loadingSVT Plays "Den stora älgvandringen" har nu gått i mål. Foto: Pontus Lundahl/TT-arkivbild
SVT Plays "Den stora älgvandringen" har nu gått i mål. Foto: Pontus Lundahl/TT-arkivbild
Inrikes

Miljoner visningar för långsamma älgar

Epoch Times

Vem kunde tro att en långsam väntan på att (kanske) få se en älg skulle bli en av vårens stora tv-höjdpunkter? SVT-satsningen "Den stora älgvandringen" har nu gått i mål med miljonpublik som facit.

SVT Plays så kallade slow tv-satsning, "Den stora älgvandringen", har blivit en otippad succé. Programmet har toppat listan över de mest sedda programmen på SVT Play och totalt visats i 4,6 miljoner timmar, skriver Sveriges Radio Västerbotten.

Sändningarna från Kullberg i Ångermanland har pågått i tre veckor för att visa hur älgarna vandrar på tusenåriga leder och simmar över en islossad fors för att nå till sommarens betesmarker.

Större delen av tiden har det dock inte synts till några älgar. Däremot har tittarna kunnat njuta av en vårig skog, en brusande fors, fågelkvitter och kanske en och annan ren som kuppat in sig framför de uppställda kamerorna.

Och eftersom sändningarna blivit en sådan succé är det inte omöjligt att SVT satsar på mer långsam tv framöver.

– Folk har skrivit in med förslag på allt från laxvandring, bäverhydda, ugglebon, örnnästet och allt möjligt. Men det som är unikt med älgvandringen är den speciella dramaturgin. De vandrar sin led och sedan ska de simma över eller inte. Det är frågan hur den dramaturgin skulle se ut i ett annat skede, där får vi tänka till, säger "Den stora älgvandringens" projektledare Johan Erhag till SR.

(Sara Haldert/TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSVT Plays "Den stora älgvandringen" har nu gått i mål. Foto: Pontus Lundahl/TT-arkivbild
SVT Plays "Den stora älgvandringen" har nu gått i mål. Foto: Pontus Lundahl/TT-arkivbild
Inrikes

Miljoner visningar för långsamma älgar

Epoch Times

Vem kunde tro att en långsam väntan på att (kanske) få se en älg skulle bli en av vårens stora tv-höjdpunkter? SVT-satsningen "Den stora älgvandringen" har nu gått i mål med miljonpublik som facit.

SVT Plays så kallade slow tv-satsning, "Den stora älgvandringen", har blivit en otippad succé. Programmet har toppat listan över de mest sedda programmen på SVT Play och totalt visats i 4,6 miljoner timmar, skriver Sveriges Radio Västerbotten.

Sändningarna från Kullberg i Ångermanland har pågått i tre veckor för att visa hur älgarna vandrar på tusenåriga leder och simmar över en islossad fors för att nå till sommarens betesmarker.

Större delen av tiden har det dock inte synts till några älgar. Däremot har tittarna kunnat njuta av en vårig skog, en brusande fors, fågelkvitter och kanske en och annan ren som kuppat in sig framför de uppställda kamerorna.

Och eftersom sändningarna blivit en sådan succé är det inte omöjligt att SVT satsar på mer långsam tv framöver.

– Folk har skrivit in med förslag på allt från laxvandring, bäverhydda, ugglebon, örnnästet och allt möjligt. Men det som är unikt med älgvandringen är den speciella dramaturgin. De vandrar sin led och sedan ska de simma över eller inte. Det är frågan hur den dramaturgin skulle se ut i ett annat skede, där får vi tänka till, säger "Den stora älgvandringens" projektledare Johan Erhag till SR.

(Sara Haldert/TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024