loadingPå bilden ses en truckförare i en lagerlokal för Jing Dong-gruppen i Wuhan i Hubeiprovinsen i Kina den 5 november 2019. Foto: Wang He/Getty Images
På bilden ses en truckförare i en lagerlokal för Jing Dong-gruppen i Wuhan i Hubeiprovinsen i Kina den 5 november 2019. Foto: Wang He/Getty Images
Inrikes

Många svenska företag vill minska importen från Kina

Tony Lingefors

Många svenska företag uppger att de planerar att minska handeln med Kina. Den främsta orsaken är de geopolitiska spänningarna mellan Kina, USA och EU. Det rapporterar Sveriges Radio Ekot, som hänvisar till en ny undersökning från Svenskt Näringsliv.

– Vi ser att det finns en önskan och en planering från svenska företag att dra ner på sin import från Kina. Man vill helt enkelt diversifiera, säger Anna Stellinger, chef för internationella och EU-frågor på Svenskt Näringsliv, till radion.

I stället för Kina avser de svenska bolagen att hitta leverantörer i Europa, Indien och Sydostasien.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingPå bilden ses en truckförare i en lagerlokal för Jing Dong-gruppen i Wuhan i Hubeiprovinsen i Kina den 5 november 2019. Foto: Wang He/Getty Images
På bilden ses en truckförare i en lagerlokal för Jing Dong-gruppen i Wuhan i Hubeiprovinsen i Kina den 5 november 2019. Foto: Wang He/Getty Images
Inrikes

Många svenska företag vill minska importen från Kina

Tony Lingefors

Många svenska företag uppger att de planerar att minska handeln med Kina. Den främsta orsaken är de geopolitiska spänningarna mellan Kina, USA och EU. Det rapporterar Sveriges Radio Ekot, som hänvisar till en ny undersökning från Svenskt Näringsliv.

– Vi ser att det finns en önskan och en planering från svenska företag att dra ner på sin import från Kina. Man vill helt enkelt diversifiera, säger Anna Stellinger, chef för internationella och EU-frågor på Svenskt Näringsliv, till radion.

I stället för Kina avser de svenska bolagen att hitta leverantörer i Europa, Indien och Sydostasien.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024