loading
Sedan den 18 maj måste all personal och alla över sex år som reser med SAS bära munskydd. Foto: Vidar Ruud/NTB/TT-arkivbild
Sedan den 18 maj måste all personal och alla över sex år som reser med SAS bära munskydd. Foto: Vidar Ruud/NTB/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

SAS jagar pengar hos ägarna – aktien rasar

TT

SAS vädjar till ägarna om kapital för att överleva krisen. "Intensiva och konstruktiva" diskussioner förs med svenska och danska staten.

Vi pratar om ett betydande belopp, säger Rickard Gustafson, vd för SAS till TT.

Omfattande åtgärder för att minska kostnader som korttidspermitteringar och storvarsel räcker inte. För SAS är det nödvändigt att söka stöd hos ägare för att hålla i gång verksamheten på den låga nivån som råder.

Ska vi överleva och skapa en långsiktigt fungerande affär då måste vi inte bara få tillgång till lån, utan också återställa vår balansräkning. Vi behöver rekapitalisera bolaget. Det klarar inte vi utan stöd från våra huvudägare, säger Rickard Gustafson.

Bolaget får tummen ned på börsen och SAS aktie rasar över elva procent i eftermiddagshandeln.

Behov av miljarder

I slutet av april hade SAS 4,2 miljarder kronor i sin kassa. I början av maj fylldes den på med hjälp av ett treårigt lån på 3,3 miljarder kronor, med garantier från den svenska och danska staten som också är huvudägarna i SAS. Rickard Gustafson bedömer likviditeten som god i nuläget men bolaget blöder varje dag merparten av flottan står på marken.

Det är därför nya diskussioner har inletts med ägarna under senare tid. Målet är enligt vd att kunna presentera en mer detaljerad rekapitaliseringsplan för marknaden i juni. Rickard Gustafson vill inte säga mer än att diskussionerna handlar om betydande belopp som behövs för att överleva.

SAS har också vänt sig till norska staten, som sålde sitt ägande 2018, med hopp om ytterligare en kreditfacilitet.

Vi är i en aktiv diskussion med norska staten och försöker finna lösningar på hur vi ska kunna få tillgång till en sådan facilitet på ett sätt som fungerar för SAS. Och jag har en stor tro på att vi kommer att finna en lösning, säger Rickard Gustafson.

Långsam återhämtning

SAS kvartalsrapport för perioden februari till april, andra kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår visade som väntat på en brakförlust, minus 3,7 miljarder före skatt. Det som började med reserestriktioner till Kina blev snabbt en global kris för flygbranschen när coronapandemin drog ner efterfrågan på resor till nära noll.

SAS som under senare tid främst trafikerat ett fåtal inrikeslinjer i Sverige och inrikestrafiken i Norge, öppnar under juni några fler linjer. Det betyder att man då går från 15 flygplan i trafik till 30. Men återhämtningen beräknas ta flera år. Inte förrän 2022 tror Rickard Gustafson att efterfrågan på flygresor är tillbaka på samma nivåer som före krisen.

Sommaren kommer inte att bli den sommar vi hade förutsatt när vi startade det här året. Ett visst resande kommer att komma upp men det kommer att vara en bråkdel av vad vi hade tänkt oss, säger han.

TT

SAS delår i siffror

(TT)

Siffror i miljoner kronor om inget annat anges.

  Kvartal 2, februari–april 2020 Kvartal 2, februari–april 2019
Intäkter 5 264 9 871
Rörelseresultat –3 315 –1 130
Resultat före skatt –3 722 –1 211
Kassaflöde från den löpande verksamheten –1 757 2 344

Källa: SAS

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Sedan den 18 maj måste all personal och alla över sex år som reser med SAS bära munskydd. Foto: Vidar Ruud/NTB/TT-arkivbild
Sedan den 18 maj måste all personal och alla över sex år som reser med SAS bära munskydd. Foto: Vidar Ruud/NTB/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

SAS jagar pengar hos ägarna – aktien rasar

TT

SAS vädjar till ägarna om kapital för att överleva krisen. "Intensiva och konstruktiva" diskussioner förs med svenska och danska staten.

Vi pratar om ett betydande belopp, säger Rickard Gustafson, vd för SAS till TT.

Omfattande åtgärder för att minska kostnader som korttidspermitteringar och storvarsel räcker inte. För SAS är det nödvändigt att söka stöd hos ägare för att hålla i gång verksamheten på den låga nivån som råder.

Ska vi överleva och skapa en långsiktigt fungerande affär då måste vi inte bara få tillgång till lån, utan också återställa vår balansräkning. Vi behöver rekapitalisera bolaget. Det klarar inte vi utan stöd från våra huvudägare, säger Rickard Gustafson.

Bolaget får tummen ned på börsen och SAS aktie rasar över elva procent i eftermiddagshandeln.

Behov av miljarder

I slutet av april hade SAS 4,2 miljarder kronor i sin kassa. I början av maj fylldes den på med hjälp av ett treårigt lån på 3,3 miljarder kronor, med garantier från den svenska och danska staten som också är huvudägarna i SAS. Rickard Gustafson bedömer likviditeten som god i nuläget men bolaget blöder varje dag merparten av flottan står på marken.

Det är därför nya diskussioner har inletts med ägarna under senare tid. Målet är enligt vd att kunna presentera en mer detaljerad rekapitaliseringsplan för marknaden i juni. Rickard Gustafson vill inte säga mer än att diskussionerna handlar om betydande belopp som behövs för att överleva.

SAS har också vänt sig till norska staten, som sålde sitt ägande 2018, med hopp om ytterligare en kreditfacilitet.

Vi är i en aktiv diskussion med norska staten och försöker finna lösningar på hur vi ska kunna få tillgång till en sådan facilitet på ett sätt som fungerar för SAS. Och jag har en stor tro på att vi kommer att finna en lösning, säger Rickard Gustafson.

Långsam återhämtning

SAS kvartalsrapport för perioden februari till april, andra kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår visade som väntat på en brakförlust, minus 3,7 miljarder före skatt. Det som började med reserestriktioner till Kina blev snabbt en global kris för flygbranschen när coronapandemin drog ner efterfrågan på resor till nära noll.

SAS som under senare tid främst trafikerat ett fåtal inrikeslinjer i Sverige och inrikestrafiken i Norge, öppnar under juni några fler linjer. Det betyder att man då går från 15 flygplan i trafik till 30. Men återhämtningen beräknas ta flera år. Inte förrän 2022 tror Rickard Gustafson att efterfrågan på flygresor är tillbaka på samma nivåer som före krisen.

Sommaren kommer inte att bli den sommar vi hade förutsatt när vi startade det här året. Ett visst resande kommer att komma upp men det kommer att vara en bråkdel av vad vi hade tänkt oss, säger han.

TT

SAS delår i siffror

(TT)

Siffror i miljoner kronor om inget annat anges.

  Kvartal 2, februari–april 2020 Kvartal 2, februari–april 2019
Intäkter 5 264 9 871
Rörelseresultat –3 315 –1 130
Resultat före skatt –3 722 –1 211
Kassaflöde från den löpande verksamheten –1 757 2 344

Källa: SAS

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024