loadingFlygbolaget SAS har sett en liten återhämtning under kvartalet. Foto: Vidar Ruud/NTB/TT-arkivbild
Flygbolaget SAS har sett en liten återhämtning under kvartalet. Foto: Vidar Ruud/NTB/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Miljardförlust för SAS – spår låg efterfrågan

TT

SAS fortsätter att blöda ekonomiskt. Efterfrågan bland kunder kommer dessutom att ligga nere ända fram till 2022, spår vd:n Rickard Gustafsson.

Högst väntat blev flygbolagets delårsrapport dyster läsning. Bolaget gjorde en förlust på 2,1 miljarder kronor under det i normala fall lönsamma kvartalet maj–juli som brukar präglas av semesterresor.

Ingenting är dock som vanligt inom flygbranschen och så kommer det heller inte att bli under lång tid framöver. Rickard Gustafsson och SAS ser visserligen att efterfrågan återvänder långsamt men gör nu bedömningen att återhämtningsfasen ska fortgå till 2022 innan man är uppe på mera normala nivåer igen. En återgång till nivåerna före pandemins utbrott sker först de efterföljande åren.

Osäker situation

– Det finns en väldig osäkerhet kring pandemin och hur den ska utvecklas. Vi har sett under sommaren hur våra grannländer öppnat upp och ett par veckor senare stänger ned igen. Det här skapar en stor osäkerhet och gör det svårt att planera för såväl flygbolagen som den enskilde resenären, säger Gustafsson.

– Det skapar osäkerhet för den enskilde resenären precis som för flygbolagen. Så länge det finns en osäkerhet och det inte finns ett globalt vaccin, tror jag det kommer vara en dämpad efterfrågan.

TT: Hur bedömer du att SAS faktiskt klarar sig tills dess?

– Jag måste vara tydlig med att SAS inte kommer igenom den här krisen helskinnad och levande utan tillförsel av nytt kapital. Det är därför den här rekapitaliseringsplanen som vi jobbat intensivt med är nödvändig. Får vi den på plats kommer SAS kunna ta sig igenom den här krisen.

Under det senaste kvartalet har bolaget nu främst sett en efterfrågan bland resenärerna för inrikesresor liksom typiska sommardestinationer. Bolaget har tillfälligt lagt alla flyg till Asien på is och kraftigt reviderat ned sitt linjenät till USA. För att dessutom göra kostnadsbesparingar har man skjutit upp leveransen av tio flygplan, från Airbus, bland annat två A350-900, som är tänkt att trafikera långdistansdestinationer.

Gradvis förändring

Rickard Gustafsson ser anledning att tro att affärsresandet också gradvis kommer att ändras vilket i slutändan betyder minskade intäkter för flygbolagen.

– Redan innan covid-19 hade affärsresandet ingen större tillväxt till skillnad från fritidsresandet. Jag har anledning att tro att affärsresandet delvis kommer att ersättas av digitala möten över tid, säger han.

(Tobias Österberg/TT)

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingFlygbolaget SAS har sett en liten återhämtning under kvartalet. Foto: Vidar Ruud/NTB/TT-arkivbild
Flygbolaget SAS har sett en liten återhämtning under kvartalet. Foto: Vidar Ruud/NTB/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Miljardförlust för SAS – spår låg efterfrågan

TT

SAS fortsätter att blöda ekonomiskt. Efterfrågan bland kunder kommer dessutom att ligga nere ända fram till 2022, spår vd:n Rickard Gustafsson.

Högst väntat blev flygbolagets delårsrapport dyster läsning. Bolaget gjorde en förlust på 2,1 miljarder kronor under det i normala fall lönsamma kvartalet maj–juli som brukar präglas av semesterresor.

Ingenting är dock som vanligt inom flygbranschen och så kommer det heller inte att bli under lång tid framöver. Rickard Gustafsson och SAS ser visserligen att efterfrågan återvänder långsamt men gör nu bedömningen att återhämtningsfasen ska fortgå till 2022 innan man är uppe på mera normala nivåer igen. En återgång till nivåerna före pandemins utbrott sker först de efterföljande åren.

Osäker situation

– Det finns en väldig osäkerhet kring pandemin och hur den ska utvecklas. Vi har sett under sommaren hur våra grannländer öppnat upp och ett par veckor senare stänger ned igen. Det här skapar en stor osäkerhet och gör det svårt att planera för såväl flygbolagen som den enskilde resenären, säger Gustafsson.

– Det skapar osäkerhet för den enskilde resenären precis som för flygbolagen. Så länge det finns en osäkerhet och det inte finns ett globalt vaccin, tror jag det kommer vara en dämpad efterfrågan.

TT: Hur bedömer du att SAS faktiskt klarar sig tills dess?

– Jag måste vara tydlig med att SAS inte kommer igenom den här krisen helskinnad och levande utan tillförsel av nytt kapital. Det är därför den här rekapitaliseringsplanen som vi jobbat intensivt med är nödvändig. Får vi den på plats kommer SAS kunna ta sig igenom den här krisen.

Under det senaste kvartalet har bolaget nu främst sett en efterfrågan bland resenärerna för inrikesresor liksom typiska sommardestinationer. Bolaget har tillfälligt lagt alla flyg till Asien på is och kraftigt reviderat ned sitt linjenät till USA. För att dessutom göra kostnadsbesparingar har man skjutit upp leveransen av tio flygplan, från Airbus, bland annat två A350-900, som är tänkt att trafikera långdistansdestinationer.

Gradvis förändring

Rickard Gustafsson ser anledning att tro att affärsresandet också gradvis kommer att ändras vilket i slutändan betyder minskade intäkter för flygbolagen.

– Redan innan covid-19 hade affärsresandet ingen större tillväxt till skillnad från fritidsresandet. Jag har anledning att tro att affärsresandet delvis kommer att ersättas av digitala möten över tid, säger han.

(Tobias Österberg/TT)

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024