, enligt Sten Selander, avdelningschef på PTS.

Ett allvarligt problem är brev och paket försvinner. Det kan handla om inbrott i brevlådor eller felutdelade försändelser, där en felaktig mottagare inte ser till att brevet eller paketet når rätt mottagare.

Skiljer sig åt

Enligt PTS är det i första hand genom att angripa de bakomliggande faktorerna som detta kan åtgärdas.

– Det är främst där vi ser att postoperatörerna bör stärka sig lite ytterligare, säger Selander.

Utöver postoperatörernas bemannings- och kvalitetsarbete handlar det om att från myndigheternas sida hjälpa till att säkra adresskvaliteten.

– Där finns det en hel del att göra.

Sten Selander vill inte peka ut någon av de två stora operatörerna, statliga Postnord eller privata Bring Citymail, som mer illa ute än den andra. Bland annat då bolagen skiljer sig åt i distributionssätt och utvecklingsfas.

- Postnord har problem med sjunkande brevvolymer. Bring Citymail är lite tvärtom. De har utökat sin verksamhet så mycket att de snarast har vad man kan kalla växtvärk som resulterat i kvalitetsstörningar, säger han.

Dialog med Danmark

Enligt näringsminister Mikael Damberg (S), ansvarigt statsråd för Postnord, är den statliga postoperatören inne i en förtroendekris som kräver fortsatt hårt arbete med utveckling av kvalitetsarbetet,

- Bolaget har påbörjat en lång resa, men jag ser att de fortfarande har mycket kvar att jobba med, säger han.

Damberg för samtidigt en dialog med den danska staten om behovet av strukturförändringar och mer finansiering. Ekonomiskt handlar det inte minst om att hantera lönsamhetsproblemen i just Danmark.

- Men vi är i dag bundna av ett avtal, ett äktenskap som ingicks innan mig, som innebär att trots att vi äger 60 procent av bolaget har vi bara 50 procent av inflytandet. Och vi måste bli överens med den danska ägaren för att göra större förändringar i bolaget. Det är den verklighet vi har att hantera.

(TT)

Onormalt många klagomål

Mellan 2015 och 2016 ökade klagomålen med nästan 200 procent. Hittills i år har det varit något färre klagomål än under motsvarande period i fjol, men nivån är betydligt högre än 2015 och beskrivs som "onormalt hög", av Post- och telestyrelsen (PTS).

Postnord står för över 80 procent av brevleveranserna i Sverige, men i storstadsområdena där den privata utmanaren Bring Citymail satsat är marknadsandelen nere på cirka 60 procent, enligt den statliga postoperatören.

Sedan år 2000 har brevvolymerna minskat med omkring en tredjedel. Om 5-6 år kan nästa tredjedel vara borta också, enligt PTS.

Källor: Postnord, Post- och telestyrelsen (PTS)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Postnords huvudkontor i Solna. Foto: TT-arkivbild.
Postnords huvudkontor i Solna. Foto: TT-arkivbild.
Inrikes

Post- och telestyrelsen kräver färre felleveranser

Epoch Times

Statliga Postnord och privata Bring Citymail brottas fortfarande med kvalitetsproblem, även om fjolårets våg av klagomål har mattats av något.
Det behövs mer åtgärder för att få ned antalet felleveranser, enligt Post- och telestyrelsen (PTS).

Klagomålen är på en onormalt hög nivå, enligt Sten Selander, avdelningschef på PTS.

Ett allvarligt problem är brev och paket försvinner. Det kan handla om inbrott i brevlådor eller felutdelade försändelser, där en felaktig mottagare inte ser till att brevet eller paketet når rätt mottagare.

Skiljer sig åt

Enligt PTS är det i första hand genom att angripa de bakomliggande faktorerna som detta kan åtgärdas.

– Det är främst där vi ser att postoperatörerna bör stärka sig lite ytterligare, säger Selander.

Utöver postoperatörernas bemannings- och kvalitetsarbete handlar det om att från myndigheternas sida hjälpa till att säkra adresskvaliteten.

– Där finns det en hel del att göra.

Sten Selander vill inte peka ut någon av de två stora operatörerna, statliga Postnord eller privata Bring Citymail, som mer illa ute än den andra. Bland annat då bolagen skiljer sig åt i distributionssätt och utvecklingsfas.

- Postnord har problem med sjunkande brevvolymer. Bring Citymail är lite tvärtom. De har utökat sin verksamhet så mycket att de snarast har vad man kan kalla växtvärk som resulterat i kvalitetsstörningar, säger han.

Dialog med Danmark

Enligt näringsminister Mikael Damberg (S), ansvarigt statsråd för Postnord, är den statliga postoperatören inne i en förtroendekris som kräver fortsatt hårt arbete med utveckling av kvalitetsarbetet,

- Bolaget har påbörjat en lång resa, men jag ser att de fortfarande har mycket kvar att jobba med, säger han.

Damberg för samtidigt en dialog med den danska staten om behovet av strukturförändringar och mer finansiering. Ekonomiskt handlar det inte minst om att hantera lönsamhetsproblemen i just Danmark.

- Men vi är i dag bundna av ett avtal, ett äktenskap som ingicks innan mig, som innebär att trots att vi äger 60 procent av bolaget har vi bara 50 procent av inflytandet. Och vi måste bli överens med den danska ägaren för att göra större förändringar i bolaget. Det är den verklighet vi har att hantera.

(TT)

Onormalt många klagomål

Mellan 2015 och 2016 ökade klagomålen med nästan 200 procent. Hittills i år har det varit något färre klagomål än under motsvarande period i fjol, men nivån är betydligt högre än 2015 och beskrivs som "onormalt hög", av Post- och telestyrelsen (PTS).

Postnord står för över 80 procent av brevleveranserna i Sverige, men i storstadsområdena där den privata utmanaren Bring Citymail satsat är marknadsandelen nere på cirka 60 procent, enligt den statliga postoperatören.

Sedan år 2000 har brevvolymerna minskat med omkring en tredjedel. Om 5-6 år kan nästa tredjedel vara borta också, enligt PTS.

Källor: Postnord, Post- och telestyrelsen (PTS)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024