EU och den tyska staten har kommit överrens om ett räddningspaket för Lufthansa. Det är nu upp till flygbolagets styrelse och aktieägare att godkänna paketet, som innehåller ett antal eftergifter från Lufthansas sida.
Ramarna för det stora stödpaket på nära 100 miljoner kronor som ska rädda Lufthansa blev kända i måndags. Men förhandlingarna mellan flygbolaget, tyska staten och EU har manglats fram och tillbaka, bland annat efter strid om hur många landningsrättigheter bolaget måste släppa ifrån sig.
Sent på fredagen uppgavs de tre parterna vara överens om paketet som ger flygbolaget ett stöd på 9 miljarder euro, motsvarande drygt 94 miljarder kronor.
Kohandel om rättigheter
I utbyte har Lufthansa bland annat gått med på att lämna ifrån sig 24 landningsrättigheter per dag i Frankfurt och München. Lufthansas styrelse hade tidigare i veckan sagt nej till EU:s förslag om 72 landningsrättigheter i de två tyska städerna; EU avvisade å sin sida ett ännu lägre antal än 24. Frågan är viktig för att säkra att statsstödet inte får negativa effekter på konkurrensen.
Rättigheterna ska bara kunna gå till europeiska flygbolag som inte fått något större stödpaket under coronakrisen, och ska enigt bolaget inte kunna ges till lågprisbolag som Ryanair.
Bolaget ska även ha gått med på ett utökat klimatomställningsarbete, bland annat genom att förnya sin flygplansflotta.
Staten ska äga en femtedel
Stödpaketet innebär som tidigare framkommit att den tyska staten kommer att äga 20 procent av aktierna i bolaget. Innehavet är tänkt att säljas av senast i slutet av 2023.
Dessutom skjuter den tyska storbanken KFW till tre miljarder euro i ett nytt lån med statliga garantier samtidigt som staten köper konvertibla obligationer från Lufthansa för 5,7 miljarder, som kan omvandlas till 5 procent av aktierna.
Samtliga tre parter måste formellt godkänna stödpaketet. Lufthansas styrelse väntas göra det på måndag, och sedan ska bolagets aktieägare rösta om paketet i en extrainsatt bolagsstämma.