loadingI Thomas Coles landskapsmålning The Oxbow finns en tydlig rörelse från mörker till ljus. Foto. Metropolitan Museum of Art
I Thomas Coles landskapsmålning The Oxbow finns en tydlig rörelse från mörker till ljus. Foto. Metropolitan Museum of Art
Musik

Musiken, känslan och tiden – del 2

Magnus Löwendahl

I en tidigare musikspalt undrade jag avslutningsvis vad vi kan säga om förhållandet mellan musik och känsla i vår egen tid. Eftersom det inte finns någon given väg till ett svar på en så komplex fråga börjar vi med att skapa några stödjepunkter för de fortsatta resonemangen. Den ena får bli att vi ställer upp en hypotes om förhållandet mellan mänskliga känslor och musikens förmåga att uttrycka dem, den andra att vi går lite bakåt och jämför musik av två tongivande 1900-talstonsättare, en som stannade i känslouttryckets sfär och en som lämnade den.

En av de mest grundläggande och karakteristiska egenskaperna hos mänskliga känslor är att de rör sig i tiden medan de ökar eller minskar i intensitet. Oavsett om det gäller glädje, sorg, vrede, eller något annat känslotillstånd, så är ju mänskliga känslor ofta något som uppstår vid ett visst tillfälle, når en högsta intensitet vid ett annat, och så småningom klingar av. Denna beskrivning av mänskliga känsloförlopp är givetvis förenklad, men vi kan ändå känna igen oss i den från otaliga situationer i våra egna liv.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingI Thomas Coles landskapsmålning The Oxbow finns en tydlig rörelse från mörker till ljus. Foto. Metropolitan Museum of Art
I Thomas Coles landskapsmålning The Oxbow finns en tydlig rörelse från mörker till ljus. Foto. Metropolitan Museum of Art
Musik

Musiken, känslan och tiden – del 2

Magnus Löwendahl

I en tidigare musikspalt undrade jag avslutningsvis vad vi kan säga om förhållandet mellan musik och känsla i vår egen tid. Eftersom det inte finns någon given väg till ett svar på en så komplex fråga börjar vi med att skapa några stödjepunkter för de fortsatta resonemangen. Den ena får bli att vi ställer upp en hypotes om förhållandet mellan mänskliga känslor och musikens förmåga att uttrycka dem, den andra att vi går lite bakåt och jämför musik av två tongivande 1900-talstonsättare, en som stannade i känslouttryckets sfär och en som lämnade den.

En av de mest grundläggande och karakteristiska egenskaperna hos mänskliga känslor är att de rör sig i tiden medan de ökar eller minskar i intensitet. Oavsett om det gäller glädje, sorg, vrede, eller något annat känslotillstånd, så är ju mänskliga känslor ofta något som uppstår vid ett visst tillfälle, når en högsta intensitet vid ett annat, och så småningom klingar av. Denna beskrivning av mänskliga känsloförlopp är givetvis förenklad, men vi kan ändå känna igen oss i den från otaliga situationer i våra egna liv.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024