loading
Antalet konkurser inom detaljhandeln ökade med 30 procent i maj. Foto: Annika af Klercker/SvD/TT-arkivbild
Antalet konkurser inom detaljhandeln ökade med 30 procent i maj. Foto: Annika af Klercker/SvD/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Hårda tider i detaljhandeln – företag slås ut

Epoch Times

Antalet konkurser inom detaljhandeln ökar. E-handeln, den globala marknaden och den svaga kronan sätter press på handlarna. Företagen blir färre, men större.

Totalt ansökte 73 företag inom detaljhandeln om konkurs i maj i år – en ökning med 30 procent jämfört med i fjol, enligt färsk statistik från kreditinformationsföretaget UC.

– Tittar man på hela våren 2019, jämfört med motsvarande period 2018, har konkurserna ökat med 18 procent inom detaljhandeln, säger Richard Damberg, ekonom på UC.

Internationell marknad

Främst är det inom sällanköpsvaruhandeln som konkurrensen hårdnar. Lönsamhetsmarginalen sjunker. Prispress från e-handeln är en faktor, men det finns fler orsaker bakom utvecklingen.

– Framför allt handlar det om att marknaden blivit internationell. Man kan handla från hela världen med några knapptryck. Det sätter en väldig press på handeln, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Dessutom bidrar den svaga svenska kronan som gör importen dyr för många svenska handlare och på grund av konkurrensläget är det svårt att höja priserna.

– Delar av partihandeln har gynnats av den svaga kronan och kunnat exportera med bättre förutsättningar, men netto är den svaga kronan dålig för handeln, säger Johan Davidson.

Fler varsel

En trend som syns inom detaljhandeln är att företagen blir färre, men större. De flesta företag som går i konkurs har mellan noll och fyra anställda. Men en förändring som Svensk Handel har noterat i branschen i år är att fler företag i kategorin fem till nio anställda går i konkurs.

– Det gör att fler anställda påverkas. Till och med april har 1 800 personer varslats, säger Johan Davidson.

Hittills har sysselsättningen inte gått ner, totalt sett, inom branschen, enligt honom. Men Svensk Handel bedömer att det kommer att förändras.

– Vi tror att det blir färre anställda inom sällanköpsvaruhandeln i takt med att vi handlar mer på nätet, säger Johan Davidson.

Sett över hela landet och alla branscher minskade antalet konkurser totalt sett med nio procent under maj jämfört med motsvarande period förra året. Flest konkurser skedde dock inom byggindustrin även om antalet minskade jämfört med i fjol.

De geografiska skillnaderna är dock stora. I Stockholm ökade antalet konkurser i samtliga branscher.

(TT)

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Antalet konkurser inom detaljhandeln ökade med 30 procent i maj. Foto: Annika af Klercker/SvD/TT-arkivbild
Antalet konkurser inom detaljhandeln ökade med 30 procent i maj. Foto: Annika af Klercker/SvD/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Hårda tider i detaljhandeln – företag slås ut

Epoch Times

Antalet konkurser inom detaljhandeln ökar. E-handeln, den globala marknaden och den svaga kronan sätter press på handlarna. Företagen blir färre, men större.

Totalt ansökte 73 företag inom detaljhandeln om konkurs i maj i år – en ökning med 30 procent jämfört med i fjol, enligt färsk statistik från kreditinformationsföretaget UC.

– Tittar man på hela våren 2019, jämfört med motsvarande period 2018, har konkurserna ökat med 18 procent inom detaljhandeln, säger Richard Damberg, ekonom på UC.

Internationell marknad

Främst är det inom sällanköpsvaruhandeln som konkurrensen hårdnar. Lönsamhetsmarginalen sjunker. Prispress från e-handeln är en faktor, men det finns fler orsaker bakom utvecklingen.

– Framför allt handlar det om att marknaden blivit internationell. Man kan handla från hela världen med några knapptryck. Det sätter en väldig press på handeln, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Dessutom bidrar den svaga svenska kronan som gör importen dyr för många svenska handlare och på grund av konkurrensläget är det svårt att höja priserna.

– Delar av partihandeln har gynnats av den svaga kronan och kunnat exportera med bättre förutsättningar, men netto är den svaga kronan dålig för handeln, säger Johan Davidson.

Fler varsel

En trend som syns inom detaljhandeln är att företagen blir färre, men större. De flesta företag som går i konkurs har mellan noll och fyra anställda. Men en förändring som Svensk Handel har noterat i branschen i år är att fler företag i kategorin fem till nio anställda går i konkurs.

– Det gör att fler anställda påverkas. Till och med april har 1 800 personer varslats, säger Johan Davidson.

Hittills har sysselsättningen inte gått ner, totalt sett, inom branschen, enligt honom. Men Svensk Handel bedömer att det kommer att förändras.

– Vi tror att det blir färre anställda inom sällanköpsvaruhandeln i takt med att vi handlar mer på nätet, säger Johan Davidson.

Sett över hela landet och alla branscher minskade antalet konkurser totalt sett med nio procent under maj jämfört med motsvarande period förra året. Flest konkurser skedde dock inom byggindustrin även om antalet minskade jämfört med i fjol.

De geografiska skillnaderna är dock stora. I Stockholm ökade antalet konkurser i samtliga branscher.

(TT)

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024