loadingDrabbade av bankbedrägerier har större chans att få pengar tillbaka genom ersättning från banken efter ett utslag i Högsta domstolen i somras. Nu meddelar Handelsbanken att man ska göra nya bedömningar av tidigare ärenden. Arkivbild. Foto: Andreas Hillergren/TT
Drabbade av bankbedrägerier har större chans att få pengar tillbaka genom ersättning från banken efter ett utslag i Högsta domstolen i somras. Nu meddelar Handelsbanken att man ska göra nya bedömningar av tidigare ärenden. Arkivbild. Foto: Andreas Hillergren/TT
Inrikes

Ljusning för tusentals lurade svenskar

Simon Uggla

En dom i Högsta domstolen i somras gör det lättare att få pengar tillbaka efter bankbedrägerier. Nu meddelar en storbank att man även kommer att göra en ny bedömning av tidigare drabbade.

– Andra banker borde följa efter, säger Jan Bertoft på Sveriges Konsumenter.

Varje år luras tusentals svenskar på sina besparingar av bankbedragare. Bara det senaste året har över 17 000 fall som rör över 400 miljoner kronor polisanmälts.

Oaktsamt eller klandervärt

(TT)

Vid obehöriga uttag från ett bankkonto är huvudregeln att du själv inte blir betalningsskyldig, utan att banken ersätter förlusten.

Har transaktionen genomförts till följd av att du inte skyddat exempelvis bank-id eller pinkod ansvarar du som kontohavare, enligt lagen om betaltjänster, för högst 400 kronor.

Anses agerandet grovt oaktsamt är ansvaret begränsat till 12 000 kronor oavsett storleken på uttaget.

Bedöms du ha agerat särskilt klandervärt får du stå för hela kostnaden själv.

Med grovt oaktsam menas att du agerat på ett sätt som markant avviker från normalt beteende.

Med särskilt klandervärt avses kvalificerade former av grov oaktsamhet. Du som kontoinnehavare ska ha agerat så grovt oaktsamt att du varit likgiltig inför risken för att utsättas för bedrägeri.

Blir du utsatt för bankbedrägeri ska du omedelbart ringa banken och spärra dina konton. Gör därefter en reklamation av uttagen hos banken, och kontakta polisen och polisanmäl händelsen.

Källa: Konsumenternas Försäkringsbyrå, Konsumentverket

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingDrabbade av bankbedrägerier har större chans att få pengar tillbaka genom ersättning från banken efter ett utslag i Högsta domstolen i somras. Nu meddelar Handelsbanken att man ska göra nya bedömningar av tidigare ärenden. Arkivbild. Foto: Andreas Hillergren/TT
Drabbade av bankbedrägerier har större chans att få pengar tillbaka genom ersättning från banken efter ett utslag i Högsta domstolen i somras. Nu meddelar Handelsbanken att man ska göra nya bedömningar av tidigare ärenden. Arkivbild. Foto: Andreas Hillergren/TT
Inrikes

Ljusning för tusentals lurade svenskar

Simon Uggla

En dom i Högsta domstolen i somras gör det lättare att få pengar tillbaka efter bankbedrägerier. Nu meddelar en storbank att man även kommer att göra en ny bedömning av tidigare drabbade.

– Andra banker borde följa efter, säger Jan Bertoft på Sveriges Konsumenter.

Varje år luras tusentals svenskar på sina besparingar av bankbedragare. Bara det senaste året har över 17 000 fall som rör över 400 miljoner kronor polisanmälts.

Oaktsamt eller klandervärt

(TT)

Vid obehöriga uttag från ett bankkonto är huvudregeln att du själv inte blir betalningsskyldig, utan att banken ersätter förlusten.

Har transaktionen genomförts till följd av att du inte skyddat exempelvis bank-id eller pinkod ansvarar du som kontohavare, enligt lagen om betaltjänster, för högst 400 kronor.

Anses agerandet grovt oaktsamt är ansvaret begränsat till 12 000 kronor oavsett storleken på uttaget.

Bedöms du ha agerat särskilt klandervärt får du stå för hela kostnaden själv.

Med grovt oaktsam menas att du agerat på ett sätt som markant avviker från normalt beteende.

Med särskilt klandervärt avses kvalificerade former av grov oaktsamhet. Du som kontoinnehavare ska ha agerat så grovt oaktsamt att du varit likgiltig inför risken för att utsättas för bedrägeri.

Blir du utsatt för bankbedrägeri ska du omedelbart ringa banken och spärra dina konton. Gör därefter en reklamation av uttagen hos banken, och kontakta polisen och polisanmäl händelsen.

Källa: Konsumenternas Försäkringsbyrå, Konsumentverket

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024