loading
Utrikes

Nytt fraktkaos hotar global handel

Emel Akan

Just som världshandelns leveranskedjor verkar ha återhämtat sig efter alla problem som uppstod i samband med covid-19-pandemin har en ny fraktkris som kan få stora konsekvenser för den globala ekonomin seglat upp.

De senaste veckorna har attackerna mot kommersiella fartyg i Röda havet ökat. Attackerna, som utförs av de Iranstödda huthirebellerna i Jemen, har lett till en växande amerikansk oro eftersom det är ett allvarligt och omedelbart hot mot den globala handeln.

Nu undviker rederierna i allt högre grad att segla genom Röda havet trots att det är en omväg och tar längre tid.

Röda havet

Cirka 90 procent av världshandeln sker till sjöss. 

Attackerna mot fartyg på Röda havet ses som ett allvarligt hot mot den internationella handeln.

Att undvika Röda havet innebär längre restid och högre kostnader.

Cirka 15 procent av världens sjöfartstrafik går via Suezkanalen som är den kortaste sjövägen mellan Europa och Asien. 

Omvägen runt Afrika innebär minst en veckas tilläggstid för containerfartyg.

Uppskjutna transporter kommer att få följdeffekter i januari och förmodligen februari.

Fartyg som ägs av grekiska, kinesiska, japanska och tyska företag står för 40 till 50 procent av de kommersiella transporterna genom Röda havet. 

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Utrikes

Nytt fraktkaos hotar global handel

Emel Akan

Just som världshandelns leveranskedjor verkar ha återhämtat sig efter alla problem som uppstod i samband med covid-19-pandemin har en ny fraktkris som kan få stora konsekvenser för den globala ekonomin seglat upp.

De senaste veckorna har attackerna mot kommersiella fartyg i Röda havet ökat. Attackerna, som utförs av de Iranstödda huthirebellerna i Jemen, har lett till en växande amerikansk oro eftersom det är ett allvarligt och omedelbart hot mot den globala handeln.

Nu undviker rederierna i allt högre grad att segla genom Röda havet trots att det är en omväg och tar längre tid.

Röda havet

Cirka 90 procent av världshandeln sker till sjöss. 

Attackerna mot fartyg på Röda havet ses som ett allvarligt hot mot den internationella handeln.

Att undvika Röda havet innebär längre restid och högre kostnader.

Cirka 15 procent av världens sjöfartstrafik går via Suezkanalen som är den kortaste sjövägen mellan Europa och Asien. 

Omvägen runt Afrika innebär minst en veckas tilläggstid för containerfartyg.

Uppskjutna transporter kommer att få följdeffekter i januari och förmodligen februari.

Fartyg som ägs av grekiska, kinesiska, japanska och tyska företag står för 40 till 50 procent av de kommersiella transporterna genom Röda havet. 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024