loadingSista flygningarna Stockholm–USA respektive Stockholm–Thailand med Norwegian går i mars 2020, enligt ett besparingsbeslut från lågprisflygbolaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Sista flygningarna Stockholm–USA respektive Stockholm–Thailand med Norwegian går i mars 2020, enligt ett besparingsbeslut från lågprisflygbolaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Norwegian slutar flyga långt från Stockholm

Epoch Times

Det norska lågprisflygbolaget Norwegian avvecklar långdistanslinjer från Stockholm och Köpenhamn till våren. Förändringen kan gynna bolagets konkurrenter och leda till högre biljettpriser, tror en flygexpert.

– Det är en begränsad marknad i Skandinavien. I kombination med driftsutmaningar med Dreamlinermotorerna innebär det att vi koncentrerar långdistansverksamheten till Oslo och utökar på andra platser i Europa, säger bolagets kommunikationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Beskedet innebär att de sista avgångarna från Stockholm och Köpenhamn till USA samt Thailand går den 29 mars nästa år. Holmbergh Jacobsson beklagar förändringarna, men utesluter inte att bolaget återupptar långdistanstrafiken från Sverige. Men som det ser ut i dag finns det inget underlag.

Flera faktorer

Hon pekar på flera faktorer som gör att den svenska marknaden inte är tillräckligt lönsam, bland annat skatter och avgifter.

– Det är klart att det spelar in. I Norge har man till exempel en platt flygskatt och där finns det också mer intresse från politiker och flygplatsoperatörer av att öka tillgängligheten, säger hon.

Flygexperten Jan Ohlsson beklagar Norwegians besked:

– Det är väldigt tråkigt för resenärerna.

Uppenbar risk

Han ser nu en uppenbar risk för att den minskade konkurrensen kan förändra prisbilden på till exempel flyg mellan Stockholm och olika nordamerikanska destinationer. SAS blir till exempel ensam om att flyga mellan Stockholm och New York respektive Miami.

– Det här gynnar SAS, visst är det så. Hade det varit för några år sedan hade man kunnat tänka sig att det skulle komma en annan aktör men nu är alla försiktiga. Vi får se vad SAS kommer att göra.

Linjerna från Oslo Gardermoen till USA påverkas inte av onsdagens besked utan kommer att fortsätta som tidigare. Linjen Oslo-Bangkok dras in först sommaren 2020.

Lågprisbolaget dras med stora ekonomiska problem. Sedan årsskiftet har Norwegian tappat över 60 procent av sitt börsvärde och efter onsdagens besked fortsatte kursen nedåt med 0,7 procent.

Krisen har tvingat bolaget att genomföra flera nyemissioner och delar av ledningen har bytts ut.

(TT)

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSista flygningarna Stockholm–USA respektive Stockholm–Thailand med Norwegian går i mars 2020, enligt ett besparingsbeslut från lågprisflygbolaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Sista flygningarna Stockholm–USA respektive Stockholm–Thailand med Norwegian går i mars 2020, enligt ett besparingsbeslut från lågprisflygbolaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Norwegian slutar flyga långt från Stockholm

Epoch Times

Det norska lågprisflygbolaget Norwegian avvecklar långdistanslinjer från Stockholm och Köpenhamn till våren. Förändringen kan gynna bolagets konkurrenter och leda till högre biljettpriser, tror en flygexpert.

– Det är en begränsad marknad i Skandinavien. I kombination med driftsutmaningar med Dreamlinermotorerna innebär det att vi koncentrerar långdistansverksamheten till Oslo och utökar på andra platser i Europa, säger bolagets kommunikationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson.

Beskedet innebär att de sista avgångarna från Stockholm och Köpenhamn till USA samt Thailand går den 29 mars nästa år. Holmbergh Jacobsson beklagar förändringarna, men utesluter inte att bolaget återupptar långdistanstrafiken från Sverige. Men som det ser ut i dag finns det inget underlag.

Flera faktorer

Hon pekar på flera faktorer som gör att den svenska marknaden inte är tillräckligt lönsam, bland annat skatter och avgifter.

– Det är klart att det spelar in. I Norge har man till exempel en platt flygskatt och där finns det också mer intresse från politiker och flygplatsoperatörer av att öka tillgängligheten, säger hon.

Flygexperten Jan Ohlsson beklagar Norwegians besked:

– Det är väldigt tråkigt för resenärerna.

Uppenbar risk

Han ser nu en uppenbar risk för att den minskade konkurrensen kan förändra prisbilden på till exempel flyg mellan Stockholm och olika nordamerikanska destinationer. SAS blir till exempel ensam om att flyga mellan Stockholm och New York respektive Miami.

– Det här gynnar SAS, visst är det så. Hade det varit för några år sedan hade man kunnat tänka sig att det skulle komma en annan aktör men nu är alla försiktiga. Vi får se vad SAS kommer att göra.

Linjerna från Oslo Gardermoen till USA påverkas inte av onsdagens besked utan kommer att fortsätta som tidigare. Linjen Oslo-Bangkok dras in först sommaren 2020.

Lågprisbolaget dras med stora ekonomiska problem. Sedan årsskiftet har Norwegian tappat över 60 procent av sitt börsvärde och efter onsdagens besked fortsatte kursen nedåt med 0,7 procent.

Krisen har tvingat bolaget att genomföra flera nyemissioner och delar av ledningen har bytts ut.

(TT)

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024