Konkurserna i detaljhandeln ökade med tolv procent under oktober månad, enligt statistik från UC. Särskilt tufft är det för små handlare med låg omsättning.
Företagskonkurserna ökade med åtta procent i oktober, jämfört med samma månad i fjol. I detaljhandeln har konkurserna ökat stadigt under hela 2019, jämfört med föregående år.
– Det är ett tecken på att branschen genomgår en stor omställning, med lägre marginaler och ökad konkurrens från e-handeln. Det blir svårare att överleva för en liten spelare, säger Richard Damberg, ekonom på UC.
En stor del av detaljhandelsbolagen i konkursstatistiken är små företag med låg omsättning, och det är få som har en omfattande e-handel. Den som funderar på att ge sig in i detaljhandeln som egenföretagare bör därför tänka till både en och två gånger, anser han.
Köpbeteenden förändras
Det finns också en del större kedjor bland detaljhandelskonkurserna.
Som exempel tar han Sveriges största musikkedja 4sound som nyligen försattes i konkurs, och underklädeskedjan Twilfit som gått in i en rekonstruktion och just nu bantar butiksnätet.
– Många har pekat på att de stora kedjorna har haft ett försiktigt utbud i butikerna. Kunderna har lagt om sina köpbeteenden och handlar inte lika mycket mode som de gjorde tidigare eftersom utbudet upplevs som lite tråkigare i butikerna.
Fler konkurser att vänta
I bygg- och anläggningsbranschen har konkurserna hittills i år ökat med 3 procent. En kommande lågkonjunktur i kombination med att konsumenter har svårare att ta lån väntas driva upp konkurserna inom segmentet.
– Det är inte bristen på arbetskraft som är problemet, det är snarare efterfrågan som viker. Finns det en osäkerhet gällande huruvida man får behålla jobbet lägger många saker som renoveringar eller egna byggnationer på is.
Inom restaurang- och hotellbranschen har konkurserna ökat med 1 procent, vilket är samma nivå som i fjol. Trots den marginella utvecklingen väntas konkurserna bli fler på sikt, menar Richard Damberg.
UC räknar med att så många som 3,5 procent av alla nystartade restaurangbolag går i konkurs under de första tre åren.
– Det öppnas fortfarande många restauranger och många krögare tänker fortfarande att det är lönsamt att driva restaurang. Men samtidigt har efterfrågan vikit och konsumenterna spenderar mindre pengar på att äta ute. Det kommer att bli en utrensning, få kommer att kunna överleva under det första året.
(TT)