loadingVi vill alla ha barn som gillar att studera – frågan är vad vi kan göra för att skapa en kultur där skolan har hög status. Foto: Anna Pasichnyk
Vi vill alla ha barn som gillar att studera – frågan är vad vi kan göra för att skapa en kultur där skolan har hög status. Foto: Anna Pasichnyk
Kultur

Låt oss skapa en pluggkultur åt våra barn

Anton Nilsson

För att alla i landet ska få chansen att lära sig läsa, skriva, skapa, idrotta och lyckas i livet har vi i Sverige ett obligatoriskt skolsystem. Systemet grundar sig på en fungerande skola och en bred tilltro till denna hos befolkningen. En klar majoritet ser ett starkt värde i att vi arbetar tillsammans för att alla i landet ska ha möjlighet att tillgodogöra sig kunskap och bli bildade.

Det är viktigt att förstå att skolan inte existerar i ett vakuum och att de attityder, tankar och diskussioner som andra i samhället för fram om skolan påverkar elevernas attityder och prestation. En kultur som främjar bildning, kunskap och en stark tilltro till skolväsendet är inget som bara skapas i skolan, utan är ett ansvar som ligger på alla som på något sätt möter barn.

Jag arbetar som lärare på ett högstadium och jag vet hur svårt det kan vara att motivera tonåringar att läsa böcker eller att förklara för dem hur viktigt det är att lära sig om det som skolan bedömt som viktigt. Det kan för vissa vara svårt både att följa en auktoritet och att helt enkelt inse att man befinner sig i skolan för att lära sig saker.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingVi vill alla ha barn som gillar att studera – frågan är vad vi kan göra för att skapa en kultur där skolan har hög status. Foto: Anna Pasichnyk
Vi vill alla ha barn som gillar att studera – frågan är vad vi kan göra för att skapa en kultur där skolan har hög status. Foto: Anna Pasichnyk
Kultur

Låt oss skapa en pluggkultur åt våra barn

Anton Nilsson

För att alla i landet ska få chansen att lära sig läsa, skriva, skapa, idrotta och lyckas i livet har vi i Sverige ett obligatoriskt skolsystem. Systemet grundar sig på en fungerande skola och en bred tilltro till denna hos befolkningen. En klar majoritet ser ett starkt värde i att vi arbetar tillsammans för att alla i landet ska ha möjlighet att tillgodogöra sig kunskap och bli bildade.

Det är viktigt att förstå att skolan inte existerar i ett vakuum och att de attityder, tankar och diskussioner som andra i samhället för fram om skolan påverkar elevernas attityder och prestation. En kultur som främjar bildning, kunskap och en stark tilltro till skolväsendet är inget som bara skapas i skolan, utan är ett ansvar som ligger på alla som på något sätt möter barn.

Jag arbetar som lärare på ett högstadium och jag vet hur svårt det kan vara att motivera tonåringar att läsa böcker eller att förklara för dem hur viktigt det är att lära sig om det som skolan bedömt som viktigt. Det kan för vissa vara svårt både att följa en auktoritet och att helt enkelt inse att man befinner sig i skolan för att lära sig saker.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024