På Confidencen gavs den 18 juni en konsert med ett sinnrikt upplägg. De verk som spelades var kopplade till varandra med hjälp av ett visst intervall mellan tonerna, den karaktärsstarka ters som anger grundstämningen inom tonal musik.
Inom ramen för tolfte upplagan av festivalen O/ Modernt gavs den 18 juni en konsert på Confidencen med ett ovanligt konstruktivt upplägg. I stället för att binda samman programmet med hjälp av en yttre omständighet, att tonsättarna komponerat under brinnande krig eller var kvinnor, hade man en inommusikalisk länk. Denna länk var tersen, det viktiga intervall mellan skalans första och tredje steg som ger tonal musik dess grundläggande stämningsläge.
Konsertprogrammet inleddes med temat ur Johann Sebastian Bachs Goldbergvariationer vars baslinje redan i andra taktslaget går upp från grundton till ters. I stället för den vanliga vägen, att spela temat lite högtidligt, valde dagens pianist, Alasdair Beatson, en mer improvisatorisk ansats med friare rytmuppfattning. När temat nu spelades utan variationer var Beatsons idé helt riktig, och arian blev en behagligt meditativ fantasi.