Över 200 affärsrörelser tar emot kontanter igen
Konsumentkraft bakom vändningen
Hos Lekia i Umeå har man tagit emot kontanter hela tiden, men på grund av att många frågade gjorde de en skylt. Foto: Eva Sagerfors


På ett halvår har över 200 kontantfria affärer och restauranger börjat ta emot kontanter igen. Detta efter tusentals konsumenters aktiva arbete, berättar initiativtagaren Anders Sydborg.

Sedan entreprenören Anders Sydborg och hans sambo skapade Facebook-gruppen ”Bojkotta kontantfria affärer och restauranger” i september 2020 har den växt till nära 150 000 medlemmar. På den tiden har man bland annat delat ut cirka 100 000 flygblad.

Björn Eriksson: Bankerna tjänar på kort – inte kontanter

En del företag som inte tar emot kontanter blir uppmärksammade i gruppen, med resultatet att medlemmar låter bli att handla där. Sydborg säger att de då kan tappa många kunder och när de inser det kan de vända. Det gäller även en del större kedjor.

– Det är 200 verksamheter som vi vet om, sedan kanske det finns två-tre gånger fler, säger han till Epoch Times.

Valmöjlighet

Många restauranger och affärer har gått med i Facebook-gruppen och på så vis förstått mer.

– Det är väldigt många som har vänt och tänkt till.

Han förklarar att de förstår att kontanterna behöver finnas som en valmöjlighet. Många har inte möjlighet att använda digitala betalningsmedel. Samtidigt behöver vi kunna betala även när det digitala inte fungerar. Det är också en fråga om integritet eftersom alla uppgifter om våra betalningar registreras i databaser. 

Enligt Sydborg är ungefär 30 procent av affärerna och restaurangerna kontantfria. Främst gäller det större kedjor som Lindex, Kappahl, Hemtex, H&M och Plantagen. På mindre orter tar nästan alla emot kontanter.

Många medlemmar i gruppen hade inte tänkt innan på vikten av att ha kvar kontanterna. Själv har han använt enbart kontanter sedan 2013. Han tror att det är ett skäl till att gruppen har vuxit snabbt.

– Jag vet vad jag pratar om. Jag har använt kontanter i hela mitt liv.

Anders Sydborg har tagit fram produkter som t-shirts, mössor, kaffemuggar och plånböcker med texten "Cash is king", för att sprida budskapet. Foto: Privat

Hot och trakasserier

Samtidigt som många är glada över att gruppen finns utsätts Sydborg även för hot och trakasserier på Facebook. En del är fake-konton.

– Vi går igenom alla nya medlemmar och tar inte in några nyskapade konton. Det är ett jättejobb.

Han säger även att Facebook och andra sociala medier begränsar spridningen av inlägg.

– Om man pratar illa om bankerna, använder vissa ord, så begränsas det. Skriver man istället SvD, Aftonbladet och TV4, då når länkarna ut. De rankas mycket högre. Det här ser man klart och tydligt. Det är ingen demokrati.

Trots engagemangets baksida har Anders Sydborg en stark drivkraft.

– Jag är emot det här med orättvisor, hur man behandlar människor.

Sveriges nya satsning inom nationell och internationell nyhetsjournalistik i tryck. Teckna din provprenumeration idag – endast 99kr, avslutas automatiskt – klicka på bilden nedan för mer info: