loading



Bromma Stockholm Airport invigdes 1936 och nedläggning av flygplatsen har debatterats av och till. De mest trafikerade destinationerna är Malmö, Göteborg och Visby. Foto: Sofia Drevemo
Bromma Stockholm Airport invigdes 1936 och nedläggning av flygplatsen har debatterats av och till. De mest trafikerade destinationerna är Malmö, Göteborg och Visby. Foto: Sofia Drevemo
Inrikes

Politiker: Avveckling av Bromma flygplats hotar glesbygden

Eva Sagerfors

Regeringen meddelade nyligen att man vill avveckla Bromma flygplats. Flera riksdagspolitiker uttrycker oro för att en nedläggning ska hota inrikesflygets funktion som smidigt kommunikationssätt till glesbygdsområden.

Klimat- och miljöminister Per Bolund (MP) meddelade på en pressträff med infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) den 21 april att regeringen vill avveckla Bromma flygplats.

– Det kommer att tillsättas en utredning som kommer att jobba snabbt och redan i augusti kommer man att komma med förslag på hur den här avvecklingen ska gå till, sade Bolund.

Utredaren ska se hur Arlandas kapacitet kan utökas för att rymma flygbolag som nu flyger till och från Bromma flygplats.

Per Bolund säger att flygtrafiken är överdimensionerad även om man räknar bort pandemins påverkan. Dels har tågresandet ökat och dels flyger färre inrikes. Det såg man redan 2018, menar han.

Något regeringsbeslut är inte taget och det är oklart om det hinns med före valet 2022.

Stockholm växer och Stockholms stad har målet att bygga 140 000 nya bostäder 2010–2030.

”Nu kan man istället planera för upp till 50 000 nya bostäder och en stadsdel full av liv”, skriver Bolund på Facebook.

"En kniv i ryggen"

Moderaternas trafikpolitiska talesperson Maria Stockhaus ser stora risker.

– Det är katastrof för svenskt inrikesflyg att man gör det här mitt i pandemin. Flyget går på knäna, vi har regionala flygplatser ute i landet som håller på att ge upp hoppet om att de ska kunna fortsätta och det är framför allt därifrån man flyger till Bromma. För dem är det här verkligen en kniv i ryggen från regeringen, säger hon till Epoch Times. 

Hon säger att Sverige behöver flyget med tanke på geografin.

– Sedan är det svårt att sia om utvecklingen efter pandemin, men experterna hävdar att det kommer att gå tillbaka till någon form av normalläge och då är bedömningen att det inte finns plats i Stockholmsområdet för alla inrikesflyg.

Stockhaus förklarar att antalet start- och landningstider är begränsat och att flygbolagen abonnerar på flygtiderna.

– Jag kan inte se att de skulle vilja släppa flygtider till konkurrenter nu när vi startar upp.

Enligt Stockhaus har det funnits ett Arlandaråd som har tagit fram en utvecklingsplan för Arlanda med utbyggnad. Man har dock inte gått vidare med planerna.

– Det var man inte tydlig med att man vill göra idag heller och det skapar en stor osäkerhet för inrikesflyget som är på väg att starta upp igen.

Foto: Kevin Hackert

Hon säger att Miljöpartiets klimatpolitik ligger bakom regeringens besked.

– Miljöpartiet vill inte att vi ska flyga alls. Vi ställer upp på de klimatmål som Sverige har. Vi tycker att det är viktigt att vi ställer om, men det Miljöpartiet helt missar är att flyget håller på att ställa om.

Maria Stockhaus säger att en svensk tillverkare beräknar att kunna leverera elflygplan 2026 och att flera flygbolag satsar på en omställning.

Har sökt alternativ

Flygbolaget BRA har flugit till och från Bromma i 20 år.

– Att fatta beslut om att stänga ned en betydande del av infrastrukturen i Sverige mitt under en pandemi kan vara förödande för tillgängligheten i Sverige och för det fortsatta hållbarhetsarbetet för flyget, säger BRAs ägare Per G Braathen i ett pressmeddelande.

Enligt BRA grundas regeringsförslaget på en analys från sommaren 2020, där man bedömde att BRA, som var i företagsrekonstruktion, inte skulle kunna komma tillbaka.

Det senaste året har man undersökt alternativa möjligheter för den fortsatta verksamheten. Ett alternativ var en flytt till Arlanda, men med BRAs tillväxtplan vore det osannolikt att de skulle få plats, menar de.

Oro för glesbygden

Helena Lindahl (C), riksdagsledamot i näringsutskottet är orolig för hur glesbygden kan drabbas.

