loadingUllen har varit en biprodukt för många svenska fårbönder. Det mesta kastas bort, samtidigt som Sverige importerar ull för miljoner. Men nu börjar svenska klädmärken få upp ögonen för den inhemska ullen. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Ullen har varit en biprodukt för många svenska fårbönder. Det mesta kastas bort, samtidigt som Sverige importerar ull för miljoner. Men nu börjar svenska klädmärken få upp ögonen för den inhemska ullen. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Modevärlden går samman – satsar på svensk ull

Epoch Times

Grovt och stickigt – eller mjukt, varmt och hållbart? Varje år slängs eller bränns majoriteten av svensk ull, men det är på väg att förändras. I veckan togs ett avgörande steg när flera modeföretag träffades för att gemensamt skapa en standard för svensk ull.

Sedan ett drygt år tillbaka pågår ett projekt för att hjälpa modebranschen att få upp ögonen för den svenska ullen, en biprodukt som i dag vanligen slängs och bränns.

– Jag tror att lågt räknat kan 50 procent egentligen bli kläder, säger Claudia Dillmann, ull- och skinnansvarig på Svenska Fåravelsförbundet.

En av initiativtagarna är modeföretaget Filippa K som redan nu till viss del använder svensk ull.

– Det finns så många fördelar: det är väldigt lokalt, fårbönderna arbetar hållbart och bryr sig om framtida generationer, det är naturligt ekologiskt, säger Jodi Everding, hållbarhetskoordinator vid Filippa K.

Svensk tröja

Filippa K har intresserat sig för just svensk ull i ett och ett halvt år, berättar Jodi Everding. Nu har man producerat en helt svensk ulltröja, och försöker tillsammans med Röjk Superwear, tillverkare av svenska fritidskläder, sprida användandet av svensk ull till konkurrenterna.

I veckan bjöds bland annat in Tiger, Acne, Åhléns, Houdini Sportswear, Gudrun Sjödén och Peak Performance in till möte tillsammans med representanter från fårbranschen.

– Det är annorlunda att föra samman märken så här, eller hur? 17 olika märken, säger Jodi Everding vid Filippa K och förklarar senare:

– Vi vill bjuda in alla som är intresserade och se hur vi kan gå framåt och samarbeta.

Tanken är att försöka skapa någon form av organisation för att koordinera ullen, samt gemensamt skapa en standard för svensk ullkvalitéer, enligt Jodi Everding.

Claudia Dillmann på Svenska Fåravelsförbundet har höga förhoppningar. Redan nu har de tre klädskaparna Röjk Superwear, Our Legacy och Filippa K bokat upp svensk ull, säger hon. Och mer finns att få.

Hon har inventerat tillgången hos åtta fårproducenter i mellersta delen av landet och har hittills hittat fyra ton ull som ligger färdig att användas. Ännu mer om man tittar på Sverige som helhet – om nu modeföretagen är intresserade.

– Vi hoppas att fler företag hakar på. Det är en ullkvalitet som kan bli till tröjor och tyg.

Fler raser

Flera fårrasers ull har testats, men i nuläget satsar Filippa K själv bara på ull från en ras. I framtiden kan det dock bli fler.

– Vi startar med en ras (korsningen Findor, reds anm.) för att sätta i gång processen och för att standardisera kvalitén innan vi gör det med andra. Sedan kan man applicera det på andra raser.

De svenska fåren hålls ofta för köttet skull. Men även den svenska ullen – all sorts ull – kan enligt Claudia Dillmann användas till något.

En del svenska får är korsningar vars ull är finfibrig. Dessutom finns ryafåret med lång glansig ull som passar till garn och det grålockiga gotlandsfåret.

Sedan har köttraserna en ull som enligt Claudia Dillmann fungerar utmärkt som stoppning.

– Jag har känt och klämt, och ullen är ju hur fin som helst. Det är inte möjligt att all den här ullen slängs, säger Claudia Dillmann.

– Vi har ju för sjutton hur många ton ull som helst, som går att använda till något. Ullen är utmärkt!

(Anna Karolina Eriksson/TT)

Svensk fårnäring

(TT)

Det finns drygt 9 000 fårgårdar i Sverige. En genomsnittbesättning har cirka 33 tackor.

Fåren håller ca 50 000 hektar naturbete i hävd, vilket är 10 procent av landets naturbetesareal.

Djurhållningen är bra jämfört med många andra länder. Kastrering utan bedövning och svanskupering förekommer inte.

Många har får för köttets skull, men djuren ger även skinn och ull.

Varje år bränns eller kastas tusentals ton svensk fårull.

