loadingNorges transportminister Jon-Ivar Nygård motiverar satsningen med ett mer oförutsägbart Ryssland och Sveriges och Finlands anslutning till Nato. Arkivbild. Foto: Heiko Junge/NTB/TT
Norges transportminister Jon-Ivar Nygård motiverar satsningen med ett mer oförutsägbart Ryssland och Sveriges och Finlands anslutning till Nato. Arkivbild. Foto: Heiko Junge/NTB/TT
Utrikes

Norge trafiksatsar efter Sveriges Natointräde

TT

Norge ska rusta upp vägar och järnvägar för militära transporter mot Sverige efter Natointrädet, rapporterar VG.

Planerna är en del av den norska regeringens nationella transportplan som presenteras i sin helhet på fredag. Transportminister Jon-Ivar Nygård och försvarsminister Bjørn Arild Gram säger till VG att där ingår upprustning av E14 mellan Stjørdal och svenska gränsen, som leder vidare till Sundsvall, och en förlängning av järnvägen Ofotbanen mellan Narvik och riksgränsen som därefter övergår i Malmbanan.

Järnvägen får fler korsningsspår, men dock inte dubbelspår som Narviks lokalpolitiker har efterfrågat, skriver tidningen.

I planerna ingår även en satsning på 400 miljoner norska kronor, motsvarande 390 miljoner kronor, på prioriterade länsvägar.

– Ett mer oförutsägbart Ryssland och utvidgningen av Nato till att omfatta Sverige och Finland kommer att få vissa konsekvenser för den norska transportpolitiken. Vi behöver förstärka några axlar österut för att säkerställa transporter av allierade soldater och utrustning, säger Nygård till VG.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingNorges transportminister Jon-Ivar Nygård motiverar satsningen med ett mer oförutsägbart Ryssland och Sveriges och Finlands anslutning till Nato. Arkivbild. Foto: Heiko Junge/NTB/TT
Norges transportminister Jon-Ivar Nygård motiverar satsningen med ett mer oförutsägbart Ryssland och Sveriges och Finlands anslutning till Nato. Arkivbild. Foto: Heiko Junge/NTB/TT
Utrikes

Norge trafiksatsar efter Sveriges Natointräde

TT

Norge ska rusta upp vägar och järnvägar för militära transporter mot Sverige efter Natointrädet, rapporterar VG.

Planerna är en del av den norska regeringens nationella transportplan som presenteras i sin helhet på fredag. Transportminister Jon-Ivar Nygård och försvarsminister Bjørn Arild Gram säger till VG att där ingår upprustning av E14 mellan Stjørdal och svenska gränsen, som leder vidare till Sundsvall, och en förlängning av järnvägen Ofotbanen mellan Narvik och riksgränsen som därefter övergår i Malmbanan.

Järnvägen får fler korsningsspår, men dock inte dubbelspår som Narviks lokalpolitiker har efterfrågat, skriver tidningen.

I planerna ingår även en satsning på 400 miljoner norska kronor, motsvarande 390 miljoner kronor, på prioriterade länsvägar.

– Ett mer oförutsägbart Ryssland och utvidgningen av Nato till att omfatta Sverige och Finland kommer att få vissa konsekvenser för den norska transportpolitiken. Vi behöver förstärka några axlar österut för att säkerställa transporter av allierade soldater och utrustning, säger Nygård till VG.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024