Vem kunde tro att en långsam väntan på att (kanske) få se en älg skulle bli en av vårens stora tv-höjdpunkter? SVT-satsningen "Den stora älgvandringen" har nu gått i mål med miljonpublik som facit.
SVT Plays så kallade slow tv-satsning, "Den stora älgvandringen", har blivit en otippad succé. Programmet har toppat listan över de mest sedda programmen på SVT Play och totalt visats i 4,6 miljoner timmar, skriver Sveriges Radio Västerbotten.
Sändningarna från Kullberg i Ångermanland har pågått i tre veckor för att visa hur älgarna vandrar på tusenåriga leder och simmar över en islossad fors för att nå till sommarens betesmarker.
Större delen av tiden har det dock inte synts till några älgar. Däremot har tittarna kunnat njuta av en vårig skog, en brusande fors, fågelkvitter och kanske en och annan ren som kuppat in sig framför de uppställda kamerorna.
Och eftersom sändningarna blivit en sådan succé är det inte omöjligt att SVT satsar på mer långsam tv framöver.
– Folk har skrivit in med förslag på allt från laxvandring, bäverhydda, ugglebon, örnnästet och allt möjligt. Men det som är unikt med älgvandringen är den speciella dramaturgin. De vandrar sin led och sedan ska de simma över eller inte. Det är frågan hur den dramaturgin skulle se ut i ett annat skede, där får vi tänka till, säger "Den stora älgvandringens" projektledare Johan Erhag till SR.
(Sara Haldert/TT)