– Jag oroar mig för att landsbygden urholkas, att det inte ska finnas grundläggande service, säger hon till Epoch Times. 

Hon lyfter särskilt fram norra Sveriges inland och säger att flygplatserna i glesbygden både har betydelse för att man ska kunna ta sig därifrån och för att bland annat turister ska kunna komma dit.

Lindahl hoppas att utredningen ska ge svar på hur man ska kunna tillgodose hela landets behov av inrikesflyget även vid en nedläggning.

– Jag är rädd att man fokuserar på fel saker, att Bolund siktar på att strypa resandet. Jag tycker att det viktiga är att göra flyget grönare, inte att dra ner på kapaciteten. Människor måste kunna få resa, särskilt till områden dit det är långa avstånd.

Det finns flera mindre flygbolag som flyger till och från Arlanda, men med ökat tryck på Arlanda finns risken att det blir färre och sämre flygtider för små flyg, tror hon.

Lindahl säger att de mindre flygplatserna har nog med utmaningar – inte minst då många drivs av kommuner med ansträngd ekonomi. I hemlänet Västerbotten finns flygplatser i bland annat Vilhelmina, Storuman och Hemavan.

– Det är kommuner där man kanske kämpar med ekonomin varje dag. Då känns det inte okej att behöva välja mellan att upprätthålla en flygplats som påverkar en större region i området eller skola och omsorg.

Helena Lindahl säger att många kommuner har fått det tufft under pandemin.

– Samtidigt är man beroende av sin flygplats. Därför höjs röster nu för att staten borde ta ett större ansvar för dessa. Det är inte så enkelt att man bara kan ta tåget i Vilhelmina.

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Bromma flygplats

Marktillståndet sträcker sig till 2038.

2,4 miljoner resenärer reste via flygplatsen 2019, jämfört med 2,5 miljoner 2018.

17 destinationer, varav 14 inrikes.

Ambulansflyg finns stationerat på flygplatsen.

Statliga Swedavia äger och driver tio flygplatser, däribland Bromma Stockholm Airport. Dessa utgör Sveriges nationella basutbud av flygplatser.

Sveriges tredje största flygplats efter Arlanda och Göteborgs Landvetter.

9,6 km från Stockholm City.

Renovering och tillbyggnad blev klar just före pandemin.

Källa: Swedavia

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading



Bromma Stockholm Airport invigdes 1936 och nedläggning av flygplatsen har debatterats av och till. De mest trafikerade destinationerna är Malmö, Göteborg och Visby. Foto: Sofia Drevemo
Bromma Stockholm Airport invigdes 1936 och nedläggning av flygplatsen har debatterats av och till. De mest trafikerade destinationerna är Malmö, Göteborg och Visby. Foto: Sofia Drevemo
Inrikes

Politiker: Avveckling av Bromma flygplats hotar glesbygden

Eva Sagerfors

Regeringen meddelade nyligen att man vill avveckla Bromma flygplats. Flera riksdagspolitiker uttrycker oro för att en nedläggning ska hota inrikesflygets funktion som smidigt kommunikationssätt till glesbygdsområden.

Klimat- och miljöminister Per Bolund (MP) meddelade på en pressträff med infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) den 21 april att regeringen vill avveckla Bromma flygplats.

– Det kommer att tillsättas en utredning som kommer att jobba snabbt och redan i augusti kommer man att komma med förslag på hur den här avvecklingen ska gå till, sade Bolund.

Utredaren ska se hur Arlandas kapacitet kan utökas för att rymma flygbolag som nu flyger till och från Bromma flygplats.

Per Bolund säger att flygtrafiken är överdimensionerad även om man räknar bort pandemins påverkan. Dels har tågresandet ökat och dels flyger färre inrikes. Det såg man redan 2018, menar han.

Något regeringsbeslut är inte taget och det är oklart om det hinns med före valet 2022.

Stockholm växer och Stockholms stad har målet att bygga 140 000 nya bostäder 2010–2030.

”Nu kan man istället planera för upp till 50 000 nya bostäder och en stadsdel full av liv”, skriver Bolund på Facebook.

"En kniv i ryggen"

Moderaternas trafikpolitiska talesperson Maria Stockhaus ser stora risker.

– Det är katastrof för svenskt inrikesflyg att man gör det här mitt i pandemin. Flyget går på knäna, vi har regionala flygplatser ute i landet som håller på att ge upp hoppet om att de ska kunna fortsätta och det är framför allt därifrån man flyger till Bromma. För dem är det här verkligen en kniv i ryggen från regeringen, säger hon till Epoch Times. 

