(TT)
Svenskt kvalitetsindex (SKI) har sedan 2005 mätt kundnöjdheten bland privat- och företagskunder för elhandel, elnät och fjärrvärme.
I år har den sammantagna kundnöjdheten minskat med 1,0 indexenheter, jämfört med 2022, och landar på 63,2, vilket är det lägsta på 15 år.
Bland elhandlarna får GodEl högst betyg av privatkunderna. På andra plats hamnar Tibber, som följs av Skellefteå Kraft och Trollhättan Energi.
Lägst betyg ger privatkunderna Fortum. Näst sämst betyg får Eon, följt av Vattenfall och Oskarshamn Energi.
I snitt får branschen en kundnöjdhet på 64,2 . GodEls betyg landar på 77,6 och Fortums på 58,3.
Bland elnätsbolagen får Skellefteå Kraft högst betyg av privatkunderna, 72,4. Sämst betyg får Falbygdens Energi, 36,2.
Skellefteåkraft får också bäst betyg av privatkunderna bland fjärrvärmebolagen. Även här hamnar Eon i botten.
Betygen bygger på närmare 10 400 intervjuer genomförda under oktober och november. Enligt SKI brukar ett betyg under 60 avspegla stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar, medan ett betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund.
Källa: Svenskt kvalitetsindex