loadingAir India-planet bröts i två delar efter avåkningen. Foto: AP/TT
Air India-planet bröts i två delar efter avåkningen. Foto: AP/TT
Utrikes

Minst 17 döda i indisk flygkrasch

TT-Reuters

Minst 17 personer har omkommit i en flygkrasch i Kozhikode i den sydindiska delstaten Kerala.

– Det var kraftigt regn med säkert mycket vatten på banan, säger flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll till TT.

Det statliga flygbolaget Air Indias passagerarplan gled av landningsbanan när det skulle landa under ett kraftigt regnoväder. Enligt lokala medieuppgifter ska planet – en Boeing 737-800 – efter avåkningen ha fortsatt utför en sluttning och brutits i två delar.

– På grund av väderförhållandena kunde han inte landa på första försöket, så han fick svänga runt och försökte närma sig landningsbanan från andra hållet, säger Hardeep Singh Puri, minister för civil luftfart, till tv-kanalen DD News.

Ministern uppger också att räddningsinsatsen avslutades strax innan klockan 21, svensk tid, och att samtliga passagerare har evakuerats från vraket.

Enligt myndigheter i Kerala har 17 personer hittills bekräftats döda i olyckan, inklusive planets två piloter, medan ett stort antal vårdas på sjukhus. Inklusive besättning befann sig 190 personer ombord.

En kvinna som skadats i flygkraschen i indiska Kozhikode förs till sjukhus för vård. Foto: AP/TT

Trolig vattenplaning

Enligt flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll finns det två parametrar som är viktiga i haveriet.

– Det var kraftigt regn med säkert mycket vatten på banan. Sedan är det möjligt att banan är något kort också, varför man troligtvis bromsade hårt och fick vattenplaning som då resulterade i sladd och avåkning, säger Hans Kjäll till TT.

Ingen brand

Enligt ett uttalande från Air India uppstod ingen brand efter kraschen, vilket är tur enligt Kjäll. Vid en brand stiger temperaturen inuti flygplanskroppen snabbt till livsfarliga nivåer vilket kraftigt minskar möjligheten att evakuera passagerarna.

– Så det positiva i det här är att det inte brann.

Kjäll poängterar att det i nuläget endast finns arbetshypoteser och att den definitiva orsaken inte kommer att fastställas förrän en slutlig haveritrapport finns klar om sex till tolv månader.

190 personer ombord

Planet hade anlänt från Dubai och transporterade indiska medborgare som blivit fast utomlands i anslutning till coronapandemin. Flygningen var en av hundratals liknande som ägt rum för att evakuera indiska gästarbetare från Gulfländerna.

"Sörjer flygkraschen i Kozhikode. Mina tankar är med de som förlorat sina nära och kära", skriver Indiens premiärminister Narendra Modi på Twitter.

Flygolyckan är den allvarligaste i Indien sedan 2010. Då omkom 158 personer sedan ett Air India-plan kraschat och fattat eld då det skulle landa i Mangalore.

(TT-Reuters)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingAir India-planet bröts i två delar efter avåkningen. Foto: AP/TT
Air India-planet bröts i två delar efter avåkningen. Foto: AP/TT
Utrikes

Minst 17 döda i indisk flygkrasch

TT-Reuters

Minst 17 personer har omkommit i en flygkrasch i Kozhikode i den sydindiska delstaten Kerala.

– Det var kraftigt regn med säkert mycket vatten på banan, säger flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll till TT.

Det statliga flygbolaget Air Indias passagerarplan gled av landningsbanan när det skulle landa under ett kraftigt regnoväder. Enligt lokala medieuppgifter ska planet – en Boeing 737-800 – efter avåkningen ha fortsatt utför en sluttning och brutits i två delar.

– På grund av väderförhållandena kunde han inte landa på första försöket, så han fick svänga runt och försökte närma sig landningsbanan från andra hållet, säger Hardeep Singh Puri, minister för civil luftfart, till tv-kanalen DD News.

Ministern uppger också att räddningsinsatsen avslutades strax innan klockan 21, svensk tid, och att samtliga passagerare har evakuerats från vraket.

Enligt myndigheter i Kerala har 17 personer hittills bekräftats döda i olyckan, inklusive planets två piloter, medan ett stort antal vårdas på sjukhus. Inklusive besättning befann sig 190 personer ombord.

En kvinna som skadats i flygkraschen i indiska Kozhikode förs till sjukhus för vård. Foto: AP/TT

Trolig vattenplaning

Enligt flygsäkerhetsexperten Hans Kjäll finns det två parametrar som är viktiga i haveriet.

– Det var kraftigt regn med säkert mycket vatten på banan. Sedan är det möjligt att banan är något kort också, varför man troligtvis bromsade hårt och fick vattenplaning som då resulterade i sladd och avåkning, säger Hans Kjäll till TT.

Ingen brand

Enligt ett uttalande från Air India uppstod ingen brand efter kraschen, vilket är tur enligt Kjäll. Vid en brand stiger temperaturen inuti flygplanskroppen snabbt till livsfarliga nivåer vilket kraftigt minskar möjligheten att evakuera passagerarna.

– Så det positiva i det här är att det inte brann.

Kjäll poängterar att det i nuläget endast finns arbetshypoteser och att den definitiva orsaken inte kommer att fastställas förrän en slutlig haveritrapport finns klar om sex till tolv månader.

190 personer ombord

Planet hade anlänt från Dubai och transporterade indiska medborgare som blivit fast utomlands i anslutning till coronapandemin. Flygningen var en av hundratals liknande som ägt rum för att evakuera indiska gästarbetare från Gulfländerna.

"Sörjer flygkraschen i Kozhikode. Mina tankar är med de som förlorat sina nära och kära", skriver Indiens premiärminister Narendra Modi på Twitter.

Flygolyckan är den allvarligaste i Indien sedan 2010. Då omkom 158 personer sedan ett Air India-plan kraschat och fattat eld då det skulle landa i Mangalore.

(TT-Reuters)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024