loadingAnnons på turistbuss till Tjernobyl. Resenärerna rekommenderas bära kläder de kan slänga efter besöket. Foto: Adam Jones/Public Domain
Annons på turistbuss till Tjernobyl. Resenärerna rekommenderas bära kläder de kan slänga efter besöket. Foto: Adam Jones/Public Domain
Kulturledare

Om myten som makt och verklighet

Aron Lamm

Åren före pandemin var kanske de påkostade strömmade dramaseriernas historiska högvattenmärke. Inte så att det bästa nödvändigtvis gjordes då, men det var där någonstans vågen bröts. Dock är det troligen mindre branschens ekonomiska problem och mer de politiska vindarna som gjort att färre sevärda dramaserier producerats sedan dess.

2019 kom HBO:s ”Chernobyl” och när jag ser om den nu blir jag nästan chockad över hur bra och ambitiös den är. Den är ett bra exempel på hur underhållningsindustrin arbetar när den är som mest konstnärligt effektiv. Manuset är ett mästarprov på hur man kan ta verkliga händelser och skruva på dem precis tillräckligt mycket för att bygga en magnifik dramatisk form.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingAnnons på turistbuss till Tjernobyl. Resenärerna rekommenderas bära kläder de kan slänga efter besöket. Foto: Adam Jones/Public Domain
Annons på turistbuss till Tjernobyl. Resenärerna rekommenderas bära kläder de kan slänga efter besöket. Foto: Adam Jones/Public Domain
Kulturledare

Om myten som makt och verklighet

Aron Lamm

Åren före pandemin var kanske de påkostade strömmade dramaseriernas historiska högvattenmärke. Inte så att det bästa nödvändigtvis gjordes då, men det var där någonstans vågen bröts. Dock är det troligen mindre branschens ekonomiska problem och mer de politiska vindarna som gjort att färre sevärda dramaserier producerats sedan dess.

2019 kom HBO:s ”Chernobyl” och när jag ser om den nu blir jag nästan chockad över hur bra och ambitiös den är. Den är ett bra exempel på hur underhållningsindustrin arbetar när den är som mest konstnärligt effektiv. Manuset är ett mästarprov på hur man kan ta verkliga händelser och skruva på dem precis tillräckligt mycket för att bygga en magnifik dramatisk form.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024