Peking försöker skapa en ny medial världsordning
Kina - Ny rapport
Studenter protesterar för ett fritt Tibet under en elektronisk reklamskylt som hyrts av Xinhua (den andra ovanifrån). ovanifrån). New York den 1 augusti 2011. Foto: Stan Honda/AFP via Getty Images


Kinas regim använder både kinesiska och västerländska medier som vapen för att påtvinga världen sin vision. Det är slutsatsen i en rapport från en fransk militär tankesmedja. Rapporten kallar Kinas metoder för ”dolda, korrupta och tvingande”.

Pekings försök att exportera sina narrativ har pågått i årtionden. Den första engelskspråkiga partikontrollerade tidningen, China Daily, startades 1981. Till en början var dessa försök klumpiga och gav få resultat, enligt Reportrar utan gränser.

Vändpunkten kom 2008 med OS i Peking. Regimen hade hoppats kunna dra nytta av spelen för att visa upp sina ekonomiska framgångar, men i stället genomfördes protester i ett tiotal städer världen över där man störde fackelstafetten.

Redan prenumerant? Logga in för att läsa vidare
Vill du också läsa politiskt oberoende (på riktigt) ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter?
Tidsbegränsat introduktionserbjudande, endast 1 krona första månaden utan att binda dig! Bara 99 kronor i månaden därefter. Säg upp när du vill! Vill du även ha papperstidningen betalar du endast 19 kronor första månaden, 149 kronor därefter. Säg upp enkelt när du vill!