loadingUnitys nya prismodell väcker frågor. Här är bolaget på mässan GDC tidigare i år. Foto: Jeff Chiu/AP/TT
Unitys nya prismodell väcker frågor. Här är bolaget på mässan GDC tidigare i år. Foto: Jeff Chiu/AP/TT
Utrikes

Ny prismodell får spelbranschen att rasa

Gustav Sjöholm

En förändrad betalningsmodell har rört upp känslor i spelindustrin och riskerar att slå hårt mot små och medelstora utvecklare, varnar branschen. Planerna har lett till dödshot och att kontor tvingas hålla stängt.

I veckan meddelade spelmotorbolaget Unity att man planerar att ändra sin betalningsmodell och börja att ta betalt per nedladdning.

– Många har reagerat, framför allt de mindre företagen. Unity har varit en väldigt bra mjukvara för dem, att enkelt och billigt kunna göra spel med hög kvalitet, säger Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen.

Unitys nya prismodell

(TT)

Det amerikanska spelmotorföretaget Unity har rötterna i Danmark och tillverkar sedan 2005 en spelmotor som används i många spel av allt från egenutvecklare till storföretag.

Spel som "Pokémon go", svenska "Fe", "Cities: Skylines" och "Fall guys" är skapade i Unity.

Den nya betalningsmodellen innebär att de spel som använder sig av motorn och som omsatt minst 200 000 dollar och 200 000 installationer får betala 20 amerikanska cent per installation. För de som använder sig av en dyrare prenumeration är gränsen en miljon dollar respektive en miljon installerade exemplar och kostnaden oftast 1–15 cent.

Källa: Unity.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingUnitys nya prismodell väcker frågor. Här är bolaget på mässan GDC tidigare i år. Foto: Jeff Chiu/AP/TT
Unitys nya prismodell väcker frågor. Här är bolaget på mässan GDC tidigare i år. Foto: Jeff Chiu/AP/TT
Utrikes

Ny prismodell får spelbranschen att rasa

Gustav Sjöholm

En förändrad betalningsmodell har rört upp känslor i spelindustrin och riskerar att slå hårt mot små och medelstora utvecklare, varnar branschen. Planerna har lett till dödshot och att kontor tvingas hålla stängt.

I veckan meddelade spelmotorbolaget Unity att man planerar att ändra sin betalningsmodell och börja att ta betalt per nedladdning.

– Många har reagerat, framför allt de mindre företagen. Unity har varit en väldigt bra mjukvara för dem, att enkelt och billigt kunna göra spel med hög kvalitet, säger Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen.

Unitys nya prismodell

(TT)

Det amerikanska spelmotorföretaget Unity har rötterna i Danmark och tillverkar sedan 2005 en spelmotor som används i många spel av allt från egenutvecklare till storföretag.

Spel som "Pokémon go", svenska "Fe", "Cities: Skylines" och "Fall guys" är skapade i Unity.

Den nya betalningsmodellen innebär att de spel som använder sig av motorn och som omsatt minst 200 000 dollar och 200 000 installationer får betala 20 amerikanska cent per installation. För de som använder sig av en dyrare prenumeration är gränsen en miljon dollar respektive en miljon installerade exemplar och kostnaden oftast 1–15 cent.

Källa: Unity.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024