Sverige har tidigare fått hård kritik från EU för att man bryter mot Schengenregelverket vad gäller de europeiska ländernas gränsskydd. Nu avslöjar Kvällsposten att det på Arlanda under nattetid ofta saknas utbildande operativa chefer som har ansvaret vid en allvarlig händelse.
Tidigare i september skrev tidningen om en rapport från EU-kommissionen som underkänner Sveriges gränskontroller. Två höga polischefer som trädde fram i medier och berättade om bristfälligheten i gränskontrollerna blev av med sina poster eller omplacerades.
Kompetens saknas
Nu visar det sig att man fortsätter att bryta mot EU:s regelverk om gränskontrollerna i de europeiska länderna. Enligt Kvällsposten utför vanliga ordningspoliser gränskontroller på Arlanda, och som dessutom saknar den kompetens som krävs.
I ett internt mejl som tidningen har tagit del av skriver en gränspolis sarkastiskt:
”Tänkte föreslå till Räddningstjänsten i Sigtuna kommun att onsdagsnätter behövs ingen utbildad brandman då det sällan statistiskt händer något på dessa nattpass. Istället kan telefonen kopplas om till Taxi 020 och där man utrustad en bil med en 5kg pulversläckare. Vid eventuell större händelse såsom höghusbrand så kan man ju alltid vänta 6 timmar tills dagpasset kliver på.”
Kvällsposten skriver också att det på Arlanda saknas en konkret handlingsplan för införandet av inre gränskontroll vid ett eventuellt terrorhot eller attentat.
”Nästintill verkningslösa”
– Det är oerhört allvarligt om ett arbetspass inte bemannas upp med en operativ chef, eftersom det är denna funktion som ska ha ansvaret samt kompetensen, i händelse av införande av inre gränskontroll på Arlanda vid exempelvis ett terrorattentat, säger Sasa Ristic, nationell utbildare inom polisens gränskontrollverksamhet, till tidningen.
Lisa Ström, gränspolis i Stockholmsregionen, håller dock inte med. Hon säger till Kvällsposten att man i alla verksamheter måste prioritera och de ”operativa cheferna behövs med dag och kväll, då behöver är större”.
Enligt henne har man också ”back up”, vilket innebär att de civila utredarna dygnet runt har möjlighet att ringa stationsbefäl och beslutsfattare med gränskomptens.
I nuläget gör man vissa kontroller veckovis av utvalda flyg från Schengenländer. Det är ordningspoliser som utför den inre gränskontrollen. De saknar både utbildning i utförande av gränskontroll och dokumentkunskap.
– Utifrån resultatet av den inre gränskontrollen på Arlanda kan man konstatera att dessa kontroller är nästintill verkningslösa, säger Sasa Ristic till tidningen.