Magnesium – mineralet som saknas
De flesta av oss får inte tillräckligt, och det skapar kaos för vår hälsa
(Craevschii Family/Shuttertock)


Det finns många mineraler i vår kropp: Järn bidrar till att bilda röda blodkroppar; kalcium bygger ben; och dansen mellan natrium- och kaliumjoner ger våra celler energi.

Mineraler tänder en gnista som är livsavgörande för allt organiskt liv. Gnistan från magnesium bidrar till mer än 300 enzymatiska reaktioner, det är drivkraften bakom muskel- och nervfunktionen, blodsockerbalansen, immunförsvaret och mycket mer.

Vi lider brist på det här mineralet på alla nivåer, men de flesta läkare är blinda för det.

– Carolyn Dean, läkare och författare

Trots allt som magnesium bidrar till så lägger den moderna medicinen inte mycket vikt det. Magnesiumtester är sällsynta fast de flesta av oss inte får i oss tillräckligt. Experter uppskattar att så mycket som 80 procent inte får i sig den rekommenderade dagliga dosen magnesium: cirka 350 milligram (mg) per dag för kvinnor och 420 mg för män.

Samtidigt behöver vi mer magnesium än någonsin. Stress förbrukar mycket av det här mineralet, såväl som socker, koffein, receptbelagda läkemedel och till och med vanliga kosttillskott. Vår mat odlas i jord där magnesiumet äventyras. Kemiska gödningsmedel med höga halter av kalium och fosfor hämmar magnesiumabsorption. Bekämpningsmedel såsom glyfosat binder sig till magnesium i jorden, vilket gör det otillgängligt för växter.

Magnesium. Foto: CSIRO [CC BY 3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by/3.0)], via Wikimedia Commons

Vi lider brist på det här mineralet på alla nivåer, men de flesta läkare är blinda för det, säger doktor  Carolyn Dean, författare till boken "Magnesium Miracle."

– Vi fick aldrig någon kunskap om magnesium på läkarutbildningen. Men bevisen finns där om vi är villiga att öppna våra ögon, säger hon till Epoch Times.

Dean fick kunskap om magnesium först efter att hon tagit sin examen från den konventionella läkarutbildningen, och började ta kurser i naturmedicin. Under researchen till sin bok upptäckte hon att många hälsoproblem var kopplade till magnesiumbrist, och det fanns en mängd fakta som visade att det var så. Hennes senaste utgåva refererar till över 15 000 artiklar där PubMed (den stora internationella medicinska databasen) utforskar den effekt magnesium har på kroppen.

Ett bättre test

Eftersom magnesium spelar en viktig roll i många av kroppens processer kan brister leda till en mängd olika symtom. Diabetes, hjärtsjukdomar, högt blodtryck, migrän, irritabelt tarmsyndrom (Ibs), förstoppning, stroke, ADHD, benskörhet med mera, kan alla spåras tillbaka till magnesiumbrist.

Men även om en läkare ordinerar ett magnesiumprov kommer man förmodligen inte kunna se en koppling till dessa sjukdomar, eftersom testet kan vara vilseledande. Vårt blodserum återspeglar inte kroppens totala magnesiumnivåer korrekt, men det är just i serumet ett standardtest gör mätningen.

– Om man testar serumet kommer det nästan alltid att visa en normal nivå, eftersom hjärtmuskeln måste förses med tillräckligt mycket magnesium för att inte gå in i kramp eller arytmi, säger Dean.

Enligt det nationella hälsoinstitutet [i USA], har ”serumnivåer inget större samband med kroppens totala magnesiumnivåer eller koncentrationer i specifika vävnader”.

Avancerad testning måste göras oftare. Vi måste inse hur vanligt det här problemet är och hur många sjukdomstillstånd som orsakas av den här bristen.

– James DiNicolantonio, läkare och författare

Ett test som är tillförlitligare mäter kroppens magnesiumjoner. Det här testet utvecklades av professorerna Bella och Burton Altura på 1990-talet vid statsuniversitetet i New York.

