Naturligare liv: 4 tips för att hämta andan i naturen
Blogg om hållbar livsstil och personlig utveckling
Foto: Sandra Junhammar


I en tid full av åtaganden, stress och press är det viktigare än någonsin att ta en paus emellanåt. Att släppa alla måsten, krav och prestationer för en stund och tillåta sig själv att bara vara. En promenad i skogen kan vara ett sätt att göra det, och många gånger räcker det väldigt långt.

Men ibland, när man är väldigt uppe i varv, upplever jag att man kan behöva grunda sig lite extra för att verkligen landa ordentligt. Då har jag några knep som jag brukar ta till, och i detta inlägg tänkte jag dela med mig utav några av dem. Enjoy!

Foto: Sandra Junhammar

1. Notera detaljerna

Stanna upp, se dig omkring och lägg märke till alla små detaljer. Zooma in och betrakta saker nära. Fokusera exempelvis helt och fullt på en lavs uppbyggnad, ett blads ådringar eller isens mönster under en stund.

Att aktivt lägga sin uppmärksamhet på något på det här sättet, gör det lättare att landa och bli mer närvarande i stunden, vilket får oss att slappna av. Samtidigt väcker den här typen av medvetandeövningar ofta känslor som förundran, fascination och tacksamhet, vilket är fint.

Foto: Sandra Junhammar

2. Känn in kroppen

Vänd ansiktet mot solen, slut ögonen och ta några långa, djupa andetag. Kan du känna värmen från solens strålar? Eller kanske vinden mot huden? Hur känns underlaget du står, går eller sitter på? Är det mjukt eller hårt? Varmt eller kallt?

Notera också din andning och hur det känns i din kropp. Ofta tar vi automatiskt djupare andetag när vi kommer ut i naturen, samtidigt som våra axlar vanligtvis sjunker och slappnar av.

Det finns en skönhet i till synes enkla och vardagliga saker. Närvaro är nyckeln för att se den. Foto: Sandra Junhammar

3. Lyssna, lukta, berör

Slut ögonen och lyssna. Vad hör du? Kan du höra vinden i trädkronorna, fåglar som kvittrar eller kanske vatten som porlar? 
Om du skiftar fokus till näsan, kan du uppfatta några dofter? Luktar det någonting?

Tillåt också dig själv att vidröra saker och uppleva olika strukturer. Dra med fingrarna över trädens skrovliga bark eller stenens mjuka mossa. Hur känns det?

Ljudet av porlande vatten är verkligen underbart ♥ Foto: Sandra Junhammar

4. Vila i naturens famn

En annan sak som kan vara fin, är faktiskt att krama ett träd. Skulle du av någon anledning inte känna dig bekväm med det, så kan ett annat alternativ vara att sätta sig intill trädet och luta sig emot stammen. Det är oerhört rogivande.

Men det allra skönaste (och min personliga favorit) måste ändå vara att lägga sig ned på marken och betrakta trädtopparna och himlen en stund. Om så bara för några minuter! Det spelar ingen roll om man ligger på snö, mossa, gräs eller något annat – det är underbart alldeles oavsett. ♥

Foto: Sandra Junhammar

Är du mer nyfiken på naturen och dess inverkan på vår hälsa och vårt välmående? Då kan jag tipsa om Josefin Wilkins fina hemsida Vara med Naturen där hon delar med sig av såväl personliga reflektioner, som tips, tankar och forskning på temat.

Sandra Junhammar Foto: Sandra Junhammar

Sandra Junhammar brinner för yoga, hållbar livsstil och personlig utveckling. Hon har valt ett liv i frivillig enkelhet och tagit en paus från jobbet som byggnadsingenjör. Sandra intresserar sig för självhushållning och strävar efter att leva nära och i samklang med naturen. I sina texter lyfter hon ämnen som rör hälsan och miljön, men också normer, minimalism och downshifting. Förhoppningen är att inspirera andra att frigöra tid och må bättre. Den här texten publicerades ursprungligen på hennes blogg