Hon säger att Sverige behöver flyget med tanke på geografin.

– Sedan är det svårt att sia om utvecklingen efter pandemin, men experterna hävdar att det kommer att gå tillbaka till någon form av normalläge och då är bedömningen att det inte finns plats i Stockholmsområdet för alla inrikesflyg.

Stockhaus förklarar att antalet start- och landningstider är begränsat och att flygbolagen abonnerar på flygtiderna.

– Jag kan inte se att de skulle vilja släppa flygtider till konkurrenter nu när vi startar upp.

Enligt Stockhaus har det funnits ett Arlandaråd som har tagit fram en utvecklingsplan för Arlanda med utbyggnad. Man har dock inte gått vidare med planerna.

– Det var man inte tydlig med att man vill göra idag heller och det skapar en stor osäkerhet för inrikesflyget som är på väg att starta upp igen.

Foto: Kevin Hackert

Hon säger att Miljöpartiets klimatpolitik ligger bakom regeringens besked.

– Miljöpartiet vill inte att vi ska flyga alls. Vi ställer upp på de klimatmål som Sverige har. Vi tycker att det är viktigt att vi ställer om, men det Miljöpartiet helt missar är att flyget håller på att ställa om.

Maria Stockhaus säger att en svensk tillverkare beräknar att kunna leverera elflygplan 2026 och att flera flygbolag satsar på en omställning.

Har sökt alternativ

Flygbolaget BRA har flugit till och från Bromma i 20 år.

– Att fatta beslut om att stänga ned en betydande del av infrastrukturen i Sverige mitt under en pandemi kan vara förödande för tillgängligheten i Sverige och för det fortsatta hållbarhetsarbetet för flyget, säger BRAs ägare Per G Braathen i ett pressmeddelande.

Enligt BRA grundas regeringsförslaget på en analys från sommaren 2020, där man bedömde att BRA, som var i företagsrekonstruktion, inte skulle kunna komma tillbaka.

Det senaste året har man undersökt alternativa möjligheter för den fortsatta verksamheten. Ett alternativ var en flytt till Arlanda, men med BRAs tillväxtplan vore det osannolikt att de skulle få plats, menar de.

Oro för glesbygden

Helena Lindahl (C), riksdagsledamot i näringsutskottet är orolig för hur glesbygden kan drabbas.

– Jag oroar mig för att landsbygden urholkas, att det inte ska finnas grundläggande service, säger hon till Epoch Times. 

Hon lyfter särskilt fram norra Sveriges inland och säger att flygplatserna i glesbygden både har betydelse för att man ska kunna ta sig därifrån och för att bland annat turister ska kunna komma dit.

Lindahl hoppas att utredningen ska ge svar på hur man ska kunna tillgodose hela landets behov av inrikesflyget även vid en nedläggning.

– Jag är rädd att man fokuserar på fel saker, att Bolund siktar på att strypa resandet. Jag tycker att det viktiga är att göra flyget grönare, inte att dra ner på kapaciteten. Människor måste kunna få resa, särskilt till områden dit det är långa avstånd.

Det finns flera mindre flygbolag som flyger till och från Arlanda, men med ökat tryck på Arlanda finns risken att det blir färre och sämre flygtider för små flyg, tror hon.

Lindahl säger att de mindre flygplatserna har nog med utmaningar – inte minst då många drivs av kommuner med ansträngd ekonomi. I hemlänet Västerbotten finns flygplatser i bland annat Vilhelmina, Storuman och Hemavan.

– Det är kommuner där man kanske kämpar med ekonomin varje dag. Då känns det inte okej att behöva välja mellan att upprätthålla en flygplats som påverkar en större region i området eller skola och omsorg.

Helena Lindahl säger att många kommuner har fått det tufft under pandemin.

– Samtidigt är man beroende av sin flygplats. Därför höjs röster nu för att staten borde ta ett större ansvar för dessa. Det är inte så enkelt att man bara kan ta tåget i Vilhelmina.

Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.

 

Bromma flygplats

Marktillståndet sträcker sig till 2038.

2,4 miljoner resenärer reste via flygplatsen 2019, jämfört med 2,5 miljoner 2018.

17 destinationer, varav 14 inrikes.

Ambulansflyg finns stationerat på flygplatsen.

Statliga Swedavia äger och driver tio flygplatser, däribland Bromma Stockholm Airport. Dessa utgör Sveriges nationella basutbud av flygplatser.

Sveriges tredje största flygplats efter Arlanda och Göteborgs Landvetter.

9,6 km från Stockholm City.

Renovering och tillbyggnad blev klar just före pandemin.

Källa: Swedavia

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024