Altura-testet är inte välkänt, men doktor James DiNicolantonio anser att det borde vara det. DiNicolantonio är hjärt-kärlforskare vid Saint Luke's Mid America Heart Institute i Missouri och associate editior på British Medical Journals (BMJ) Open Heart. Han hävdar att om fler läkare och sjukhus kände till magnesiumjontestning så skulle de ta det här mineralet på ett betydligt större allvar.

– Avancerad testning måste göras oftare. Vi måste inse hur vanligt det här problemet är och hur många sjukdomstillstånd som orsakas av den här bristen, säger DiNicolantonio.

Symtom såsom muskelkramper, hjärtklappning och ångest kan vara en signal på att det finns en brist. Jontestet kan ge bekräftelse.

– Det kan vara väldigt belysande att träffa en person som har högt blodtryck, sömnlöshet, migrän ... man upptäcker ofta att de har mycket låga nivåer av joniserat magnesium, säger Dean.

Behandling  av mineralbrist

Förutom åt jontestet har Alturas ägnat sin karriär åt att lyfta fram betydelsen av magnesium. Under de senaste 40 åren har paret skrivit ett tiotal expertgranskade (peer-reviewed) tidskriftsartiklar om magnesium per år.

Men den här informationen har inte fått normerna inom vården att förändras nämnvärt. Och faktum är att konventionell behandling till och med kan bidra till en brist hos patienten.

– Ju fler mediciner människor tar, desto mer magnesium tas från deras dyrbara reserver, eftersom kroppen behöver magnesium för att avgifta läkemedlen, säger Dean.

Grovt bröd med frön.

Det enda sättet att bli av med en näringsbrist permanent är att ge kroppen det den saknar. Läkemedel kan tillfälligt ta hand om symtom såsom högt blodtryck, högt blodsocker och högt kolesterol, men om grundorsaken är magnesiumbrist, så kan mediciner aldrig läka det underliggande problemet.

I slutändan avgör testresultaten vilken behandling läkarna beslutar om. Därför vill DiNicolantonio att hälsovården ska kontrollera magnesiumbrist lika rutinmässigt som de kontrollerar kolesterol.

– När man talar med forskare som har sysslat med det här i åratal så fattar man. Det är bara det att systemet inte fungerar eftersom läkemedelsföretagen inte har någon drivkraft att testa det här. Man kan ju inte ta patent på ett mineral, säger han.

Tillskott som ”stjäl” magnesium

Om man bara får i sig små mängder magnesium trots att behovet är stort, så kommer det bokstavligen att äta upp en inifrån. Om det inte finns tillräckligt för att möta upp behovet så kommer kroppen att börja ta det från benen.

Det mineral som oftast kopplas till benhälsa är kalcium, men magnesium spelar också en viktig roll. Kalcium ger benstrukturen och tätheten, medan magnesium skapar en porös kudde samt gör benen mer flexibla och mindre benägna att brytas eller spricka.

När människor följer riktlinjerna gällande lågt saltintag, så börjar kroppen behålla natrium och börjar putta ut mer magnesium. 

– James DiNicolantonio, läkare och författare

Till skillnad från magnesium får kalcium stor uppmärksamhet. Många äldre kvinnor tar en kalciumtablett per dag, och livsmedel är ofta berikade med kalcium i ett försök att hålla benen starka. Men kroppen kräver magnesium för att absorbera kalcium, och det är orsaken till att för mycket kalcium faktiskt kan försvaga benen.

– Ju högre mängder kalcium man får i sig, desto större magnesiumbrist kan man få, säger DiNicolantonio.

Magnesium har en liknande relation till D-vitamin. Dean varnar sina patienter att aldrig ta kalcium eller D-vitamin utan att även tillsätta mer magnesium i kosten.

Fosfor (finns ofta i läsk) är ett annat mineral som ökar magnesiumbehovet, men det motsatta gäller för natrium. Om natriumnivåerna blir för låga så kämpar kroppen för att behålla det genom att istället offra magnesium. Svettning, som kan ske i kroppens försök att behålla tillräckligt med natrium, kan till exempel få oss att tappa så mycket som 10 gånger mer magnesium.

