Skadorna från den nya urspårningen på Malmbanan verkar vara klart mindre än tidigare befarat, meddelar Haverikommissionen.
– Det finns inget som tyder på att någon manipulerat spåret, säger Jonas Bäckstrand, utredningsordförande på Haverikommissionen.
Orsakerna till urspårningen ser ut att vara ”naturligt järnvägsmässiga”, säger Bäckstrand. Statens haverikommission, SHK, har några hypoteser men vill inte gå närmare in på dem då man inte har alla fakta ännu.
Skadorna ser också ut att vara klart mindre än befarat.
– De första uppgifterna vi fick var att fem kilometer spår kunde vara skadat. Det ser snarare ut att vara knappt två kilometer. Men det är fortfarande svårt att bedöma då vi inte kan se alla delar av spåret på grund av snömängden, säger Jonas Bäckstrand.
Det var i lördags kväll som ett olastat malmtåg spårade ur på Malmbanan vid Vassijaure nära den norska gränsen. Det var den andra urspårningen på drygt två månader som stoppar LKAB:s viktiga transportväg av järnmalm från sina gruvor till hamnen i Narvik. Spåret hann bara vara öppet i fem dagar efter det förra stoppet innan ett nytt tåg spårade ur.
Efter den nya urspårningen inledde polisen en utredning om sabotage.
– Det finns inget som tyder på det och platsen för den här olyckan är bortanför den förra urspårningen så vi ser inget samband mellan de två händelserna heller, säger Jonas Bäckstrand.
När trafiken kan återupptas och malmtågen kan rulla igen är fortfarande oklart.
Orsaken till urspårningen som skedde den 17 december utreds fortfarande. Haverikommissionens tekniska analyser är inte slutförda men enligt Jonas Bäckstrand har man också där hypoteser som man inte vill gå in på än.