loadingDrygt tio procent av livsmedelsföretagen ger fel information om allergener. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Drygt tio procent av livsmedelsföretagen ger fel information om allergener. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Inrikes

Livsmedelsföretag ger fel besked om allergener

TT

Drygt tio procent av livsmedelsföretagen ger felaktig information om allergener. Nu vill Livsmedelsverket och Socialstyrelsen se en nationell strategi för att råda bot på problemet.

Över tre miljoner människor i Sverige har astma, allergi eller annan överkänslighet. Felaktig information om maten som serveras i skolan eller restaurangen, eller säljs i mataffären kan leda till allvarliga konsekvenser och onödiga samhällskostnader.

Därför fick Livsmedelsverket och Socialstyrelsen förra sommaren i uppdrag av regeringen att utreda vilka insatser som behövs för att färre människor ska drabbas av allergiska besvär.

Nationell strategi för matallergi

I augusti 2022 gav regeringen Socialstyrelsen och Livsmedelsverket i uppdrag att genomföra en studie för att utveckla det förebyggande arbetet inom allergiområdet, samt för att främja en jämlik vård.

Livsmedelsverket och Socialstyrelsen föreslår en nationell strategi för matallergi. Den ska bland annat omfatta:

Säkra livsmedel – lättare för yrkesgrupper och allmänhet att nås av kunskap om risker med allergener vid produktion av livsmedel samt vid servering på restaurang, i skola och på fritiden.

Förebyggande åtgärder – insatser för att främja att barn tidigt introduceras till olika livsmedel utan omotiverad rädsla för att utveckla allergi.

God och jämlik vård – heltäckande kunskapsstöd för hela vårdkedjan.

Källa: Livsmedelsverket

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingDrygt tio procent av livsmedelsföretagen ger fel information om allergener. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Drygt tio procent av livsmedelsföretagen ger fel information om allergener. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Inrikes

Livsmedelsföretag ger fel besked om allergener

TT

Drygt tio procent av livsmedelsföretagen ger felaktig information om allergener. Nu vill Livsmedelsverket och Socialstyrelsen se en nationell strategi för att råda bot på problemet.

Över tre miljoner människor i Sverige har astma, allergi eller annan överkänslighet. Felaktig information om maten som serveras i skolan eller restaurangen, eller säljs i mataffären kan leda till allvarliga konsekvenser och onödiga samhällskostnader.

Därför fick Livsmedelsverket och Socialstyrelsen förra sommaren i uppdrag av regeringen att utreda vilka insatser som behövs för att färre människor ska drabbas av allergiska besvär.

Nationell strategi för matallergi

I augusti 2022 gav regeringen Socialstyrelsen och Livsmedelsverket i uppdrag att genomföra en studie för att utveckla det förebyggande arbetet inom allergiområdet, samt för att främja en jämlik vård.

Livsmedelsverket och Socialstyrelsen föreslår en nationell strategi för matallergi. Den ska bland annat omfatta:

Säkra livsmedel – lättare för yrkesgrupper och allmänhet att nås av kunskap om risker med allergener vid produktion av livsmedel samt vid servering på restaurang, i skola och på fritiden.

Förebyggande åtgärder – insatser för att främja att barn tidigt introduceras till olika livsmedel utan omotiverad rädsla för att utveckla allergi.

God och jämlik vård – heltäckande kunskapsstöd för hela vårdkedjan.

Källa: Livsmedelsverket

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024