Regeringen meddelade nyligen att man vill avveckla Bromma flygplats. Flera riksdagspolitiker uttrycker oro för att en nedläggning ska hota inrikesflygets funktion som smidigt kommunikationssätt till glesbygdsområden.
Klimat- och miljöminister Per Bolund (MP) meddelade på en pressträff med infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) den 21 april att regeringen vill avveckla Bromma flygplats.
– Det kommer att tillsättas en utredning som kommer att jobba snabbt och redan i augusti kommer man att komma med förslag på hur den här avvecklingen ska gå till, sade Bolund.
Utredaren ska se hur Arlandas kapacitet kan utökas för att rymma flygbolag som nu flyger till och från Bromma flygplats.
Per Bolund säger att flygtrafiken är överdimensionerad även om man räknar bort pandemins påverkan. Dels har tågresandet ökat och dels flyger färre inrikes. Det såg man redan 2018, menar han.
Något regeringsbeslut är inte taget och det är oklart om det hinns med före valet 2022.
Stockholm växer och Stockholms stad har målet att bygga 140 000 nya bostäder 2010–2030.
”Nu kan man istället planera för upp till 50 000 nya bostäder och en stadsdel full av liv”, skriver Bolund på Facebook.
"En kniv i ryggen"
Moderaternas trafikpolitiska talesperson Maria Stockhaus ser stora risker.
– Det är katastrof för svenskt inrikesflyg att man gör det här mitt i pandemin. Flyget går på knäna, vi har regionala flygplatser ute i landet som håller på att ge upp hoppet om att de ska kunna fortsätta och det är framför allt därifrån man flyger till Bromma. För dem är det här verkligen en kniv i ryggen från regeringen, säger hon till Epoch Times.
Hon säger att Sverige behöver flyget med tanke på geografin.
– Sedan är det svårt att sia om utvecklingen efter pandemin, men experterna hävdar att det kommer att gå tillbaka till någon form av normalläge och då är bedömningen att det inte finns plats i Stockholmsområdet för alla inrikesflyg.
Stockhaus förklarar att antalet start- och landningstider är begränsat och att flygbolagen abonnerar på flygtiderna.
– Jag kan inte se att de skulle vilja släppa flygtider till konkurrenter nu när vi startar upp.
Enligt Stockhaus har det funnits ett Arlandaråd som har tagit fram en utvecklingsplan för Arlanda med utbyggnad. Man har dock inte gått vidare med planerna.
– Det var man inte tydlig med att man vill göra idag heller och det skapar en stor osäkerhet för inrikesflyget som är på väg att starta upp igen.
Hon säger att Miljöpartiets klimatpolitik ligger bakom regeringens besked.
– Miljöpartiet vill inte att vi ska flyga alls. Vi ställer upp på de klimatmål som Sverige har. Vi tycker att det är viktigt att vi ställer om, men det Miljöpartiet helt missar är att flyget håller på att ställa om.
Maria Stockhaus säger att en svensk tillverkare beräknar att kunna leverera elflygplan 2026 och att flera flygbolag satsar på en omställning.
Har sökt alternativ
Flygbolaget BRA har flugit till och från Bromma i 20 år.
– Att fatta beslut om att stänga ned en betydande del av infrastrukturen i Sverige mitt under en pandemi kan vara förödande för tillgängligheten i Sverige och för det fortsatta hållbarhetsarbetet för flyget, säger BRAs ägare Per G Braathen i ett pressmeddelande.
Enligt BRA grundas regeringsförslaget på en analys från sommaren 2020, där man bedömde att BRA, som var i företagsrekonstruktion, inte skulle kunna komma tillbaka.
Det senaste året har man undersökt alternativa möjligheter för den fortsatta verksamheten. Ett alternativ var en flytt till Arlanda, men med BRAs tillväxtplan vore det osannolikt att de skulle få plats, menar de.
Oro för glesbygden
Helena Lindahl (C), riksdagsledamot i näringsutskottet är orolig för hur glesbygden kan drabbas.
– Jag oroar mig för att landsbygden urholkas, att det inte ska finnas grundläggande service, säger hon till Epoch Times.
Hon lyfter särskilt fram norra Sveriges inland och säger att flygplatserna i glesbygden både har betydelse för att man ska kunna ta sig därifrån och för att bland annat turister ska kunna komma dit.
Lindahl hoppas att utredningen ska ge svar på hur man ska kunna tillgodose hela landets behov av inrikesflyget även vid en nedläggning.
– Jag är rädd att man fokuserar på fel saker, att Bolund siktar på att strypa resandet. Jag tycker att det viktiga är att göra flyget grönare, inte att dra ner på kapaciteten. Människor måste kunna få resa, särskilt till områden dit det är långa avstånd.
Det finns flera mindre flygbolag som flyger till och från Arlanda, men med ökat tryck på Arlanda finns risken att det blir färre och sämre flygtider för små flyg, tror hon.
Lindahl säger att de mindre flygplatserna har nog med utmaningar – inte minst då många drivs av kommuner med ansträngd ekonomi. I hemlänet Västerbotten finns flygplatser i bland annat Vilhelmina, Storuman och Hemavan.
– Det är kommuner där man kanske kämpar med ekonomin varje dag. Då känns det inte okej att behöva välja mellan att upprätthålla en flygplats som påverkar en större region i området eller skola och omsorg.
Helena Lindahl säger att många kommuner har fått det tufft under pandemin.
– Samtidigt är man beroende av sin flygplats. Därför höjs röster nu för att staten borde ta ett större ansvar för dessa. Det är inte så enkelt att man bara kan ta tåget i Vilhelmina.
Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.