loadingIrving Berlin (1888–1989) vid pianot – kompositören till sånger som Puttin’ on the Ritz, Cheek to Cheek och White Christmas. Foto: Public Domain
Irving Berlin (1888–1989) vid pianot – kompositören till sånger som Puttin’ on the Ritz, Cheek to Cheek och White Christmas. Foto: Public Domain
Musik

Musiken, känslan och tiden – del 4

Magnus Löwendahl

Vad hände med den spontana känslan i musiken efter att det dodekafonisk-seriella projektet förskjutit den? En rätt försvarlig del av musiklivet förbarmade sig och bjöd hem den känslosfär som projektet gjort hemlös. Det var i hög grad populärmusiken som visade denna väg, och den professionella underhållningens förlovade land USA kom därför i den västerländska musikutvecklingens centrum på ett överraskande sätt med sin ragtime, blues, jazzmusik och sina musikaler.

Även i den klassiska musikens sfär, där man ju av hävd ofta arbetar på djupare känslomässiga plan än i populärmusiken, kan många tonsättare sägas ha bjudit in de hemlösa musikaliska känslorna. Under första delen av 1900-talet är några exempel Sergej Rachmaninov, den sene Richard Strauss och våra lokala förmågor Hugo Alfvén och Wilhelm Peterson-Berger.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingIrving Berlin (1888–1989) vid pianot – kompositören till sånger som Puttin’ on the Ritz, Cheek to Cheek och White Christmas. Foto: Public Domain
Irving Berlin (1888–1989) vid pianot – kompositören till sånger som Puttin’ on the Ritz, Cheek to Cheek och White Christmas. Foto: Public Domain
Musik

Musiken, känslan och tiden – del 4

Magnus Löwendahl

Vad hände med den spontana känslan i musiken efter att det dodekafonisk-seriella projektet förskjutit den? En rätt försvarlig del av musiklivet förbarmade sig och bjöd hem den känslosfär som projektet gjort hemlös. Det var i hög grad populärmusiken som visade denna väg, och den professionella underhållningens förlovade land USA kom därför i den västerländska musikutvecklingens centrum på ett överraskande sätt med sin ragtime, blues, jazzmusik och sina musikaler.

Även i den klassiska musikens sfär, där man ju av hävd ofta arbetar på djupare känslomässiga plan än i populärmusiken, kan många tonsättare sägas ha bjudit in de hemlösa musikaliska känslorna. Under första delen av 1900-talet är några exempel Sergej Rachmaninov, den sene Richard Strauss och våra lokala förmågor Hugo Alfvén och Wilhelm Peterson-Berger.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024