Kinesiska kommunistpartiet (KKP) avslutade den 22 oktober sin 20:e kongress, där ledaren Xi Jinping stärkte sin personliga makt ytterligare. Mycket mer än så kanske inte de flesta svenskar snappar upp från tillställningen, om ens det. Kinas politiska liv under kommunistpartiet är inte något som särskilt många utanför Kina förutom de specialintresserade tar del av. Men Kinas globala ambitioner har krupit desto närmre.
Kina börjar åter köpa upp hamnar världen över. Det här är sätt att ta makt över för världshandeln kritisk infrastruktur, men hamnarna kan även fylla olika militära ändamål i det asymmetriska krig mot hela västvärlden som Kina för sedan många år tillbaka. Fraktjätten COSCO, som belyses i artikeln, är ett utmärkt exempel på hur parti, stat, militär och näringsliv flyter samman under KKP:s ledning.
Att så är fallet är inte längre någon hemlighet i varken västerlandet i allmänhet eller Sverige i synnerhet. Genom en rad händelser det senaste årtiondet har den breda allmänheten såväl som beslutsfattare förstått att den dynamik som råder mellan stat och näringsliv i väst inte alls existerar i Kina. Det handlar inte bara om direkt statliga företag, utan att hela det kinesiska näringslivet är ett kommunicerande kärl med kommunistregimen.