loadingMorgonpressens annonsintäkter minskade förra året. Foto: Shutterstock
Morgonpressens annonsintäkter minskade förra året. Foto: Shutterstock
Inrikes

Morgontidningarna fortsätter att tappa annonsintäkter

Tony Lingefors

Morgontidningarna minskade sina annonsintäkter med 13 procent under det gångna året, jämfört med 2022. Det visar statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).

Enligt TU har investeringarna i morgonpressens tryckta och digitala kanaler fallit fem kvartal i rad. 

Morgontidningarnas samlade annonsintäkter landade på 2 557 miljoner kronor. Annonsintäkterna för tryckta tidningar sjönk med 16 procent under 2023, jämfört med året innan, medan de digitala annonsintäkterna minskade med 8 procent.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loadingMorgonpressens annonsintäkter minskade förra året. Foto: Shutterstock
Morgonpressens annonsintäkter minskade förra året. Foto: Shutterstock
Inrikes

Morgontidningarna fortsätter att tappa annonsintäkter

Tony Lingefors

Morgontidningarna minskade sina annonsintäkter med 13 procent under det gångna året, jämfört med 2022. Det visar statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).

Enligt TU har investeringarna i morgonpressens tryckta och digitala kanaler fallit fem kvartal i rad. 

Morgontidningarnas samlade annonsintäkter landade på 2 557 miljoner kronor. Annonsintäkterna för tryckta tidningar sjönk med 16 procent under 2023, jämfört med året innan, medan de digitala annonsintäkterna minskade med 8 procent.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025