Källa: Svenska fåravelsförbundet

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingUllen har varit en biprodukt för många svenska fårbönder. Det mesta kastas bort, samtidigt som Sverige importerar ull för miljoner. Men nu börjar svenska klädmärken få upp ögonen för den inhemska ullen. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Ullen har varit en biprodukt för många svenska fårbönder. Det mesta kastas bort, samtidigt som Sverige importerar ull för miljoner. Men nu börjar svenska klädmärken få upp ögonen för den inhemska ullen. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Modevärlden går samman – satsar på svensk ull

Epoch Times

Grovt och stickigt – eller mjukt, varmt och hållbart? Varje år slängs eller bränns majoriteten av svensk ull, men det är på väg att förändras. I veckan togs ett avgörande steg när flera modeföretag träffades för att gemensamt skapa en standard för svensk ull.

Sedan ett drygt år tillbaka pågår ett projekt för att hjälpa modebranschen att få upp ögonen för den svenska ullen, en biprodukt som i dag vanligen slängs och bränns.

– Jag tror att lågt räknat kan 50 procent egentligen bli kläder, säger Claudia Dillmann, ull- och skinnansvarig på Svenska Fåravelsförbundet.

En av initiativtagarna är modeföretaget Filippa K som redan nu till viss del använder svensk ull.

– Det finns så många fördelar: det är väldigt lokalt, fårbönderna arbetar hållbart och bryr sig om framtida generationer, det är naturligt ekologiskt, säger Jodi Everding, hållbarhetskoordinator vid Filippa K.

Svensk tröja

Filippa K har intresserat sig för just svensk ull i ett och ett halvt år, berättar Jodi Everding. Nu har man producerat en helt svensk ulltröja, och försöker tillsammans med Röjk Superwear, tillverkare av svenska fritidskläder, sprida användandet av svensk ull till konkurrenterna.

I veckan bjöds bland annat in Tiger, Acne, Åhléns, Houdini Sportswear, Gudrun Sjödén och Peak Performance in till möte tillsammans med representanter från fårbranschen.

– Det är annorlunda att föra samman märken så här, eller hur? 17 olika märken, säger Jodi Everding vid Filippa K och förklarar senare:

– Vi vill bjuda in alla som är intresserade och se hur vi kan gå framåt och samarbeta.

Tanken är att försöka skapa någon form av organisation för att koordinera ullen, samt gemensamt skapa en standard för svensk ullkvalitéer, enligt Jodi Everding.

Claudia Dillmann på Svenska Fåravelsförbundet har höga förhoppningar. Redan nu har de tre klädskaparna Röjk Superwear, Our Legacy och Filippa K bokat upp svensk ull, säger hon. Och mer finns att få.

Hon har inventerat tillgången hos åtta fårproducenter i mellersta delen av landet och har hittills hittat fyra ton ull som ligger färdig att användas. Ännu mer om man tittar på Sverige som helhet – om nu modeföretagen är intresserade.

– Vi hoppas att fler företag hakar på. Det är en ullkvalitet som kan bli till tröjor och tyg.

Fler raser

Flera fårrasers ull har testats, men i nuläget satsar Filippa K själv bara på ull från en ras. I framtiden kan det dock bli fler.

– Vi startar med en ras (korsningen Findor, reds anm.) för att sätta i gång processen och för att standardisera kvalitén innan vi gör det med andra. Sedan kan man applicera det på andra raser.

De svenska fåren hålls ofta för köttet skull. Men även den svenska ullen – all sorts ull – kan enligt Claudia Dillmann användas till något.

En del svenska får är korsningar vars ull är finfibrig. Dessutom finns ryafåret med lång glansig ull som passar till garn och det grålockiga gotlandsfåret.

Sedan har köttraserna en ull som enligt Claudia Dillmann fungerar utmärkt som stoppning.

– Jag har känt och klämt, och ullen är ju hur fin som helst. Det är inte möjligt att all den här ullen slängs, säger Claudia Dillmann.

– Vi har ju för sjutton hur många ton ull som helst, som går att använda till något. Ullen är utmärkt!

(Anna Karolina Eriksson/TT)

Svensk fårnäring

(TT)

Det finns drygt 9 000 fårgårdar i Sverige. En genomsnittbesättning har cirka 33 tackor.

Fåren håller ca 50 000 hektar naturbete i hävd, vilket är 10 procent av landets naturbetesareal.

Djurhållningen är bra jämfört med många andra länder. Kastrering utan bedövning och svanskupering förekommer inte.

Många har får för köttets skull, men djuren ger även skinn och ull.

Varje år bränns eller kastas tusentals ton svensk fårull.

Källa: Svenska fåravelsförbundet

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024