loadingKompetensen för att lösa betygsinflationen finns hos de redan anställda lärarna. Det politiker behöver göra är att skapa förutsättningarna för att lyckas. Foto: Shutterstock
Kompetensen för att lösa betygsinflationen finns hos de redan anställda lärarna. Det politiker behöver göra är att skapa förutsättningarna för att lyckas. Foto: Shutterstock
Kultur

Ledare: Ge lärarna möjlighet att lösa betygsinflationen

Anton Nilsson

Svensk skola verkar ha problem med vad man kallar betygsinflation, alltså att betygen är högre än elevernas kunskaper och att det sätts allt fler höga betyg. Samtidigt verkar det som att nivån på det som lärs ut idag är lägre än var det var för tio till tjugo år sedan. 

Diskuterar man med lärare som har arbetat länge så vittnar de ofta om att det som lärdes ut förr låg på en mycket högre nivå än vad det gör idag. Kunskapsnivån hos barnen när de kom till skolan var högre, de läste fler böcker hemma och skolan hade mer resurser. Barns och ungas frivilliga läsning har minskat och även de textmängder barnen möter i skolan har minskat drastiskt. Så vad är det då som gör att betygen går upp? Hur kommer det sig att betygen kan bli högre när kunskaperna blir sämre?

Det vi först måste förstå är att betygssystemen varken är statiska eller tydliga. Vad, mer exakt, betyder det att ge en välutvecklad motivering? Vad innebär det att använda verktyg med precision? Dessa bedömningar görs i enlighet med vilka krav vi kan ställa på barn i högstadiet. En väl utvecklad motivering för en 15-åring är inte samma sak som en väl utvecklad motivering på gymnasiet eller högskolan. Det betyder att lärare måste anpassa sina krav till eleverna och vad händer då när eleverna som kollektiv kommer med sämre förutsättningar?

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingKompetensen för att lösa betygsinflationen finns hos de redan anställda lärarna. Det politiker behöver göra är att skapa förutsättningarna för att lyckas. Foto: Shutterstock
Kompetensen för att lösa betygsinflationen finns hos de redan anställda lärarna. Det politiker behöver göra är att skapa förutsättningarna för att lyckas. Foto: Shutterstock
Kultur

Ledare: Ge lärarna möjlighet att lösa betygsinflationen

Anton Nilsson

Svensk skola verkar ha problem med vad man kallar betygsinflation, alltså att betygen är högre än elevernas kunskaper och att det sätts allt fler höga betyg. Samtidigt verkar det som att nivån på det som lärs ut idag är lägre än var det var för tio till tjugo år sedan. 

Diskuterar man med lärare som har arbetat länge så vittnar de ofta om att det som lärdes ut förr låg på en mycket högre nivå än vad det gör idag. Kunskapsnivån hos barnen när de kom till skolan var högre, de läste fler böcker hemma och skolan hade mer resurser. Barns och ungas frivilliga läsning har minskat och även de textmängder barnen möter i skolan har minskat drastiskt. Så vad är det då som gör att betygen går upp? Hur kommer det sig att betygen kan bli högre när kunskaperna blir sämre?

Det vi först måste förstå är att betygssystemen varken är statiska eller tydliga. Vad, mer exakt, betyder det att ge en välutvecklad motivering? Vad innebär det att använda verktyg med precision? Dessa bedömningar görs i enlighet med vilka krav vi kan ställa på barn i högstadiet. En väl utvecklad motivering för en 15-åring är inte samma sak som en väl utvecklad motivering på gymnasiet eller högskolan. Det betyder att lärare måste anpassa sina krav till eleverna och vad händer då när eleverna som kollektiv kommer med sämre förutsättningar?

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024