SAS vädjar till ägarna om kapital för att överleva krisen. "Intensiva och konstruktiva" diskussioner förs med svenska och danska staten.
Vi pratar om ett betydande belopp, säger Rickard Gustafson, vd för SAS till TT.
Omfattande åtgärder för att minska kostnader som korttidspermitteringar och storvarsel räcker inte. För SAS är det nödvändigt att söka stöd hos ägare för att hålla i gång verksamheten på den låga nivån som råder.
Ska vi överleva och skapa en långsiktigt fungerande affär då måste vi inte bara få tillgång till lån, utan också återställa vår balansräkning. Vi behöver rekapitalisera bolaget. Det klarar inte vi utan stöd från våra huvudägare, säger Rickard Gustafson.
Bolaget får tummen ned på börsen och SAS aktie rasar över elva procent i eftermiddagshandeln.
Behov av miljarder
I slutet av april hade SAS 4,2 miljarder kronor i sin kassa. I början av maj fylldes den på med hjälp av ett treårigt lån på 3,3 miljarder kronor, med garantier från den svenska och danska staten som också är huvudägarna i SAS. Rickard Gustafson bedömer likviditeten som god i nuläget men bolaget blöder varje dag merparten av flottan står på marken.
Det är därför nya diskussioner har inletts med ägarna under senare tid. Målet är enligt vd att kunna presentera en mer detaljerad rekapitaliseringsplan för marknaden i juni. Rickard Gustafson vill inte säga mer än att diskussionerna handlar om betydande belopp som behövs för att överleva.
SAS har också vänt sig till norska staten, som sålde sitt ägande 2018, med hopp om ytterligare en kreditfacilitet.
Vi är i en aktiv diskussion med norska staten och försöker finna lösningar på hur vi ska kunna få tillgång till en sådan facilitet på ett sätt som fungerar för SAS. Och jag har en stor tro på att vi kommer att finna en lösning, säger Rickard Gustafson.
Långsam återhämtning
SAS kvartalsrapport för perioden februari till april, andra kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår visade som väntat på en brakförlust, minus 3,7 miljarder före skatt. Det som började med reserestriktioner till Kina blev snabbt en global kris för flygbranschen när coronapandemin drog ner efterfrågan på resor till nära noll.
SAS som under senare tid främst trafikerat ett fåtal inrikeslinjer i Sverige och inrikestrafiken i Norge, öppnar under juni några fler linjer. Det betyder att man då går från 15 flygplan i trafik till 30. Men återhämtningen beräknas ta flera år. Inte förrän 2022 tror Rickard Gustafson att efterfrågan på flygresor är tillbaka på samma nivåer som före krisen.
Sommaren kommer inte att bli den sommar vi hade förutsatt när vi startade det här året. Ett visst resande kommer att komma upp men det kommer att vara en bråkdel av vad vi hade tänkt oss, säger han.
TT