loadingEn man grips i Madrid 1936, under spanska inbördeskriget. Bakom författaren Arthur Koestlers snabba anteckningar från kriget döljs en stor fråga. Foto: AFP via Getty Images
En man grips i Madrid 1936, under spanska inbördeskriget. Bakom författaren Arthur Koestlers snabba anteckningar från kriget döljs en stor fråga. Foto: AFP via Getty Images
Kulturledare

När lögnen räddar liv

Göran Adamson

Det är något skrattretande med Mozart. När mindre originella kompositörer får korn på en vacker musikalisk idé håller de den i sin hand som en liten fågelunge, förevisar den hit och dit och bygger en hel symfoni kring den. Och inget fel i det. Men inte Mozart. Hans huvud var så sprängfyllt med musikalitet så när ett vackert tema kom flygande genom skallen på honom kastade han ofta bara ner det på notpapperet, och gav det kanske fem sekunder innan han rusade vidare på sin musikaliska blomsteräng. Den genialiteten! Den nonchalansen!

På samma sätt är det med författare. De stora författarna kan kasta in en liten passage helt apropå, men det som lite vårdslöst kastats ner där mitt i alltsammans, är något som författare skurna i mindre kostym belåtet hade idisslat sida upp och sida ner. Kanske är det just det som kännetecknar stora konstnärer – inte att de alltid utvecklar sin genialitet, utan att de inte gör det. Varför? För att de helt enkelt inte har tid.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEn man grips i Madrid 1936, under spanska inbördeskriget. Bakom författaren Arthur Koestlers snabba anteckningar från kriget döljs en stor fråga. Foto: AFP via Getty Images
En man grips i Madrid 1936, under spanska inbördeskriget. Bakom författaren Arthur Koestlers snabba anteckningar från kriget döljs en stor fråga. Foto: AFP via Getty Images
Kulturledare

När lögnen räddar liv

Göran Adamson

Det är något skrattretande med Mozart. När mindre originella kompositörer får korn på en vacker musikalisk idé håller de den i sin hand som en liten fågelunge, förevisar den hit och dit och bygger en hel symfoni kring den. Och inget fel i det. Men inte Mozart. Hans huvud var så sprängfyllt med musikalitet så när ett vackert tema kom flygande genom skallen på honom kastade han ofta bara ner det på notpapperet, och gav det kanske fem sekunder innan han rusade vidare på sin musikaliska blomsteräng. Den genialiteten! Den nonchalansen!

På samma sätt är det med författare. De stora författarna kan kasta in en liten passage helt apropå, men det som lite vårdslöst kastats ner där mitt i alltsammans, är något som författare skurna i mindre kostym belåtet hade idisslat sida upp och sida ner. Kanske är det just det som kännetecknar stora konstnärer – inte att de alltid utvecklar sin genialitet, utan att de inte gör det. Varför? För att de helt enkelt inte har tid.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024