I höst avfyrar Norge "bomraketten" - en serie kraftiga höjningar av biltullarna, för att finansiera trafiksatsningar på 126 miljarder norska kronor.
Satsningarna runt huvudstaden, kallade Oslopakke 3, är utspridda över en 20-årsperiod fram till 2036. Det handlar både om bilvägar, kollektivtrafik och gång- och cykelvägar.
Biltullshöjningarna skulle egentligen ha börjat nu under våren, men har försenats till månadsskiftet september-oktober.
Och då pekas den numera alltmer ökända dieseln ut. Att passera en av "bommarna" i Oslo i en dieselbil kommer att gå loss på 48-58 norska kronor, rapporterar motor.no. Bensinare kommer undan med 43-53 kronor per passage.
Taxan nu är densamma för båda bränslena; 34 kronor.
Ännu större förändringar väntar i bomrakettens steg 2, som väntas om ungefär två år. Då ställs mängder med nya avgiftsstationer ut i nya delar av Osloområdet. Och de i Norge så populära elbilarna måste börja betala. För tillfället rullar nollutsläppsbilar helt gratis förbi bommarna men från 2019 väntas det kosta 10-20 kronor.
– I dag betalar hälften av bilisterna på Oslos gator inte vid bommarna. Vi är nu i samarbete med politikerna i (grannlänet) Akershus i färd med att införa en täckning som känns mer rättvis, säger Lan Marie Nguyen Berg, miljökommunalråd i den norska huvudstaden, till VG.
(TT)