loadingVarken söta bakverk, läsk eller godis borde serveras i skolkafeterior, enligt Livsmedelsverket. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Varken söta bakverk, läsk eller godis borde serveras i skolkafeterior, enligt Livsmedelsverket. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Inrikes

Livsmedelsverket: Inget godis i skolkaféet

Epoch Times

Nu kommer nya råd från Livsmedelsverket om skolmaten: det bör bli mer grönt på menyn och mindre rött kött.

Dessutom bör skolkafeteriorna inte erbjuda några sötsaker.

– Vi behöver se över sockret i hela skolmiljön, säger Anna-Karin Quetel, nutritionist på Livsmedelsverket.

Livsmedelsverkets råd vänder sig till förskolan, grundskolan, gymnasiet och fritidshem och har titeln ”Bra måltider i skolan”. De bygger på verkets egna kostråd samt en omfattande värdering av den samlade vetenskapen på området.

Skolrestaurangerna bör erbjuda mer grönsaker och fisk men mindre rött kött, socker och salt. Livsmedelsverket vill också att skolmåltiden integreras i det pedagogiska arbetet och att alla elever får minst 20 minuter på sig att äta i lugn och ro.

Senast verket kom med liknande övergripande råd var 2013.

– Vi har utgått från de råd vi gett ut tidigare men sett några områden vi behöver trycka lite extra på, områden där det fortfarande finns utmaningar, säger Anna-Karin Quetel.

Inget godis

Ett av dessa områden är skolkafeteriorna. Enligt Anna-Karin Quetel skiljer sig skolrestaurangernas utbud många gånger från kafeteriornas, speciellt när det gäller socker.

– Det tycker inte vi är acceptabelt. Vi tycker inte att skolkafeterior ska servera godis, läsk, glass eller söta bakverk. Skolkafeterian bör tillhandahålla goda, nyttiga och miljösmarta mellanmål som smörgåsar, frukt, grönsaker, smoothies eller yoghurt.

Då just mellanmål ofta är det som barn först lär sig laga själva vill Livsmedelsverket att skolan ska föregå med gått exempel.

– Vi ser inte att skolkafeterian behöver tävla med de kommersiella affärer som finns utanför skolan. Det står var och en fritt att gå dit om man är tillräckligt gammal, säger Anna-Karin Quetel.

Hon påpekar att skolmaten kan vara särskilt viktig för vissa barn.

– Skolmåltiden är fortfarande ett viktigt verktyg för att utjämna skillnader i hälsa. En hungrig elev har svårt att lära. Därför är skolmaten särskilt viktig för barn som inte äter så bra hemma.

Specialkost

Ett annat område som Livsmedelsverket lyfter fram är specialkosten och vilka lagar som finns på området. På senare tid har antalet önskemål om individuellt anpassad specialkost ökat och skolorna uppmanas besluta vilken möjlighet de har att tillmötesgå de önskemål som inte omfattas av skol- eller diskrimineringslagen.

– Här ser vi att många skolor skolorna och verksamheterna måste behöver begränsa antalet speciallösningar på något vis. För att det ska rymmas inom den ekonomiska ramen och för att de som verkligen behöver ska få rätt mat.

Råden från Livsmedelsverket är inte tvingande utan ska fungera som övergripande vägledning.

(Jon Lindhe/TT)

Råden i korthet

(TT)

Använd skolmåltiden som en integrerad del av skolans undervisning för att främja elevernas lärande, utveckling och trivsel på skolan.

Servera dagligen flera alternativa rätter, varav minst en vegetarisk rätt som alla får ta av, och ett stort salladsbord med minst fem olika sorters grönsaker.

Planera näringsriktiga måltider med stor hänsyn till elevernas preferenser och önskemål.

Servera lunchen mellan klockan 11 och 13, vid ungefär samma tidpunkt för eleverna varje dag.

Ge alla elever minst 20 minuter att sitta ner och äta i lugn och ro.

Se till att alla elever, oavsett allergi eller särskilda behov, ges möjlighet till en positiv måltidsupplevelse.

Besluta hur långt skolan kan tillmötesgå enskilda önskemål om specialkost, utöver vad som är reglerat i lag.