Himalayasalt.

Det här är en av anledningarna till att DiNicolantonio, som skrivit boken "The Salt Fix: Why The Experts Got It All Wrong, and How Eating More Could Save Your Life", säger att den moderna medicinens råd om låg saltkonsumtion, egentligen orsakar mer skada än nytta.

– När människor följer riktlinjerna gällande lågt saltintag, så börjar kroppen behålla natrium och börjar putta ut mer magnesium. Man förlorar mer magnesium från benen, och man kissar ut mer magnesium på grund av de förhöjda aldosteronnivåerna, säger han.

Dean ser exempel på det här hos idrottare i tonåren som svettas ut allt magnesium, och som ofta lider av ångest och panikattacker som resultat. För att förhindra magnesiumdränering rekommenderar hon att man tillsätter en nypa havssalt i dricksvattnet istället för att dricka sockerrika energidrycker.

Få i dig mer magnesium

För att skydda sina magnesiumreserver måste man minska på de beteenden som slösar bort det och lära sig hur man får i sig mer. Man kan börja med att minska på stressen, se till att få tillräckligt mycket sömn och ät mer magnesiumrik mat.

Mandlar, bananer, avokado, fisk och pumpafrön innehåller alla mycket magnesium, men kakao kommer överst på listan. Chokladbegär kan till och med vara ett tecken på magnesiumbrist, särskilt under menstruationen då kvinnans magnesiumnivåer är som lägst.

Men kakao blandas oftast med socker som stjäl vårt magnesium. För att få i sig mycket

magnesium från choklad ska man satsa på den mörka. Välj den choklad som innehåller minst 85 procent kakao. Dean rekommenderar den minst behandlade formen – råa kakao nibs.

Ju högre kakaohalt chokladen har desto bättre för hälsan.

Kosttillskott ger de mest koncentrerade magnesiumnivåerna, men absorbtionen kan vara ett problem. Magnesiumoxid ordineras ofta eftersom det är den form som används mest i forskning. Tyvärr har magnesiumoxid en stark laxerande effekt vilket gör det svårt att absorbera och svårt för patienter att ta.

En sätt är att ta magnesiumtillskott lokalt. Att tillsätta Epsom-salt (magnesiumsulfat) i ett varmt bad är ett skönt sätt att få det i sig. Ett annat alternativ är magnesiumolja (flytande magnesiumkristaller) som kan sprayas på huden.

När människor får tillräckligt med magnesium, tillräckligt med vatten och får de grundläggande näringsbyggstenarna, så blir de gradvis bättre.

– Carolyn Dean, läkare och författare

Lyckligtvis är magnesiumoxid inte det enda orala magnesiumalternativet. Dussintals företag säljer nu kosttillskott som är utformade för att tas upp bättre och vara skonsammare för tarmen. Men även dessa produkter kan utlösa diarré vid högre doser. Dean anser dock att det är en bra sak, eftersom det förhindrar överdosering.

– Magnesium är ett av få mineraler som har en riktig säkerhetsnspärr. Om man får för mycket av det och cellerna blir mättade, så får det en laxerande effekt, säger hon.

Deans råd om att man först och främst bör prova magnesium när man behandlar en sjukdom låter radikalt i ett hälsovårdssystem som är inriktat mer på mediciner än näring. Men när 80 procent av de kroniska sjukdomarna är kopplade till dålig kost och brist på motion, kanske det är dags att vi flyttar vårt fokus.

– Om vi ​​ska ta oss ur hälsokrisen som vi befinner oss i så måste vi börja förebygga sjukdomar, säger DiNicolantonio.

För Dean handlar vägen till god hälsa helt enkelt om att ge kroppen de verktyg som den behöver för att frodas och må bra.

– När människor får tillräckligt med magnesium, tillräckligt med vatten och får de grundläggande näringsbyggstenarna, så blir de gradvis bättre. Jag ser det varje dag, säger hon.

Artikeln är översatt från engelska Epoch Times.