loadingI takt med att trådlösa bilnycklar blir vanligare blir också stölder med hjälp av så kallade reläattacker det. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
I takt med att trådlösa bilnycklar blir vanligare blir också stölder med hjälp av så kallade reläattacker det. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Nya stöldsättet ökar bland biltjuvar

TT

Allt fler bilar får trådlösa nycklar – vilket tjuvarna utnyttjar. Så kallade reläattacker blir vanligare enligt försäkringsbolaget If.

– Vi ser en oroande ökning, säger Anders Lindstrand på If.

Om nyckeln är trådlös registrerar bilen att den finns i närheten, och ägaren kan både låsa upp och starta bilen med nyckeln kvar i fickan. Något som också kriminella utnyttjar.

Med en sändare kan signalen från nyckeln plockas upp, även om den ligger inne i hallen i en villa, och förstärkas för att öppna och starta bilen. Redan 2018 gick försäkringsbolaget If ut och varnade för tillvägagångssättet, så kallade reläattacker, som då hade börjat dyka upp. Sedan dess har det ökat.

– Vi ser en oroande ökning. Vi ser också att det företrädesvis är utländska ligor som sysslar med detta, säger Anders Lindstrand, utredningschef på If.

"Vanligt tillvägagångssätt"

När coronapandemin tog fart i våras och många länder införde nedstängningar syntes därför en markant nedgång av bilstölder, berättar Anders Lindstrand. Men under sommaren och hösten har If sett en uppgång igen.

– Det är de dyraste och finaste bilarna, de mest stöldbegärliga, som har en sådan här keyless-funktion, så det är klart att det är ett vanligt tillvägagångssätt. Om de blir stulna så blir de stulna på det här sättet.

Enligt en undersökning från Larmtjänst, försäkringsbolagens branschgemensamma organisation, så utgjorde reläattacker tre procent av alla bilstölder under åren 2018 och 2019.

Nyckeln i metallburk

För att skydda sig mot reläattacker ska man inte förvara nyckeln alldeles vid entrédörren, utan längre in i huset. Det kan också vara en god idé att ha nyckeln i en metallburk så att signalen inte kan fångas upp utifrån. Att parkera bilen i ett låst garage försvårar också förstås för tjuvarna.

– Har man en särskilt dyrbar bil men inget garage kan man också parkera den längst in på uppfarten och ställa en annan bil utanför, säger Anders Lindstrand och tillägger:

– Den gamla klassiska rattkryckan kan också vara väldigt effektiv. Det är inte säkert att de har med sig verktyg för att bryta upp en sådan.

(TT)

Så skyddar du din bil

(TT)

Hantera dina bilnycklar som en värdesak. Håll koll på dem och förvara dem inte precis innanför entrédörren.

Om du har ett system med trådlös nyckel, förvara den i en metallburk så att signalen inte kan fångas upp utifrån. Kontrollera genom att ta med burken ut till bilen och försöka att öppna den. Förvara även reservnyckeln i en metallburk.

Använd garage om du har och ha belysning som tänds på garageuppfarten om någon är där. Kontrollera alltid att bilen är ordentligt låst innan du lämnar den.

Källa: Larmtjänst

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingI takt med att trådlösa bilnycklar blir vanligare blir också stölder med hjälp av så kallade reläattacker det. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
I takt med att trådlösa bilnycklar blir vanligare blir också stölder med hjälp av så kallade reläattacker det. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Inrikes

Nya stöldsättet ökar bland biltjuvar

TT

Allt fler bilar får trådlösa nycklar – vilket tjuvarna utnyttjar. Så kallade reläattacker blir vanligare enligt försäkringsbolaget If.

– Vi ser en oroande ökning, säger Anders Lindstrand på If.

Om nyckeln är trådlös registrerar bilen att den finns i närheten, och ägaren kan både låsa upp och starta bilen med nyckeln kvar i fickan. Något som också kriminella utnyttjar.

Med en sändare kan signalen från nyckeln plockas upp, även om den ligger inne i hallen i en villa, och förstärkas för att öppna och starta bilen. Redan 2018 gick försäkringsbolaget If ut och varnade för tillvägagångssättet, så kallade reläattacker, som då hade börjat dyka upp. Sedan dess har det ökat.

– Vi ser en oroande ökning. Vi ser också att det företrädesvis är utländska ligor som sysslar med detta, säger Anders Lindstrand, utredningschef på If.

"Vanligt tillvägagångssätt"

När coronapandemin tog fart i våras och många länder införde nedstängningar syntes därför en markant nedgång av bilstölder, berättar Anders Lindstrand. Men under sommaren och hösten har If sett en uppgång igen.

– Det är de dyraste och finaste bilarna, de mest stöldbegärliga, som har en sådan här keyless-funktion, så det är klart att det är ett vanligt tillvägagångssätt. Om de blir stulna så blir de stulna på det här sättet.

Enligt en undersökning från Larmtjänst, försäkringsbolagens branschgemensamma organisation, så utgjorde reläattacker tre procent av alla bilstölder under åren 2018 och 2019.

Nyckeln i metallburk

För att skydda sig mot reläattacker ska man inte förvara nyckeln alldeles vid entrédörren, utan längre in i huset. Det kan också vara en god idé att ha nyckeln i en metallburk så att signalen inte kan fångas upp utifrån. Att parkera bilen i ett låst garage försvårar också förstås för tjuvarna.

– Har man en särskilt dyrbar bil men inget garage kan man också parkera den längst in på uppfarten och ställa en annan bil utanför, säger Anders Lindstrand och tillägger:

– Den gamla klassiska rattkryckan kan också vara väldigt effektiv. Det är inte säkert att de har med sig verktyg för att bryta upp en sådan.

(TT)

Så skyddar du din bil

(TT)

Hantera dina bilnycklar som en värdesak. Håll koll på dem och förvara dem inte precis innanför entrédörren.

Om du har ett system med trådlös nyckel, förvara den i en metallburk så att signalen inte kan fångas upp utifrån. Kontrollera genom att ta med burken ut till bilen och försöka att öppna den. Förvara även reservnyckeln i en metallburk.

Använd garage om du har och ha belysning som tänds på garageuppfarten om någon är där. Kontrollera alltid att bilen är ordentligt låst innan du lämnar den.

Källa: Larmtjänst

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024