Källa: Livsmedelsverket

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingVarken söta bakverk, läsk eller godis borde serveras i skolkafeterior, enligt Livsmedelsverket. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Varken söta bakverk, läsk eller godis borde serveras i skolkafeterior, enligt Livsmedelsverket. Foto: Fredrik Sandberg/TT-arkivbild
Inrikes

Livsmedelsverket: Inget godis i skolkaféet

Epoch Times

Nu kommer nya råd från Livsmedelsverket om skolmaten: det bör bli mer grönt på menyn och mindre rött kött.

Dessutom bör skolkafeteriorna inte erbjuda några sötsaker.

– Vi behöver se över sockret i hela skolmiljön, säger Anna-Karin Quetel, nutritionist på Livsmedelsverket.

Livsmedelsverkets råd vänder sig till förskolan, grundskolan, gymnasiet och fritidshem och har titeln ”Bra måltider i skolan”. De bygger på verkets egna kostråd samt en omfattande värdering av den samlade vetenskapen på området.

Skolrestaurangerna bör erbjuda mer grönsaker och fisk men mindre rött kött, socker och salt. Livsmedelsverket vill också att skolmåltiden integreras i det pedagogiska arbetet och att alla elever får minst 20 minuter på sig att äta i lugn och ro.

Senast verket kom med liknande övergripande råd var 2013.

– Vi har utgått från de råd vi gett ut tidigare men sett några områden vi behöver trycka lite extra på, områden där det fortfarande finns utmaningar, säger Anna-Karin Quetel.

Inget godis

Ett av dessa områden är skolkafeteriorna. Enligt Anna-Karin Quetel skiljer sig skolrestaurangernas utbud många gånger från kafeteriornas, speciellt när det gäller socker.

– Det tycker inte vi är acceptabelt. Vi tycker inte att skolkafeterior ska servera godis, läsk, glass eller söta bakverk. Skolkafeterian bör tillhandahålla goda, nyttiga och miljösmarta mellanmål som smörgåsar, frukt, grönsaker, smoothies eller yoghurt.

Då just mellanmål ofta är det som barn först lär sig laga själva vill Livsmedelsverket att skolan ska föregå med gått exempel.

– Vi ser inte att skolkafeterian behöver tävla med de kommersiella affärer som finns utanför skolan. Det står var och en fritt att gå dit om man är tillräckligt gammal, säger Anna-Karin Quetel.

Hon påpekar att skolmaten kan vara särskilt viktig för vissa barn.

– Skolmåltiden är fortfarande ett viktigt verktyg för att utjämna skillnader i hälsa. En hungrig elev har svårt att lära. Därför är skolmaten särskilt viktig för barn som inte äter så bra hemma.

Specialkost

Ett annat område som Livsmedelsverket lyfter fram är specialkosten och vilka lagar som finns på området. På senare tid har antalet önskemål om individuellt anpassad specialkost ökat och skolorna uppmanas besluta vilken möjlighet de har att tillmötesgå de önskemål som inte omfattas av skol- eller diskrimineringslagen.

– Här ser vi att många skolor skolorna och verksamheterna måste behöver begränsa antalet speciallösningar på något vis. För att det ska rymmas inom den ekonomiska ramen och för att de som verkligen behöver ska få rätt mat.

Råden från Livsmedelsverket är inte tvingande utan ska fungera som övergripande vägledning.

(Jon Lindhe/TT)

Råden i korthet

(TT)

Använd skolmåltiden som en integrerad del av skolans undervisning för att främja elevernas lärande, utveckling och trivsel på skolan.

Servera dagligen flera alternativa rätter, varav minst en vegetarisk rätt som alla får ta av, och ett stort salladsbord med minst fem olika sorters grönsaker.

Planera näringsriktiga måltider med stor hänsyn till elevernas preferenser och önskemål.

Servera lunchen mellan klockan 11 och 13, vid ungefär samma tidpunkt för eleverna varje dag.

Ge alla elever minst 20 minuter att sitta ner och äta i lugn och ro.

Se till att alla elever, oavsett allergi eller särskilda behov, ges möjlighet till en positiv måltidsupplevelse.

Besluta hur långt skolan kan tillmötesgå enskilda önskemål om specialkost, utöver vad som är reglerat i lag.

Källa: Livsmedelsverket

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024