loadingFör varje dag som malmtågen inte kan rulla från LKAB:s gruvor till Narvik så förlorar det statliga bolaget 100 miljoner kronor. Foto: Pi Frisk/SvD/TT
För varje dag som malmtågen inte kan rulla från LKAB:s gruvor till Narvik så förlorar det statliga bolaget 100 miljoner kronor. Foto: Pi Frisk/SvD/TT
Inrikes

Malmbanan mindre skadad än befarat

Markus Botsjö/TT

Skadorna från den nya urspårningen på Malmbanan verkar vara klart mindre än tidigare befarat, meddelar Haverikommissionen.

– Det finns inget som tyder på att någon manipulerat spåret, säger Jonas Bäckstrand, utredningsordförande på Haverikommissionen.

Orsakerna till urspårningen ser ut att vara ”naturligt järnvägsmässiga”, säger Bäckstrand. Statens haverikommission, SHK, har några hypoteser men vill inte gå närmare in på dem då man inte har alla fakta ännu.

Skadorna ser också ut att vara klart mindre än befarat.

– De första uppgifterna vi fick var att fem kilometer spår kunde vara skadat. Det ser snarare ut att vara knappt två kilometer. Men det är fortfarande svårt att bedöma då vi inte kan se alla delar av spåret på grund av snömängden, säger Jonas Bäckstrand.

Det var i lördags kväll som ett olastat malmtåg spårade ur på Malmbanan vid Vassijaure nära den norska gränsen. Det var den andra urspårningen på drygt två månader som stoppar LKAB:s viktiga transportväg av järnmalm från sina gruvor till hamnen i Narvik. Spåret hann bara vara öppet i fem dagar efter det förra stoppet innan ett nytt tåg spårade ur.

Efter den nya urspårningen inledde polisen en utredning om sabotage.

– Det finns inget som tyder på det och platsen för den här olyckan är bortanför den förra urspårningen så vi ser inget samband mellan de två händelserna heller, säger Jonas Bäckstrand.

När trafiken kan återupptas och malmtågen kan rulla igen är fortfarande oklart.

Orsaken till urspårningen som skedde den 17 december utreds fortfarande. Haverikommissionens tekniska analyser är inte slutförda men enligt Jonas Bäckstrand har man också där hypoteser som man inte vill gå in på än.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingFör varje dag som malmtågen inte kan rulla från LKAB:s gruvor till Narvik så förlorar det statliga bolaget 100 miljoner kronor. Foto: Pi Frisk/SvD/TT
För varje dag som malmtågen inte kan rulla från LKAB:s gruvor till Narvik så förlorar det statliga bolaget 100 miljoner kronor. Foto: Pi Frisk/SvD/TT
Inrikes

Malmbanan mindre skadad än befarat

Markus Botsjö/TT

Skadorna från den nya urspårningen på Malmbanan verkar vara klart mindre än tidigare befarat, meddelar Haverikommissionen.

– Det finns inget som tyder på att någon manipulerat spåret, säger Jonas Bäckstrand, utredningsordförande på Haverikommissionen.

Orsakerna till urspårningen ser ut att vara ”naturligt järnvägsmässiga”, säger Bäckstrand. Statens haverikommission, SHK, har några hypoteser men vill inte gå närmare in på dem då man inte har alla fakta ännu.

Skadorna ser också ut att vara klart mindre än befarat.

– De första uppgifterna vi fick var att fem kilometer spår kunde vara skadat. Det ser snarare ut att vara knappt två kilometer. Men det är fortfarande svårt att bedöma då vi inte kan se alla delar av spåret på grund av snömängden, säger Jonas Bäckstrand.

Det var i lördags kväll som ett olastat malmtåg spårade ur på Malmbanan vid Vassijaure nära den norska gränsen. Det var den andra urspårningen på drygt två månader som stoppar LKAB:s viktiga transportväg av järnmalm från sina gruvor till hamnen i Narvik. Spåret hann bara vara öppet i fem dagar efter det förra stoppet innan ett nytt tåg spårade ur.

Efter den nya urspårningen inledde polisen en utredning om sabotage.

– Det finns inget som tyder på det och platsen för den här olyckan är bortanför den förra urspårningen så vi ser inget samband mellan de två händelserna heller, säger Jonas Bäckstrand.

När trafiken kan återupptas och malmtågen kan rulla igen är fortfarande oklart.

Orsaken till urspårningen som skedde den 17 december utreds fortfarande. Haverikommissionens tekniska analyser är inte slutförda men enligt Jonas Bäckstrand har man också där hypoteser som man inte vill gå in på än.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024