loadingSjöfartsverkets statsisbrytare Atle. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Sjöfartsverkets statsisbrytare Atle. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Inrikes

Mycket för isbrytarna – extra hjälp inkallad

Elin Nordlund/TT

Vinterkylan har gjort att Sverige behövt tillkalla extra isbrytarhjälp – och om läget blir mer pressat kan det bli svårt att få in ännu fler resurser.

– Då får man vänta lite längre för att få assistans, säger Isabella Grönfeldt på Sjöfartsverket.

Sjöfartsverkets fem statsisbrytare och två arbetsfartyg med isbrytningsförmåga assisterar på olika håll i landet. Dessutom är en extra, privat isbrytningsresurs inhyrd.

Sjöfartsverkets isbrytare

Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in.

I snitt trafikerar 3 500 fartyg Sverige under isbrytarledning varje år.

Till och från hamnarna i Bottenviken fraktas närmare tio miljoner ton varor per vinter vilket motsvarar ungefär en miljon lastbilar.

Sverige och Finland har sedan några år tillbaka ett mycket nära samarbete om isbrytningen, vilket kan innebära att det ibland är en finländsk isbrytare som assisterar trafiken till en svensk hamn och omvänt.

Källa: Sjöfartsverket

(TT)

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSjöfartsverkets statsisbrytare Atle. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Sjöfartsverkets statsisbrytare Atle. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Inrikes

Mycket för isbrytarna – extra hjälp inkallad

Elin Nordlund/TT

Vinterkylan har gjort att Sverige behövt tillkalla extra isbrytarhjälp – och om läget blir mer pressat kan det bli svårt att få in ännu fler resurser.

– Då får man vänta lite längre för att få assistans, säger Isabella Grönfeldt på Sjöfartsverket.

Sjöfartsverkets fem statsisbrytare och två arbetsfartyg med isbrytningsförmåga assisterar på olika håll i landet. Dessutom är en extra, privat isbrytningsresurs inhyrd.

Sjöfartsverkets isbrytare

Sjöfartsverket har fem egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer. Vid behov hyrs externa resurser i form av bland annat bogserbåtar in.

I snitt trafikerar 3 500 fartyg Sverige under isbrytarledning varje år.

Till och från hamnarna i Bottenviken fraktas närmare tio miljoner ton varor per vinter vilket motsvarar ungefär en miljon lastbilar.

Sverige och Finland har sedan några år tillbaka ett mycket nära samarbete om isbrytningen, vilket kan innebära att det ibland är en finländsk isbrytare som assisterar trafiken till en svensk hamn och omvänt.

Källa: Sjöfartsverket

(TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024