Flygbolaget Norwegian ser ut att ha klarat sig undan en hotande konkurs redan i maj. Men det sker till priset av att långivare och leasingbolag tar över det mesta av aktierna.
– Detta är inte mindre än en historisk dag, säger styrelseordförande Niels Smedegaard.
Norwegians styrelseordförande Niels Smedegaard, som deltar på en webbsänd presskonferens via länk från Köpenhamn, tackar särskilt aktieägare, obligationslångivare och leasingbolag för att krisplanen gått i lås och att man med nya lånegarantier från staten kan bygga upp vad han kallar "New Norwegian".
– Det är en otrolig lättnad som vi känner nu. Men det är ett instängt jubel, säger därefter vd Jacob Schram.
Rustat för krisen
Han tillägger att han gärna hade omfamnat folk och gjort high-five, men att coronapandemin sätter stopp för det. Och så förlänger han listan över de som tackas, särskilt till personalen men även till norska myndigheter.
Enligt Schram är Norwegian nu rustat för att klara krisen, även om mycket jobb återstår.
– Det är nu vi ska ta detta från strategi till att genomföra det.
Norwegian-aktien, en av de hårdast drabbade i coronakrisen, tokrusar på Oslobörsen efter extrastämman. Den lyfter med cirka 25 procent efter det att de befintliga ägarna på en extrastämma sagt ja till den drastiska skuldrekonstruktionen.
Men det är en hårt sargad aktie som återhämtar sig. Kursrusningen lyfter priset till cirka 6:50 kronor per aktie. I början av januari i år kostade samma aktie 40 kronor och ett år före det omkring 100 kronor.
Kursrusningen följer på det att över 95 procent av Norwegians ägare godkänt att nästan elva miljarder i skulder och leasingåtaganden omvandlas till aktier. Det blev även med stor marginal grönt ljus för att ta in upp till 400 miljoner norska kronor i nytt kapital i en nyemission.
Nya storägare
Det finns fortfarande frågetecken kring exakt vilka av leasingbolagen och långivarna som i och med skuldrekonstruktionen blir Norwegians nya storägare. Det kommer att framgå om två veckor, när konverteringen genomförs enligt Norwegianledningen.
– När transaktionerna är på plats får vi se hur styrelsesammansättningen ser ut. Det avgörs den 30 juni, men vi är som styrelse tillfreds med den här planen, säger styrelseordförande Niels Smedegaard.
Klart står dock att det blir leasingbolagen som får mest aktier enligt krisplanen, för att de har gått med på att omvandla leasingåtaganden för 7,7 miljarder norska kronor. Enligt uppgörelsen kommer Norwegian i och med detta inte ha några leasingutgifter förrän i juli i år och därefter bara betala leasingavgifter för de flygplan man använder fram till påsken 2021.
Enligt vd Jacob Schram är krisplanen i nuläget att sju flygplan ska hållas i drift. Antalet kan dock öka om reserestriktionerna i coronakrisen kan mjukas upp av myndigheter.
Norwegianledningen uppger att de efter coronakrisen kommer ha som strategi att fortsätta trafikera den nordiska flygmarknaden, men även behålla vissa lönsamma långdistansflygningar. Sammantaget beräknas dock långdistansflygningarna att minska med 40 procent.
Tillgång till lånegarantier
Befintliga aktieägare kommer i och med krisplanen att få sin ägarandel utspädd från 100 till 5,2 procent. Men de kommer att ges företräde till hälften av de aktier som ska emitteras enligt krisplanen, vilket kan öka deras ägarandel till drygt 10 procent.
Enligt finanschefen Geir Karlsen kommer Norwegian redan på måndagseftermiddagen ange priser på sin planerade nyemission.
Skuldrekonstruktionen och nyemissionen innebär att Norwegians egna kapital med råge lyfter över de åtta procent som krävts för att bolaget ska få tillgång till mer lånegarantier från den norska staten.
(Joakim Goksör/TT)