loadingMiljökommunalrådet Lan Marie Nguyen Berg säger att biltullarna ska bli mer rättvisa. Arkivbild. Foto:
Cornelius Poppe/NTB Scanpix/TT
Miljökommunalrådet Lan Marie Nguyen Berg säger att biltullarna ska bli mer rättvisa. Arkivbild. Foto: Cornelius Poppe/NTB Scanpix/TT
Utrikes

Oslos "bomrakett" siktar på dieselbilar

Epoch Times

I höst avfyrar Norge "bomraketten" - en serie kraftiga höjningar av biltullarna, för att finansiera trafiksatsningar på 126 miljarder norska kronor.

Satsningarna runt huvudstaden, kallade Oslopakke 3, är utspridda över en 20-årsperiod fram till 2036. Det handlar både om bilvägar, kollektivtrafik och gång- och cykelvägar.

Biltullshöjningarna skulle egentligen ha börjat nu under våren, men har försenats till månadsskiftet september-oktober.

Och då pekas den numera alltmer ökända dieseln ut. Att passera en av "bommarna" i Oslo i en dieselbil kommer att gå loss på 48-58 norska kronor, rapporterar motor.no. Bensinare kommer undan med 43-53 kronor per passage.

Taxan nu är densamma för båda bränslena; 34 kronor.

Ännu större förändringar väntar i bomrakettens steg 2, som väntas om ungefär två år. Då ställs mängder med nya avgiftsstationer ut i nya delar av Osloområdet. Och de i Norge så populära elbilarna måste börja betala. För tillfället rullar nollutsläppsbilar helt gratis förbi bommarna men från 2019 väntas det kosta 10-20 kronor.

– I dag betalar hälften av bilisterna på Oslos gator inte vid bommarna. Vi är nu i samarbete med politikerna i (grannlänet) Akershus i färd med att införa en täckning som känns mer rättvis, säger Lan Marie Nguyen Berg, miljökommunalråd i den norska huvudstaden, till VG.

(TT)

Biltullar

Biltullar, eller trängselskatt som det formellt kallas i Sverige, infördes i Stockholm på försök 2006, permanent från 2007. Göteborg följde efter 2013.

London är annars det kanske mest kända exemplet på biltullar i Europa. Där infördes de 2003.

I Norge var Bergen först ut, 1986. I dag finns biltullar i flera norska städer, även i Oslo inleddes en variant redan i slutet av 80-talet.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingMiljökommunalrådet Lan Marie Nguyen Berg säger att biltullarna ska bli mer rättvisa. Arkivbild. Foto:
Cornelius Poppe/NTB Scanpix/TT
Miljökommunalrådet Lan Marie Nguyen Berg säger att biltullarna ska bli mer rättvisa. Arkivbild. Foto: Cornelius Poppe/NTB Scanpix/TT
Utrikes

Oslos "bomrakett" siktar på dieselbilar

Epoch Times

I höst avfyrar Norge "bomraketten" - en serie kraftiga höjningar av biltullarna, för att finansiera trafiksatsningar på 126 miljarder norska kronor.

Satsningarna runt huvudstaden, kallade Oslopakke 3, är utspridda över en 20-årsperiod fram till 2036. Det handlar både om bilvägar, kollektivtrafik och gång- och cykelvägar.

Biltullshöjningarna skulle egentligen ha börjat nu under våren, men har försenats till månadsskiftet september-oktober.

Och då pekas den numera alltmer ökända dieseln ut. Att passera en av "bommarna" i Oslo i en dieselbil kommer att gå loss på 48-58 norska kronor, rapporterar motor.no. Bensinare kommer undan med 43-53 kronor per passage.

Taxan nu är densamma för båda bränslena; 34 kronor.

Ännu större förändringar väntar i bomrakettens steg 2, som väntas om ungefär två år. Då ställs mängder med nya avgiftsstationer ut i nya delar av Osloområdet. Och de i Norge så populära elbilarna måste börja betala. För tillfället rullar nollutsläppsbilar helt gratis förbi bommarna men från 2019 väntas det kosta 10-20 kronor.

– I dag betalar hälften av bilisterna på Oslos gator inte vid bommarna. Vi är nu i samarbete med politikerna i (grannlänet) Akershus i färd med att införa en täckning som känns mer rättvis, säger Lan Marie Nguyen Berg, miljökommunalråd i den norska huvudstaden, till VG.

(TT)

Biltullar

Biltullar, eller trängselskatt som det formellt kallas i Sverige, infördes i Stockholm på försök 2006, permanent från 2007. Göteborg följde efter 2013.

London är annars det kanske mest kända exemplet på biltullar i Europa. Där infördes de 2003.

I Norge var Bergen först ut, 1986. I dag finns biltullar i flera norska städer, även i Oslo inleddes en variant redan i slutet av 80-talet.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024