Klockan 23.46 utförs den sista id-kontrollen på Kastrups flygplats, men den förlängda restiden fortsätter efter midnatt.
Regeringens besked om slopad id-koll och skärpt gränskontroll överraskade polisen och tågoperatörer. Och flera frågetecken behöver rätas ut.
Kraven på trafikbolagen att kontrollera id på tåg-, buss- och färjeresenärerna försvinner natten till torsdag.
– Efter den sista kontrollen påbörjas avvecklingen av id-kontrollerna, säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.
Tusentals pendlare reser på tågsträckan mellan Köpenhamn och Malmö varje dag. Nu slipper de stiga av tåget på Kastrup, passera en id-kontroll och därefter gå ombord samma tåg igen. Men den förlängda restiden fortsätter.
– Det blir bekvämare för resenärerna, däremot kommer de fortfarande att behöva vänta sju minuter där. Men det stora tidspåslaget är ju på svensk sida, sju minuter i Hyllie och ytterligare en kvart på Malmö C för att tågen ska komma in i det svenska systemet, säger Linus Eriksson.
Väntar på svar
Nu behöver Skånetrafiken veta hur polisens skärpta gränskontroll ska fungera i praktiken.
– Kommer kontrollen på Hyllie att utökas? Behöver polisen mer än sju minuter? Kan kontrollen göras under färd?
Trafikdirektören hoppas att svar kommer under ett möte i eftermiddag.
Polisens nationella operativa avdelning (Noa) arbetar med att skaffa en lägesbild över vad beslutet innebär för polisen och hur situationen ska hanteras, uppger region Syds gränspolischef Michael Mattsson i ett pressmeddelande.
"Beslutet har kommit med mycket kort varsel", konstaterar han.
Inrikesminister Anders Ygeman bedömer att de skärpta kontrollerna kommer att öka kostnaderna med mellan 60 och 80 miljoner kronor.
– Vi har ju nyligen tillfört polisen 700 miljoner så det finns resurser. Däremot är det brist på poliser, så en stor del av arbetet kommer att få utföras av civilanställda som är experter på att granska dokument och liknande, säger Ygeman till TV4 Nyhetsmorgon.
Gränspolisen i Skåne kallar nu till möte efter tisdagens besked att id-kontrollerna tas bort, skriver Kvällsposten.
– Vi ska ha ett extrainsatt möte för att veta hur vi ska förhålla oss till detta. När det kommer till kritan handlar det om antalet poliser, säger Martin Svensson på gränspolisen, till tidningen.
-Det här kom som en fullkomlig överraskning.
Chefen för den nationella gränspolisen, Patrik Engström, har sagt att han bedömer att antalet poliser vid gränsen nu måste näst intill fördubblas.
I dag arbetar 130 personer med gränskontrollen, men Engström tror att det behövs 250-280 medarbetare framöver.
"Omöjligt krav"
Liberalernas rättspolitiske talesperson Roger Haddad anser att inrikesminister Anders Ygeman (S) måste redovisa hur han tänkt att detta ska lösas.
"Allt annat vore oansvarigt av regeringen om de tänker att Polisen även ska sköta detta helt själva utan fler poliser, fler resurser eller att man beslutar att återinsätta beredskapspolisen", skriver Haddad i en kommentar.
Enligt Haddad är det omöjligt att förvänta sig att polisen ska klara de nya kraven inom nuvarande budget.
Id-kontrollerna har pågått sedan januari 2016 och infördes efter det att antalet asylsökande kraftigt ökat under hösten 2015.
Migrationsverket analyserar nu om avskaffandet av id-kontroller påverkar prognoserna över antalet asylsökande, uppger presstjänsten.
I sin senaste prognos har man räknat med att både gräns- och id-kontrollerna är kvar till november i både det lägsta och högsta scenariot, det vill säga 22 000 respektive 45 000 asylsökande för 2017. Det så kallade planeringsantagandet är 34 700 asylsökande i år.
Gräns- och id-kontroller är dock bara en av flera detaljer som kan påverka bedömningarna.
Omständigheter som är viktiga för prognoserna är huruvida EU:s flyktingavtal med Turkiet håller, om den så kallade Balkanrutten till Centraleuropa förblir stängd, andra EU-länders gränskontroller, samt om de migranter som tar sig över Medelhavet till Italien ökar och om de i ökad utsträckning börjar försöka ta sig till Sverige än vad de gör i dag.
(TT)